Byggahus.se
Hej,
Ena lampstolpen på uppfarten fick sig en knäck så jag köpte en ny som var snarlik då originalet hade utgått. Skulle byta ut den och upptäcker då att den nya har jord medan den gamla inte har jord. Hur gör jag nu, kan jag skuta i jorden? På elen som är framdragen har jorden klippts av.

Kan jag skita i jorden på den nya stolpen?

• Elanslutning till lampstolpe med synlig jordledning och tomma kopplingsklämmor, monteringsdetaljer ligger på trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller el-kablar med synliga ändar, en brun, en blå och en grön/gul, mot naturlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillägg.
Kollar hur elen är dragen och matningen går från kopplingsdosa på fasaden med jord tillkopplingsdosa på friggebod. Från friggebodens kopplingsdosa går en kabel upp till relä som sedan går vidare till lampor som verkar ha jorden knippsad. Är detta verkligen rätt?

Att den gamla "inte hade jord" beror förhoppningsvis på att den är dubbelisolerad och inte ska skyddsjordas. Den ska då har märkningen för dubbel isolering: Annars är det fel.
Eluttag utan skyddsjordning med synlig märkning för dubbel isolering.

Den nya är avsedd att skyddsjordas, och då den är placerad utomhus ska ska den också skyddsjordas, utan undantag. Om inte befintlig kabel räcker fram så får du skarva ledarna. Du behöver ändå klippa och skala fram ny fräsch koppa på fas och nolla på bild.

Tack!
Då använder jag befintlig kabel men drar även fram en jord från relät till den nya lampan.

Men vad är det för kabeltyp, på bilden ser det ut som en lampsladdar. Är den nedgrävd?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men vad är det för kabeltyp, på bilden ser det ut som en lampsladdar. Är den nedgrävd?
Lamplsladd är det nog inte. Dragen i gult rör.
Måste ju dra ny kabel så jag kan ju lika gärna byta till alla i så fall :)

Jo det ser ut att vara RKK dvs något som kan kallas lampsladd, anslutningssladd osv och oavsett inte avsedd att dras i rör i marken eller för fasta installationer. Det du har där är nog någon form av (kvalificerat?) hempul det tyder både kabeltyp och faktumet att jorden är klippt på.

Som Bo skrev får du se till att nya blir ok jordad och det oberoende av om du byter kabel till formellt riktig tex N1XV, EXLQ, EKLK m.fl eller ej. Du får se över helheten och se till att jorden kommer fram till denna och om det passar lägg den ihop korrekt i alla punkter när du håller på.

• Gilla
Danfro
  • Laddar…
Tack för svaret. Jag hastar iväg och köper ny kabel, billig livförsäkring... Den mellan hus och kopplingsdosa ser dock ut att vara rätt.

Å innan driftsättning av nya kabeln & pollaren/lampan så måste du verkligen göra en kontinuitetsmätning av installationen.

• Gilla
Danfro och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Kom på att jag har en kompis i hemvärnet som är är elektriker! Han kommer och hjälper mig så att allt blir rätt. Känns bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.