Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
Anna_H Anna_H skrev:
Min bästa vän dog i influensa förra våren. Det var skitjobbigt. 48 år blev hon, missade dotterns 20-årsdag, student och sin silverbröllopsdag.
Jag är verkligen ledsen för din skull.
Sen är jag lite flum å skum ibland. Men kan tycka mer synd om de anhöriga. Det är ni som missar henne. Eftersom hon är död så är hennes lidande borta.
Det är min tanke. Mitt sätt att tänka
Om jag trampade på dina tår tidigare så ber jag verkligen om ursäkt!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det diskuteras även andra typer av lokala åtgärder med samverkan mellan FHM, regionernas smittskyddsansvariga och andra aktörer på regional eller lokal nivå.
Man måste skilja på utbrott som i Dalarnas idrottslag och mer allmän spridning som i t.ex. Stockholm. I det första fallet hanterar man just den gruppen medan man i det andra fallet behöver andra åtgärder.
[länk]

DN har även en artikel där andra experter uttalar sig men den är låst: [länk]
När restriktioner gäller färre och en kort period kan det vara mer drastiska åtgärder än för hela samhället samt anpassa dem så att social, ekonomisk och hälsomässig kostnad hålls nere framför A M Ekström, professor i global infektionsepidemiologi på KI.

Chefen på Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin, C. Magnusson, menar att man måste tänka på att restriktioner i områden med låg socioekonomisk nivå kan förvärra situationen och ge väldigt olyckliga konsekvenser på sikt med t.ex. sämre folkhälsa därför att barn missar skolan, ökad segregation och utanförskap. Det kan leda till situationer som i Madrid.
Frågan är varför det blir sån stress helt plötsligt?
Kan man verkligen stänga ner vissa arbetsplatser? Stänga skolor? De länder som har gjort det gav det någon effekt? De mesta som kommer upp nu har testats i andra länder. Ger karantän någon effekt?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Karantän fungerar givetvis. Men det kräver att man kan isolera de som är sjuka (eller de sköra).

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Frågan är varför det blir sån stress helt plötsligt?
Kan man verkligen stänga ner vissa arbetsplatser? Stänga skolor? De länder som har gjort det gav det någon effekt? De mesta som kommer upp nu har testats i andra länder. Ger karantän någon effekt?
Därför att man ser att allt fler blir sjuka i flera regioner, Dalarna, Stockholm, Västerbotten och Västmanland är de som jag har sett att det har skrivits om senaste veckan.

Om det pågår stor smittspridning på en viss arbetsplats/skola ger det effekt att stänga den under två veckor då alla håller sig hemma. Det tror jag nog har effekt eftersom det stoppar upp vidare spridning. Samt det ger inte någon stor negativ återverkan på hela samhället nu som det skulle ha gjort i våras.

Den mesta smittspridningen sker i hemmet och sen på arbetsplatser.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl just sånt som håller på och diskuteras.
Ja, jag antar det.

BirgitS
Personalen på Astra Zeneca har fått testa sig för antikroppar och i Södertälje var det 8,4 % som var positiva och i Göteborg 3,9 %. Företaget är nöjda:
– Till skillnad från många andra företag har vi haft produktionen igång till 100 procent hela tiden, och vi ser ändå ingen stor smittspridning, säger presschefen Christina Malmberg Hägerstrand. Våra åtgärder mot smittspridning har fungerat.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...-hos-8-4-procent-pa-astra-zeneca-i-sodertalje

Ulltand Ulltand skrev:
Det vi diskuterar här är väl om FHM har skyddat befolkningen tillräckligt väl genom sina rekommendationer. Nu har vi 5-10 ggr fler döda än våra grannländer och det är onödigt många.

I grunden en ovilja att erkänna asymtomatisk och presymtomatisk smittspridning och konsekvenserna. Otillräcklig testande. Grundlös ovilja mot munskydd. Övertro på vår smittspårningskapacitet. Övertro på att barn inte smittar så mycket (vilket de gör över 10 år) Sent infört besöksförbud på äldreboenden osv..
Så vitt jag har varit med så har diskussionen varit ganska enkelspårig
Du har gråtit och skrikit och velat hänga tegnell och fhm. Du har hängt upp dig väldigt mycket på just dessa döda. Är det för att du inte kan tjata vaccin längre?
Men eftersom vi nu diskuterar döda i corona. Det värsta som hänt världen...
Men svara på frågan reageradr du lika när säsongsinfluensan slår till. För det kan vara många som dör. Då har du ingen tegnell som du kan skylla på.
Så berätta nu

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Därför att man ser att allt fler blir sjuka i flera regioner, Dalarna, Stockholm, Västerbotten och Västmanland är de som jag har sett att det har skrivits om senaste veckan.

Om det pågår stor smittspridning på en viss arbetsplats/skola ger det effekt att stänga den under två veckor då alla håller sig hemma. Det tror jag nog har effekt eftersom det stoppar upp vidare spridning. Samt det ger inte någon stor negativ återverkan på hela samhället nu som det skulle ha gjort i våras.

