Byggahus.se
Vi ska lägga golvvärme (11 m2) och ska köpa flytspackel. Är mycket dyrare än jag trodde. Kan ni tipsa om billigt flytspackel som funkar för golvvärme? Hur många säckar behöver vi?

Satsa på kvalitet. Hur många säckar ni behöver går inte att avgöra med den information du lämnat. Vattenburet ( diameter på slangen) Eburet?

T Tiger79 skrev:
Satsa på kvalitet. Hur många säckar ni behöver går inte att avgöra med den information du lämnat. Vattenburet ( diameter på slangen) Eburet?
el. Tror slingan är 3 mm

T
A Amaryllis92 skrev:
Vi ska lägga golvvärme (11 m2) och ska köpa flytspackel. Är mycket dyrare än jag trodde. Kan ni tipsa om billigt flytspackel som funkar för golvvärme? Hur många säckar behöver vi?
Är det på träbjälklag eller betongbjälklag du ska flyta på?

Annars kan du ej hitta billigare flytspackel än dessa två:

https://www.hornbach.se/shop/Flytsp...3b1s2zeJfOJa4YVOVvJfGztaQ43TOcr0aAuFQEALw_wcB

https://www.hornbach.se/shop/Flytsp...FwblTP9C6i4qonVNNdo_h7WcA74cahxcaAjXhEALw_wcB

• Gilla
Vermilion
  • Laddar…
Spackla två gånger. Grovspackla första gången med en stor inblandning av tex sand alt leca beroende på önskad tjocklek.

T
K kest skrev:
Spackla två gånger. Grovspackla första gången med en stor inblandning av tex sand alt leca beroende på önskad tjocklek.
Varför?

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
T tank77 skrev:

[länk]

[länk]
betongbjälklag, sen på med golvvärme (el)

T tank77 skrev:

[länk]

[länk]
Har inte dessa affärer :/ bor i norrköping

T tank77 skrev:
Varför?
Lite svårare att få ett bra flyt med en stor inblandning av ballast.
Ballsten är dramatiskt mycket billigare än rent spackel. Då du verkar ha för avsikt att göra detta själv blir inte lönekostnaden betydande, utan mer materialet. Väljer du sedan att ta hjälp med fin satsen för ett bästa resultat går även detta skapligt fort.

Vad har ni för affärer i Norrköping då? Det är ju inget jätteutrymme som ska spacklas så kostnaden blir ju överkomlig även i fina affärerna.

T
A Amaryllis92 skrev:
Har inte dessa affärer :/ bor i norrköping
https://www.bauhaus.se/flytspackel-probau-bas-20-kg-5-40-40-70mm

Köp nivåpinnar också och och väg av golvet med vattenpass. Leta upp högsta punkten på betonggolvet, antigen med laser eller ett vattenpass och utgå därifrån, klipp av/skär av första pinnen på 10mm och fortsätt sedan att sätta nivåpinnar med 80-100 cm avstånd i ett rutnät.

Nu vet jag inte hur ojämnt ditt betonggolv är men om det är helt plant och man flyter 10mm borde det gå 11 säckar. Har du lite större svackor eller att golvet lutar så att att nivåpinnarna ökar till 15 mm så går det naturligtvis mer, typ 15 säckar då kanske. Köp lite fler än man tror att det ska gå och lämna tillbaka resten. Så gör jag hos min leverantör i alla fall:D

Redigerat:
T
K kest skrev:
Lite svårare att få ett bra flyt med en stor inblandning av ballast.
Ballsten är dramatiskt mycket billigare än rent spackel. Då du verkar ha för avsikt att göra detta själv blir inte lönekostnaden betydande, utan mer materialet. Väljer du sedan att ta hjälp med fin satsen för ett bästa resultat går även detta skapligt fort.
Vet inte vad du yrar om? Lecakulor i flytspackel är ju ingen vidare idé då dessa hade flytit upp och lagt sig på ytan:rolleyes:

Nej, i TS fall räcker det att lägga på 10-15mm flytspackel!

T tank77 skrev:
hade flytit upp och lagt sig på ytan:rolleyes:
Blanda med förstånd. Nästa lager tränger igenom

Stefan N Stefan N skrev:
[länk]
funkar denna för en golvvärme? Hur många säckar tror ni att vi behöver?

A Amaryllis92 skrev:
Det går åt 1,7 kg/mm/m2 och skulle använda kiilto floor heat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.