Byggahus.se
Efter en del googlade utan större resultat från bla denna sidan efter hemmagjorda gallergrindar till släpkärra så tänkte jag att jag skulle dela med mig av mitt projekt.

Jag har en större 3,5 tons biltransport jag ville ha avtagbara gallergrindar till för att underlätta körning av grenar, däck och fälg, ved, bråte till tippen mm.

Detta var alltså utgångsobjektet:

Biltransportsläpkärra parkerad framför en röd stuga, redo för byggprojektet att installera hemmagjorda avtagbara gallergrindar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lastytan är ca 190*400 cm.

Först införskaffade jag mig 30m rostfritt 30*30*2mm profiler. Jag kunde köpa dessa via en kompis företag till ett bra pris på ca 50kr/m.

Till galler ville jag ha något rostfritt eller galvat.
Jag kollade på sträckmetall, stängsel och armeringsgaller.

Sträckmetall och stängsel kunde jag inte hitta något med rätt dimensioner till ett rimligt pris.

Så gallret blev Biltemas galvade armeringsgaller.
1200*800*4mm. Rutornas storlek är 100*100mm.

Jag ville från början ha rutor som var 50*50mm men lyckades inte hitta detta.
Jag tror dock i efterhand att 100*100 kommer fungera utmärkt och det halverar vikten vilket också är positivt.

Priset var 80kr/st eller 10 för 700kr jag använde 9st galler.

https://www.biltema.se/bygg/murning...SpAvnkJ3OBg5_L5k2ORLbHKpe6VoBMdxoCC4QQAvD_BwE

Jag köpte rostfri 0,8mm svetstråd på Bauhaus. Runt 400 kr för 1kg svetstråd.

De rostfria profilerna passade perfekt i redan färdiga hål i kärrans ram vilket underlättade en hel del.

Steg 1 var att mäta ut längden på den undre och övre ribban, kapa till rätt längd med vinkelslip och sedan svetsa fast dem mot de 2 lodräta stagen i kärran fram och bakkant.

Jag punktade fast samtliga stag när dem satt på plats på kärran. Detta för att då var jag säker på att allt skulle passa.

Efter det punktade jag fast gallret.

Hemmagjord gallergrind liggande på grus med rostfria profiler och armeringsnät under konstruktion.
Skapa konto

(Sida 1 på bilden punktade jag fast gallret på den undre ribban först. Detta var en mycket sämre metod än att bygga klart ramen innan nätet fästes)

När de 2 långsidorna punktats ihop mättes ribborna för den främre ramen ut. Sedan var det bara kapa till rätt längder med vinkelslipen och punkta ihop den.
Släpvagn med nyinstallerade hemmagjorda gallergrindar parkerad framför hus.
Skapa konto

Efter provmontering och små justeringar så var det dags att fästa ihop den främre grinden med sidorna.
Hemmagjord gallergrind monterad på en släpkärra, med material och verktyg på lastytan. En person arbetar i bakgrunden.
Skapa konto

För att stänga och hålla kvar den främre grinden så använde jag Biltemas galvade flaklås med tillhörande bygel.
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/bilslap/flaklas/flaklas-2000019435

Jag svetsade fast byglarna och flaklåsen. Det hade gått att bulta fast men jag hade svetsen framme och det gick mycket snabbare och enklare.
Hemmagjorda gallergrindar på en släpkärra med svetsutrustning i bakgrunden.
Skapa konto

Kostnaden för byglar och flaklås var runt 250 kr.

Jag övervägde att ha gångjärn på ena sidan, men jag valde 4 flaklås istället. Jag tycker det är enklare att montera ihop än att försöka trä i 2 gångjärn samtidigt.

När allt detta var gjort började jag helsvetsa alla delar. Detta gjordes med allt monterat på kärran för att minska risken att det inte skulle passa senare.

Vid kärrans bakdel fick jag sätta ett 45 graders stag för att ha frigång för bultar som stack ut. Detta gav även lite ökad vridstyvhet när grindarna är monterade.
Sektion av hemmagjord gallergrind i rostfritt stål med armeringsgaller, fötter och svetsspår, placerad på grus.
Skapa konto

Jag valde att använda så många hela nät som möjligt för att minska spill och arbete med att kapa. Det gick åt 3,5 nät per långsida.

Min plan från början var att sätta en vertikal stötta vid varje skarv, men jag hade inte material nog för detta. Det behövdes inte heller ur hållfasthetssynpunkt och hade gett ökad vikt.

Så jag svetsade helt enkelt ihop näten i varandra vid skarvarna.
Detta i kombination med att de vertikala trådarna på näten hamnar med 5cm mellanrum istället för 10cm gjorde att ytterligare förstärkningar var överflödiga.

En vertikal stötta monterades dock på mitten av varje sektion. Detta blev så starkt att ramen utan problem bar min kroppsvikt på 90kg utan problem.

Detta är projektet när det är i princip färdigt:
En släpkärra med hemmagjorda avtagbara gallergrindar uppfällda och verktyg utspridda på lastytan.
Skapa konto

Jag valde att endast göra 3 sidor då det redan finns en ramp bak på kärran som fälls upp och agerar som den 4e grinden.

Gallren sitter fast ordentligt i kärran idag med enbart friktion. Jag funderar dock på om jag skall korta stagen som går igenom ramen på kärran och sätta fast den med någon typ av låsning.

Detta får bli en liten evolution av kärran efter jag fått testa den lite. Även någon typ av styrning/förstärkning av den undre delen av ramen mot kärran kan bli aktuell.

