Byggahus.se
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns många undersökningar att luta sig mot.
I denna ansåg 94% att de kör lika bra eller bättre än genomsnittsbilisten, men däremot var 51% oroliga över andras körförmåga och beteende.
:rofl:
[länk]
Det är ju faktiskt matematiskt möjligt att 96% är lika bra eller bättre än genomsnittet.

Det är ju lite en definitionsfråga. Att köra bil handlar ju om flera olika delar.

Dels själva framförandet av bilen. Där kan jag tänka mig att t.ex. tävlingsförare i 15-årsålder faktiskt kör bättre än vissa körkortsinnehavare. Jag är nog inte bättre än andra där, tvärtom känner jag mig ofta osäker. T.ex. om det är mörkt och regnar på landsväg tycker jag det är obehagligt att ens köra 70 på 90-väg, men ändå blir jag omkörd av folk trots att sikten är så oerhört begränsad.

Men sen är det ju samspelet med andra trafikanter och följa reglerna, och där tror jag att jag är bättre än genomsnittet. Jag vet själv hur mycket av reglerna man snabbt glömmer bort om man inte repeterar dem. Under större delen av 90-talet hade jag faktiskt en utskrift av TF i bilen för att kunna kolla upp saker jag blev osäker på (när jag stannat såklart, inte medans jag körde). Man ser ju här i tråden att många som haft körkort länge verkar ha glömt vissa regler, och istället hittat på egna regler (som inte finns).

Idag kan man ju enkelt kolla upp det via mobilen.

Jag är helt för att man borde göra förnyat förarprov (både teori och uppkörning) varje gång körkortet ska förnyas. Med tanke på nyttan av ett körkort är kostnaden för det marginell utslaget på 10 år.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det intressanta tycker ju jag är att det är fortkörare som är sämst på att titta i backspegeln.
Dessutom verkar de ha svårt att se genom vindrutan. Av någon anledning verkar de bli överraskade av att bilen som håller laglig hastighet på 1-delen av 1/2-vägen, inte magiskt har flyttat på sig, ens när fortköraren hunnit ikapp. Inte sällan ser jag hur hen (well, oftast han) som trängt sig förbi på de sista metrarna av 2-delen blåser fram tills de är tre meter bakom den upphunna bilen.

Vad trodde de skulle hända, eller tänkte de inte så långt den här gången heller?

Cruzze Cruzze skrev:
Jo, man får verkligen hoppas att det är en tillfällig lösning. Min brorsdotter pluggar för körkort och där tas den avfarten upp som enda undantaget till en regel som funnits i decennier.
Jag lade upp en bild på hur det är tänkt att bli när det är färdigt i morse, men kan göra det igen. Ett dussin filer i bredd som mest vad jag kan se. Det blir nog bra för mittfilsåkarna söderifrån, då kommer de till Ikea eller Ekerö om de inte läser skyltarna. Fast jag tror de klarar det, det har väl visat sig här över ett antal hundra inlägg om att det bara handlar om egen bekvämlighet.
Flygbild över flervägs korsning och trafikinfrastruktur nära ett köpcenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F
N Nerre skrev:
Det är ju lite en definitionsfråga. Att köra bil handlar ju om flera olika delar.

Dels själva framförandet av bilen. Där kan jag tänka mig att t.ex. tävlingsförare i 15-årsålder faktiskt kör bättre än vissa körkortsinnehavare. Jag är nog inte bättre än andra där, tvärtom känner jag mig ofta osäker. T.ex. om det är mörkt och regnar på landsväg tycker jag det är obehagligt att ens köra 70 på 90-väg, men ändå blir jag omkörd av folk trots att sikten är så oerhört begränsad.

Men sen är det ju samspelet med andra trafikanter och följa reglerna, och där tror jag att jag är bättre än genomsnittet. Jag vet själv hur mycket av reglerna man snabbt glömmer bort om man inte repeterar dem. Under större delen av 90-talet hade jag faktiskt en utskrift av TF i bilen för att kunna kolla upp saker jag blev osäker på (när jag stannat såklart, inte medans jag körde). Man ser ju här i tråden att många som haft körkort länge verkar ha glömt vissa regler, och istället hittat på egna regler (som inte finns).

