Byggahus.se
J Jörgen Ö skrev:
Jag försöker att alltid i möjligaste mån undvika skärningar mitt på golvet, i detta fall på dom stora plattorna.
Blir alltid (ofta)en vass, fnasig kant, beroende på typ av plattor.
Så om det går, hela plattor där dom stora och små plattorna möts....
Om det går att starta med en hel platta från duschen, utan att det blir små remsor till höger eller efter vänstreväggen så håller jag med Jörgen Ö

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
T
R RoBo skrev:
Men det skall ju vara fall i hela badrummet.
Ja? Inga problem att ha 5-10mm på golvet utanför dusch med 60x60cm.

Personligen skär jag aldrig plattorna utanför duschen utan jag börjar med hela plattor, sedan får du kolla vad det blir för bitar på väggarna också samt runt fönstret, många variabler att hålla reda på när det ska vara fogföljd på plattorna.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Jag känner inga kollegor som skär plattor mitt på golven utan både jag själv och alla jag känner i branschen utgår från duschzonen med hela plattor... resten blir som det blir med storformat och det är inget som stör ögat sen.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Vid duschen så är det en kant, där det kommer bli en kakellist, därefter kommer duschväggarna fastmonteras här. Så eventuell kapning av klinker kommer vara totalt osynlig och ingenting man kommer kunna känna heller.
Med detta i åtanke, ska jag ändå utgå från duschen? Problemet är att det blir en ca 4cm bred platta närmst väggen då, eftersom det är 184cm från dusch till den högra väggen.

Kakellist.... I GOLVET ????? :surprised:

Fastmonterade duschväggar......... hur då menar du nu ??? :thinking:

Här ser ni bilder på lokalfallet och övriga golvet som jag har gjutit upp. Exakt längs med denna kant så kommer duchväggarna monteras, och de sitter monterade med en ram längs golvet, alltså syns inte kakelkapningen närmst duschen.
För att göra ett enklare avslut i hörnet mellan golvytan och lokala fallet så tänkte jag använda en kakellist.
Nyggjutet golv med lokalfall och förberedelse för duschvägginstallation, inklusive synlig brunn och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyggjutet betonggolv i rum, med markerat lokalfall och verktyg, plats för framtida duschvägg synlig.
Skapa konto

Här är en bild på duschväggen, observera att den undre vita delen inte ingår.
Nyinstallerad duschkabin med svarta ramar på kaklat badrumsgolv bredvid en vit sidobord och grön växt.
Skapa konto

Ok....

Två saker jag då reagerar på direkt är följande...:

Hur är tanken för att få ihop ett hållbart tätskikt mot brunnen i den gropen med alla de vinklarna. :thinking:
Ser ju ut som väldigt många centimeters fall i duschzonen.
Nyfiken på vad det är för en brunn för jag har aldrig sett en sådan modell som man placerar i den hörnan av duschzonen.
Har du koll på att det tätskikt du ska använda är kompatibelt med denna brunnen ?

Hur har du tänkt att eventuella läckage från vask, toalettstol och så ska kunna rinna till brunnen om du fastmonterar duschväggar på det viset ?? :thinking:

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ok....

Två saker jag då reagerar på direkt är följande...:

Hur är tanken för att få ihop ett hållbart tätskikt mot brunnen i den gropen med alla de vinklarna. :thinking:
Ser ju ut som väldigt många centimeters fall i duschzonen.
Nyfiken på vad det är för en brunn för jag har aldrig sett en sådan modell som man placerar i den hörnan av duschzonen.
Har du koll på att det tätskikt du ska använda är kompatibelt med denna brunnen ?

Hur har du tänkt att eventuella läckage från vask, toalettstol och så ska kunna rinna till brunnen om du fastmonterar duschväggar på det viset ?? :thinking:
Jag förstår det. Brunnen är tysktillverkad och heter Dallmer Tistoline: https://www.dallmer.com/int/produkte/530264_linear-drain-TistoLine-Standard-300-DN-50.php
Den uppfyller DIN EN 1253 som GVK kräver, och jag har varit i kontakt med både brunnstillverkare och tätskiktstillverkare för att bekräfta säker montering.
Även om det inte hör till ämnet så kommer här lite mer bilder på tätskiktet så vi kan släppa det.
Golv i renoveringsprocess med Dallmer Tistoline brunn och blått tätskikt vid kakellist.
Skapa konto
Ett badrumsgolv med installerad linjeavloppsbrunn och tätskikt från SCHÖNOX innan kakling.
Skapa konto

Fallet du ser vid duschhörnan är fallet som var i badrummet innan renoveringen. Övriga badrummet har flytspacklats upp till högsta punkt och duschhörnan har fått behålla det gamla fallet, därav en skarp kant.

Så är min idé med kakellist dum eller inte? Tänkte att det skyddar kaklets kant mer.

Den brunnen med den placeringen känns spontant sådär faktiskt...….finns det inte risk att vattnet först drar sig ner mot hörnet som bör vara lägsta punkten innan vattnet hamnar i brunnen? För du har väl inte fall från två håll ner till brunn?
En hörnbrunn hade väl varit bättre?