Någon typ av sträva att sätta mellan grindarna på långsidan ifall man spänner åt ordentligt med spännband kan också bli aktuellt i framtiden.

Som den är idag kommer den fungera utmärkt dock.

De långa grindarna väger 20-30 kg ST och kan monteras och demonteras av en normalstark person.

Verktygen jag använde vad en 3fas mig svets med kolsyra. En 125mm vinkelslip, måttband, penna, svetstänger och en hammare.

Kostnaden för detta var:
Rostfria profiler 1500 kr.
Galler 700 kr.
Flaklås 250 kr
Svetstråd 400
Kapskivor, gas mm 50kr

Totalt 2400 kr.
Tiden det tog var ca 8 timmar.

Förkunskaper för detta projekt är ganska låga, svetsningen är inte svår. Kan man ställa in den någolunda så är det bara köra på sen.

Detta var tid och kostnad för min ganska stora kärra
Priset för en vanlig 750 släpkärra borde vara ungefär hälften.

Hoppas detta kan var till nytta för någon annan.
Mvh Ville

Redigerat:
  • Gilla
Tim Clavebro och 14 till
  • Laddar…
Z Zemet skrev:
Gallren sitter fast ordentligt i kärran idag med enbart friktion.
Snyggt bygge och kul att du delar med dig med både text och bilder.
Om du skall besiktiga med galler monterat, krävs det någon form av låsning, så friktion är inte tillräckligt.
Köpegaller brukar ha ett flaklås på varje långsida mellan släp och galler, så inget större problem att fixa.

• Gilla
Zemet
  • Laddar…
Hur gick tankegångarna när du valde att använda rostfria rör och vanligt stål i gallren?

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Kommer du behandla det galvade materialet vid svetsarna? Finns väl risk att galvet bränns bort och att det rostar annars?
Snygg genomgång med bilder på bygget.

Joacimz Joacimz skrev:
Kommer du behandla det galvade materialet vid svetsarna? Finns väl risk att galvet bränns bort och att det rostar annars?
Risk? Skulle snarare säga 100 % chans att det rostar. Föv bör man slipa bort galv innan man svetsar i galvat material, både för att röken som blir är giftig och för att det inte ska förorena svetsen...

När man svetsar ihop rostfritt med vanligt stål är min erfarenhet att svetsen blir ganska spröd och sprickbenägen, och lägger man till massa skit i svetsen och vibrationer från kärran så finns det stor risk att det inte sitter ihop så bra som man skulle önska... Men det är ju en släpkärra och inte en månraket...

thomas33 thomas33 skrev:
Om du skall besiktiga med galler monterat, krävs det någon form av låsning, så friktion är inte tillräckligt.
Köpegaller brukar ha ett flaklås på varje långsida mellan släp och galler, så inget större problem att fixa.
Mycket bra att veta, tack för tipset

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur gick tankegångarna när du valde att använda rostfria rör och vanligt stål i gallren?
Jag kunde inte hitta rostfritt galler till ett rimligt pris. De jag kunde hitta kostade 1200kr/st.

Så därav valet av Biltemas galvade armeringsgaller istället.
Min mamma har använt dessa i trädgården under några år och de har hållt bra utan tecken på korrosion.

Joacimz Joacimz skrev:
Galven brändes bort, så min tanke är att köra stålborste och sedan zinkspray.

thomas33 thomas33 skrev:
Så kan det säkert vara men mina köpta galler sitter i lämmarna med enbart friktion. Det är inget problem i praktiken och man kan förmodligen utan problem lyfta släpet i grindarna utan att de lossnar.

Z Zemet skrev:
Jag kunde inte hitta rostfritt galler till ett rimligt pris. De jag kunde hitta kostade 1200kr/st.

Så därav valet av Biltemas galvade armeringsgaller istället.
Min mamma har använt dessa i trädgården under några år och de har hållt bra utan tecken på korrosion.
Problemet är inte gallren i sig, problemet är svetsfogen.... Men som sagt, det kommer troligen hålla lika länge som kärran med lite färg eller galv på sprayburk på svetsarna..

• Gilla
Zemet
  • Laddar…
Du har plankat min konstruktion rakt av ser jag (förutom att jag inte har rostfritt)...

Metallkonstruktion med nätgaller och rostiga gångjärn, ej i rostfritt, med gräsmatta och tält i bakgrunden.
Skapa konto

Inte så dumt! Man ska kanske bygga själv också!

Angående rostskydd så kör på lite zink, men det kommer rosta genom zinken. Den är inte nog tät att stoppa rost.
Så zink sen valfri penslad färg ovanpå. Dock inte hammarlack för det är djävulens påfund.

Har ett släp som är 2,2x4,1 med låga lämmar o när man kör skit till tippen så är det alltid ett himla rackel att få allt o ligga kvar.

useless useless skrev:
Du har plankat min konstruktion rakt av ser jag (förutom att jag inte har rostfritt)...

[bild]
Haha där ser man har du gjort något annorlunda eller någon förbättring? Nöjd med resultatet?

Vägde grindarna idag, 25 kg styck för de långa och den korta vägde 15kg. Så totalt 65kg viktökning.

Kärran väger 850 kg tom utan grindarna så de extra 65kg spelar i princip ingen roll alls.

Z Zemet skrev:
Haha där ser man har du gjort något annorlunda eller någon förbättring? Nöjd med resultatet?
Det verkar ganska snarlikt. Lite målarfärg skulle behövas på mina galler...
Jag har även gjort några 'lastbågar' man lägger uppepå, så när jag kör skotrarna kan jag ha en kälke på toppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.