Den mesta smittspridningen sker i hemmet och sen på arbetsplatser.
Att stänga ner en hel arbetsplats får ganska stora konsekvenser för företaget. Frågan är om har rätt att juridiskt rätt till det.
Jag ser poängen att stänga ner något i 2 veckor. Men frågan hur det fungerar i praktiken?
Vi har de länder som stängt ner nästan allt. Men som vi kunnat konstatera tidigare så har inte det hjälpt. Vad talar för att det ska fungera i Sverige?
Nä jag undrar vad som hänt på fhm.
Dom var lugna och vettiga under första perioden. Men nu börjar man ta till ganska drastiska åtgärder. Vars effekt på smittan i stort i samhället är nog ganska låg

BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Att stänga ner en hel arbetsplats får ganska stora konsekvenser för företaget. Frågan är om har rätt att juridiskt rätt till det.
Jag ser poängen att stänga ner något i 2 veckor. Men frågan hur det fungerar i praktiken?
Vi har de länder som stängt ner nästan allt. Men som vi kunnat konstatera tidigare så har inte det hjälpt. Vad talar för att det ska fungera i Sverige?
Nä jag undrar vad som hänt på fhm.
Dom var lugna och vettiga under första perioden. Men nu börjar man ta till ganska drastiska åtgärder. Vars effekt på smittan i stort i samhället är nog ganska låg
Det gör det om alla på arbetsplatsen kommer att vara sjuka i 1-2 veckor också, varav någon kanske i flera månader.
Juridiskt får du kolla smittskyddslagen.

I våras var det ju i stor utsträckning fråga om hur många smittade det fanns när restriktioner och annat infördes. Är redan hälften av de anställda sjuka så är det ju inte så stor idé att stänga ner arbetsplatsen utan man behöver ju göra det medan det fortfarande är en mindre del antar jag.

Nåja, än så länge har inte FHM tagit till några drastiska åtgärder alls. Man bara diskuterar eventuella möjliga åtgärder.
Ska man skydda de skröpligaste och riskgrupperna så måste man antagligen hålla nere smittspridningen på ungefär den nivå som gällde i augusti, annars kommer viruset att krypa in på äldreboenden mm. samt om belastningen på sjukvården börjar öka (som skett i länder söderöver igen) så kommer vårdskulden att byggas på igen i stället för att betas av.

Eftersom den mesta smittspridningen sker i hemmet och på arbetsplatsen, borde förstås alla åka på semester istället. Enkel logik. Jag förväntar mig därför att FHM och regeringen inför förbud både mot att vara hemma och att vara på jobbet. :p;)

• Haha
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Men svara på frågan reageradr du lika när säsongsinfluensan slår till. För det kan vara många som dör. Då har du ingen tegnell som du kan skylla på.
Så berätta nu

Nej det dör inte lika många under en influensa. Detta är och kommer att bli betydligt värre. Då får man lov att göra det som är rimligt och inte stitta och hoppas på flockimmunitet och hemligstämpla beslutsunderlagen.

Vi kunde bli bättre även under en influensa . Är det tex krav på att de som arbetar med äldre ska vaccinera sig då? Inte mig veterligen så visst kan Tegnell få en känga även för det.

Ulltand Ulltand skrev:
Nej det dör inte lika många under en influensa. Detta är och kommer att bli betydligt värre. Då får man lov att göra det som är rimligt och inte stitta och hoppas på flockimmunitet och hemligstämpla beslutsunderlagen.

Vi kunde bli bättre även under en influensa . Är det tex krav på att de som arbetar med äldre ska vaccinera sig då? Inte mig veterligen så visst kan Tegnell få en känga även för det.
Hur ser du på dödsfall relaterade till dålig luft, drunkningsolyckor, trafikolyckor etc? Gör vi tillräckligt där?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det dör inte lika många under en influensa.
Vad säger du "Nej" till?
Under en influensa så dör det väldigt många typ 250-300 per dag. Men jag antar att du menar av eller med en influensa och då är det ingen som har skrivit att lika många dör av en influensa som av Covid-19 eller att lika många dör med en influensa som med Covid-19.

Du håller på och protesterar mot saker som ingen har skrivit. Läs bättre vad som skrivs innan du svarar, om du inte har tid att läsa så låt bli att svara.

Ulltand Ulltand skrev:
Är det tex krav på att de som arbetar med äldre ska vaccinera sig då? Inte mig veterligen så visst kan Tegnell få en känga även för det.
Man kan inte tvinga någon att vaccinera sig i ett land som någorlunda ska vara demokratiskt och med normala mänskliga fri- och rättigheter. FHM kan verkligen inte tvinga någon att vaccinera sig eller stifta en lag som säger att bara vaccinerade får jobba med vissa saker. Så du skyller på fel personer.

Om du vill ha tvång på vaccination får du flytta till någon diktatur där diktatorn gillar vaccinationer.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är inte Tegnell som bestämmer. Det är inte förenligt med svensk lag att tvinga folk att vaccinera sig, så det är riksdagen du ska gå på.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Okej, de kan dö ganska många under en tuff säsongs influensa. Men då vet att du bryr dig inte överhuvudtaget om säsongsinfluensan
Är inte det ganska lågt?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.