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Den brunnen med den placeringen känns spontant sådär faktiskt...….finns det inte risk att vattnet först drar sig ner mot hörnet som bör vara lägsta punkten innan vattnet hamnar i brunnen? För du har väl inte fall från två håll ner till brunn?
En hörnbrunn hade väl varit bättre?
Nej brunnen är den lägsta punkten. Så det är inte hörnet som är lägst! Så jag har fall från alla håll till brunnen i duschen.

Tycker det set ut att bli riktigt fränt, nordamerikanskt stuk på den där lösningen.

Jag tror absolut det blir bra med en kakellist vid kanten. Gera funkar väl också men jag hade nog kört kakellist där.

J jockebq skrev:
Jag förstår det. Brunnen är tysktillverkad och heter Dallmer Tistoline: [länk]
Den uppfyller DIN EN 1253 som GVK kräver, och jag har varit i kontakt med både brunnstillverkare och tätskiktstillverkare för att bekräfta säker montering.
Även om det inte hör till ämnet så kommer här lite mer bilder på tätskiktet så vi kan släppa det.
[bild] [bild]

Fallet du ser vid duschhörnan är fallet som var i badrummet innan renoveringen. Övriga badrummet har flytspacklats upp till högsta punkt och duschhörnan har fått behålla det gamla fallet, därav en skarp kant.

Så är min idé med kakellist dum eller inte? Tänkte att det skyddar kaklets kant mer.

Naturligtvis hör det inte till ämnet som egentligen bara handlar om utseendet så jag ber om ursäkt om jag trampar på dig men i min värld är det viktigt att folk får underlaget korrekt för att minimera framtida problem. ;)

Det känns märkligt att du fått ett godkännande från dessa båda parter för om man läser GVK så står det följande att läsa:
"Dokumenterad monteringsanvisning ska tydligt ange hur tätskikt ansluts vattentätt till aktuell golvbrunn"

Skärmbild av ett dokument som beskriver regler för golvvbrunnar enligt GVKs branschregler och SS-EN 1253.

...och Dallmer Tistoline finns inte med i Schönox svenska monteringsanvisning. :thinking:;)
(Det kanske är godkänt i Tyskland men det hjälper ju inte här tänker jag.)

Text urdragen från en manual som beskriver byten och installation av golvbrunnar från olika tillverkare.

Det måste ju även vara svårt att få till innerhörnet vid brunnen så att det verkligen blir överlappat och tätt tänkte jag.

Sen kvarstår ju grejen med att du kommer stänga av med duschdörrar så eventuellt andra läckage inte kan ta sig till brunnen vilket inte heller är godkänt.

Skvallerröret... är där 60mm mellan det och golvet... ser lite tight ut ?

Kakellist i golvet är jag bara rädd för, kommer göra att det ser ännu konstigare ut.

Som sagt... sorry om jag började dra i något annat än det du frågade men jag släpper det nu.
Vill bara försöka vara hjälpsam så det inte blir tokigt för dig.

J J-O skrev:
Tycker det set ut att bli riktigt fränt, nordamerikanskt stuk på den där lösningen.

Jag tror absolut det blir bra med en kakellist vid kanten. Gera funkar väl också men jag hade nog kört kakellist där.
Tack så mycket! Ja, gera känns också känsligare. Plus att den kanten kommer ändå täckas av duschhörnan.

Naturligtvis hör det inte till ämnet som egentligen bara handlar om utseendet så jag ber om ursäkt om jag trampar på dig men i min värld är det viktigt att folk får underlaget korrekt för att minimera framtida problem. ;)

Det känns märkligt att du fått ett godkännande från dessa båda parter för om man läser GVK så står det följande att läsa:
"Dokumenterad monteringsanvisning ska tydligt ange hur tätskikt ansluts vattentätt till aktuell golvbrunn"

[bild]

...och Dallmer Tistoline finns inte med i Schönox svenska monteringsanvisning. :thinking:;)
(Det kanske är godkänt i Tyskland men det hjälper ju inte här tänker jag.)

[bild]

Det måste ju även vara svårt att få till innerhörnet vid brunnen så att det verkligen blir överlappat och tätt tänkte jag.

Sen kvarstår ju grejen med att du kommer stänga av med duschdörrar så eventuellt andra läckage inte kan ta sig till brunnen vilket inte heller är godkänt.

Skvallerröret... är där 60mm mellan det och golvet... ser lite tight ut ?

Kakellist i golvet är jag bara rädd för, kommer göra att det ser ännu konstigare ut.

Som sagt... sorry om jag började dra i något annat än det du frågade men jag släpper det nu.
Vill bara försöka vara hjälpsam så det inte blir tokigt för dig.
Ingen fara alls, jag är tacksam för all hjälp! Det är bara ibland detta forum känns som ett ställe där folk vill visa att dom kan reglerna bättre och sätta dit folk. Men det är jättebra inputs från dig.
Nu är dock allt redan på plats, och jag har prövat brunnen med vatten, fallet fungerar bra, och ingenting ansamlas i hörnet.