Idag kan man ju enkelt kolla upp det via mobilen.

Jag är helt för att man borde göra förnyat förarprov (både teori och uppkörning) varje gång körkortet ska förnyas. Med tanke på nyttan av ett körkort är kostnaden för det marginell utslaget på 10 år.
Bra där. Jag tycker detta inlägget förklarar allt om det mesta du tycker om bilkörning. Övriga kommentarer behövs inte.

Maria T
P Pin skrev:
Jag med (y)

Undersökningens resultat tycks stämma :rofl:
En till här som kör bäst ;)

• Haha
Pin
  • Laddar…
F
Maria T Maria T skrev:
En till här som kör bäst ;)
inte jag, jag har blivit totalt ägd på räserbanor av sådana som är mycket bättre än jag är. Jag kör dock långt, långt bättre än genomsnittet.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
F fsn skrev:
inte jag, jag har blivit totalt ägd på räserbanor av sådana som är mycket bättre än jag är. Jag kör dock långt, långt bättre än genomsnittet.
Nu är det räserkörning på allmän väg vi diskuterar :crysmile:

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Cruzze Cruzze skrev:
Stor skillnad. Där är det en helt separat fil som svänger av och såna lösningar finns det gott om. Vid Lindvreten N så är det bara streckad avfart åt vänster från snabbfilen.
Fast eftersom det är 70 km/h på platserna så är ju inte vänsterfil snabbfil. Där får man köra om på valfri sidan och man måste inte hålla höger.
Det är åtminstone söderifrån skylt om avfart på vänster sida, 1000 meter i förväg och sen 700 meter innan, så folk borde fatta, men visst ser man situationer på platsen även om jag tycker det fungerar rätt bra.

Fairlane Fairlane skrev:
Fast eftersom det är 70 km/h på platserna så är ju inte vänsterfil snabbfil. Där får man köra om på valfri sidan och man måste inte hålla höger.
Det stämmer, men man ska välja det körfält som är lämpligast för den fortsatta färden. Om man nu vet med sig att man inte ska svänga vänster i de 2-3 närmaste korsningarna finns det ingen anledning att ligga i vänsterfil om man inte ska köra om.

Oftast är det ju så att högerfilen är både rakt fram och högersväng, men vänsterfilen är bara rakt fram (och så blir det en separat svängfil för de som ska svänga vänster).

F fsn skrev:
Du saknar troligtvis kunskapen att förklara nåt om bilkörning eller om vad som är farligt i trafiken för mig eller för nån annan heller för den delen. Du skulle med största sannolikhet inte notera om du så mötte mig i trafiken, körde om mig eller blev omkörd.
Ja en medelålders man som tror han är proffs på bilkörning :rofl::crysmile::rofl::crysmile::rofl::crysmile:.
Fart dödar och fattar du inte det så är det svårt att ha en diskussion på en vuxen nivå, men håll dig du till ” jag är bäst och kan göra vad jag vill”
Brukar gå bra för den gruppen(y).

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
P Pin skrev:
Nu är det räserkörning på allmän väg vi diskuterar :crysmile:
Det betyder inte allt men det finns väldigt många gemensamma beröringspunkter. Tex väldigt bra närvaro och att ta in vad som händer runt dom. Generellt så kör dom städat och konsekvent med.

F
T twoody skrev:
Ja en medelålders man som tror han är proffs på bilkörning :rofl::crysmile::rofl::crysmile::rofl::crysmile:.
Fart dödar och fattar du inte det så är det svårt att ha en diskussion på en vuxen nivå, men håll dig du till ” jag är bäst och kan göra vad jag vill”
Brukar gå bra för den gruppen(y).
Nä, absolut inte. Man garanterat överlägsen dig på alla punkter.

F fsn skrev:
Nä, absolut inte. Man garanterat överlägsen dig på alla punkter.
Nu är vi där igen...skriver du den repliken med ironi, eller seriöst på allvar?
Det är nämligen någonstans mellan väldigt svårt och omöjligt att avgöra i textform på ett forum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.