279 189 läst · 4 521 svar
279k läst
4,5k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Det finns många undersökningar att luta sig mot.
I denna ansåg 94% att de kör lika bra eller bättre än genomsnittsbilisten, men däremot var 51% oroliga över andras körförmåga och beteende.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/A8Gjz/varannan-bilist-anvander-mobilen-vid-korning
I denna ansåg 94% att de kör lika bra eller bättre än genomsnittsbilisten, men däremot var 51% oroliga över andras körförmåga och beteende.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/A8Gjz/varannan-bilist-anvander-mobilen-vid-korning
Det är ju faktiskt matematiskt möjligt att 96% är lika bra eller bättre än genomsnittet.Mikael_L skrev:
Det är ju lite en definitionsfråga. Att köra bil handlar ju om flera olika delar.
Dels själva framförandet av bilen. Där kan jag tänka mig att t.ex. tävlingsförare i 15-årsålder faktiskt kör bättre än vissa körkortsinnehavare. Jag är nog inte bättre än andra där, tvärtom känner jag mig ofta osäker. T.ex. om det är mörkt och regnar på landsväg tycker jag det är obehagligt att ens köra 70 på 90-väg, men ändå blir jag omkörd av folk trots att sikten är så oerhört begränsad.
Men sen är det ju samspelet med andra trafikanter och följa reglerna, och där tror jag att jag är bättre än genomsnittet. Jag vet själv hur mycket av reglerna man snabbt glömmer bort om man inte repeterar dem. Under större delen av 90-talet hade jag faktiskt en utskrift av TF i bilen för att kunna kolla upp saker jag blev osäker på (när jag stannat såklart, inte medans jag körde). Man ser ju här i tråden att många som haft körkort länge verkar ha glömt vissa regler, och istället hittat på egna regler (som inte finns).
Idag kan man ju enkelt kolla upp det via mobilen.
Jag är helt för att man borde göra förnyat förarprov (både teori och uppkörning) varje gång körkortet ska förnyas. Med tanke på nyttan av ett körkort är kostnaden för det marginell utslaget på 10 år.
Dels själva framförandet av bilen. Där kan jag tänka mig att t.ex. tävlingsförare i 15-årsålder faktiskt kör bättre än vissa körkortsinnehavare. Jag är nog inte bättre än andra där, tvärtom känner jag mig ofta osäker. T.ex. om det är mörkt och regnar på landsväg tycker jag det är obehagligt att ens köra 70 på 90-väg, men ändå blir jag omkörd av folk trots att sikten är så oerhört begränsad.
Men sen är det ju samspelet med andra trafikanter och följa reglerna, och där tror jag att jag är bättre än genomsnittet. Jag vet själv hur mycket av reglerna man snabbt glömmer bort om man inte repeterar dem. Under större delen av 90-talet hade jag faktiskt en utskrift av TF i bilen för att kunna kolla upp saker jag blev osäker på (när jag stannat såklart, inte medans jag körde). Man ser ju här i tråden att många som haft körkort länge verkar ha glömt vissa regler, och istället hittat på egna regler (som inte finns).
Jag är helt för att man borde göra förnyat förarprov (både teori och uppkörning) varje gång körkortet ska förnyas. Med tanke på nyttan av ett körkort är kostnaden för det marginell utslaget på 10 år.
Dessutom verkar de ha svårt att se genom vindrutan. Av någon anledning verkar de bli överraskade av att bilen som håller laglig hastighet på 1-delen av 1/2-vägen, inte magiskt har flyttat på sig, ens när fortköraren hunnit ikapp. Inte sällan ser jag hur hen (well, oftast han) som trängt sig förbi på de sista metrarna av 2-delen blåser fram tills de är tre meter bakom den upphunna bilen.N Nerre skrev:
Vad trodde de skulle hända, eller tänkte de inte så långt den här gången heller?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 843 inlägg
Jag lade upp en bild på hur det är tänkt att bli när det är färdigt i morse, men kan göra det igen. Ett dussin filer i bredd som mest vad jag kan se. Det blir nog bra för mittfilsåkarna söderifrån, då kommer de till Ikea eller Ekerö om de inte läser skyltarna. Fast jag tror de klarar det, det har väl visat sig här över ett antal hundra inlägg om att det bara handlar om egen bekvämlighet.Cruzze skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 10 678 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 10 678 inlägg
Bra där. Jag tycker detta inlägget förklarar allt om det mesta du tycker om bilkörning. Övriga kommentarer behövs inte.N Nerre skrev:Det är ju lite en definitionsfråga. Att köra bil handlar ju om flera olika delar.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 154 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 154 inlägg
Fast eftersom det är 70 km/h på platserna så är ju inte vänsterfil snabbfil. Där får man köra om på valfri sidan och man måste inte hålla höger.Cruzze skrev:
Det är åtminstone söderifrån skylt om avfart på vänster sida, 1000 meter i förväg och sen 700 meter innan, så folk borde fatta, men visst ser man situationer på platsen även om jag tycker det fungerar rätt bra.
Det stämmer, men man ska välja det körfält som är lämpligast för den fortsatta färden. Om man nu vet med sig att man inte ska svänga vänster i de 2-3 närmaste korsningarna finns det ingen anledning att ligga i vänsterfil om man inte ska köra om.Fairlane skrev:
Oftast är det ju så att högerfilen är både rakt fram och högersväng, men vänsterfilen är bara rakt fram (och så blir det en separat svängfil för de som ska svänga vänster).
Ja en medelålders man som tror han är proffs på bilkörningF fsn skrev:
Fart dödar och fattar du inte det så är det svårt att ha en diskussion på en vuxen nivå, men håll dig du till ” jag är bäst och kan göra vad jag vill”
Brukar gå bra för den gruppen
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 10 678 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 10 678 inlägg
F
fsn