Inte ett godkännande på det viset, men ett förslag på hur det ska göras. Antar att dom inte vill garantera någonting.
Känner att jag får lita på det.
Överlappen har jag fått till bra, tog mig mycket tid för att se till att allt var 100%.

Ja, det är 60mm mellan golv och skvallerrör.
Kakellisten kommer som sagt inte synas, tänkte också köpa en som är eloxerad aluminium, svart. Samma som dusch, alltså kommer dom mötas upp. Enda stället du kan se listen är om man tittar inifrån duschen, och väljer jag samma material ser det ut som att den sitter ihop med duschväggen.
Är det något som kan bli fel om man gör på detta sätt eller är det bara ovanligt?

J jockebq skrev:
Det är bara ibland detta forum känns som ett ställe där folk vill visa att dom kan reglerna bättre och sätta dit folk.
Absolut inte därför utan jag försöker bara hjälpa dig för du ska få ett godkänt badrum.
Det hjälper ju dig inte hur fint du än kämpar och gör jobbet om det i slutänden inte godkänns av försäkringsbolaget om något skulle hända.

J jockebq skrev:
Inte ett godkännande på det viset, men ett förslag på hur det ska göras. Antar att dom inte vill garantera någonting.
Nä, det vill de inte då det egentligen inte är en godkänd lösning i Sverige...tyvärr.

J jockebq skrev:
Överlappen har jag fått till bra, tog mig mycket tid för att se till att allt var 100%.
Många ggr får man göra lite vad vissa härinne kallar fullösningar för inte systemen som finns är helt kompletta men man känner ändå inom sig att det kommer och fungera i praktiken.
Tänker t.ex på i golv/väggvinkeln där golvnivån slår på typ 10mm vilket man även får då man gör "kilfall" mot vägg där man sen har en väggnära brunn. Till detta finns ingen vettig lösning men själv kör jag med butylgummi i den "vinkeln" och sen överlapp med folie så bra det bara går.
Remsan eller väggens utvikta folie fungerar ju inte mellan vägg/golv utan att det blir luft under och då måste den skäras vid nivåskillnaden så det är därunder jag sätter butylgummi som tätning menar jag.

J jockebq skrev:
Är det något som kan bli fel om man gör på detta sätt eller är det bara ovanligt?
Bara ovanligt... :)

Men det är fortfarande inte bra eller ens ok att ha fastmonterad duschvägg som gör att eventuella läckage inte kan rinna till brunnen. ;)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Absolut inte därför utan jag försöker bara hjälpa dig för du ska få ett godkänt badrum.
Det hjälper ju dig inte hur fint du än kämpar och gör jobbet om det i slutänden inte godkänns av försäkringsbolaget om något skulle hända.

Nä, det vill de inte då det egentligen inte är en godkänd lösning i Sverige...tyvärr.

Många ggr får man göra lite vad vissa härinne kallar fullösningar för inte systemen som finns är helt kompletta men man känner ändå inom sig att det kommer och fungera i praktiken.
Tänker t.ex på i golv/väggvinkeln där golvnivån slår på typ 10mm vilket man även får då man gör "kilfall" mot vägg där man sen har en väggnära brunn. Till detta finns ingen vettig lösning men själv kör jag med butylgummi i den "vinkeln" och sen överlapp med folie så bra det bara går.
Remsan eller väggens utvikta folie fungerar ju inte mellan vägg/golv utan att det blir luft under och då måste den skäras vid nivåskillnaden så det är därunder jag sätter butylgummi som tätning menar jag.

Bara ovanligt... :)

Men det är fortfarande inte bra eller ens ok att ha fastmonterad duschvägg som gör att eventuella läckage inte kan rinna till brunnen. ;)
Ja, i detta fallet var jag tvungen att köra på denna typ av brunn för att få plats med duschväggar som inte tog upp mer än 120cm på bredden. Detta för att brunnen som satt på plats innan satt mitt i rummet och var anpassad för jacuzzi. Kunde alltså inte flytta brunnen i mer än en ledd, längs med golvvärmeslingorna. Lika bra att jag förklarar hela tankesättet då vi redan har bytt ämne.
Behövde alltså en smalare brunn för att den skulle hamna innanför duschväggarna.
Termisk bild av golvet som visar den ursprungliga brunnen och de närliggande golvvärmeslingorna.
Skapa konto

Här kan ni se ursprungliga brunnen och hur nära slingorna den satt. Så jag bilade ur den utan att skada slingorna och flyttade den nya brunnen uppåt i bild och så nära slingan till höger som möjligt.

Angående hörnet så sitter det butylgummi i både vinkeln samt över brunnen. Dock är det täckt av hörnbitarna på bilderna jag la upp förut.

Jag är nöjd med lösningen.

Avrinngen mot brunn är inga problem, då jag inte kommer täta duschväggen längs golvet närmast brunn (vid dörröppning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.