Vi har en handdukstork i badrummet som är kopplad till det vattenburna fjärrvärmesystemet. Badrummet värms upp av golvvärme som drivs av el. Men handdukstorken är alltid kall, oavsett årstid. Eftersom det sitter en vanlig termostat borde den väl bete sig som ett vanligt element, d.v.s. slå igång värmen när det blir kallt i rummet? Men det blir aldrig kallt i rummet då vi har golvvärme. Golvvärmen slår av och på under dagen men det blir aldrig så kallt att termostaten kickar in och värmer upp handdukstorken. Termostaten är inställd på max värme. När jag luftar länge blir det ena röret lite ljummet men när jag slutar lufta blir det kallt igen. Bakom väggen där rören går in är bara en koppling till rören som går vidare till de andra lägenheterna nedanför och ovanför.
Detta gjordes av förrförra ägaren av lägenheten när badrummet renoverades och jag tror det är gjort av en firma.
Jag har provat
Utan framgång alltså. Nu är det inget vi lider av då det är varmt och skönt i badrummet och handdukarna torkar bra ändå. Men det känns inte logiskt att koppla in handukstorken till det vattenburna systemet om den ändå aldrig kommer bli varm p.g.a. golvvärmen.
Detta gjordes av förrförra ägaren av lägenheten när badrummet renoverades och jag tror det är gjort av en firma.
Jag har provat
- lufta handdukstorken ordentligt
- röra så att piggen i ventilen inte sitter fast
- byta till en annan termostat från annat element i lägenheten.
Utan framgång alltså. Nu är det inget vi lider av då det är varmt och skönt i badrummet och handdukarna torkar bra ändå. Men det känns inte logiskt att koppla in handukstorken till det vattenburna systemet om den ändå aldrig kommer bli varm p.g.a. golvvärmen.
- Hur är det tänkt att både golvvärmen och handdukstorken ska fungera tillsammans? Eller är det en backup om golvvärmen slutar fungera?
- Finns det några åtgärder jag kan göra för att få handdukstorken varm?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tar bort termostaten från ventilen blir den fullt öppen och då bör torken bli varm. En första check att vattnet kan snurra i systemet.
Jag tror att man ibland kopplar handukstorkar till väremsystemet och ibland till varmvattencirkulationen. Det senare är så klart bätte för att få värme även under sommaren när det inte går ut någon värme till radiatorerna.
Jag tror att man ibland kopplar handukstorkar till väremsystemet och ibland till varmvattencirkulationen. Det senare är så klart bätte för att få värme även under sommaren när det inte går ut någon värme till radiatorerna.
Tack för tipset men det hjälpte tyvärr inte. Jag vet att vattnet snurrar då det sprutar ordentligt om jag luftar systemet. Kanske är det för varmt ute fortfarande (5-10 grader) om det fungerar som ett element?Ulltand skrev:
Bästa svaret
Att vattnet sprutar ut är inte det samma som att det är cirkulation i systemet.
Första frågan som behöver svar är om den sitter på VVC eller radiatorkretsen.
Av bilden att döma ser den ut att ha monterats på radiatorkretsen och det har suttit ett element där tidigare.
Det kan vara så att det är strypt i flödesjusteringen.
På de nedre vita röret finns en mutter, under den sitter en skruv för flödesjustering. Skruva av proppen och öppna skruven bakom den några varv.
Förövrigt lär torken aldrig bli varmare än elementen i lägenheten då den är kopplad på samma system.
Men när elementen bilar varma skall handdukstorken bli varm.
Första frågan som behöver svar är om den sitter på VVC eller radiatorkretsen.
Av bilden att döma ser den ut att ha monterats på radiatorkretsen och det har suttit ett element där tidigare.
Det kan vara så att det är strypt i flödesjusteringen.
På de nedre vita röret finns en mutter, under den sitter en skruv för flödesjustering. Skruva av proppen och öppna skruven bakom den några varv.
Förövrigt lär torken aldrig bli varmare än elementen i lägenheten då den är kopplad på samma system.
Men när elementen bilar varma skall handdukstorken bli varm.
Klicka här för att svara