Byggahus.se
Heij83 Heij83 skrev:
En milstolpe!
Men det är lite fusk med pump bil :p
Det tyckte jag också, framförallt blir det betydligt dyrare. Men gjutaren bestämmer, och han gör så jäkla bra jobb att jag inte argumenterar emot!

• Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Fick rapport från mina föräldrar efter lunch att "Allt var färdigt och igen var där" vilket gjorde mig så oerhört nyfiken på hur det gått att jag åkte hem bara för att inspektera. Då höll gjutaren på med finishen och hade tydligen varit på lunch när mina föräldrar var där.

Då såg plattan ut så här iaf, och nu längtar jag hem ikväll och inspektera slutresultatet!

Nybyggd betongplatta för husgrund med arbetare som utför finjusteringar, omgiven av natur och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Patrik_Hed och 5 till
  • Laddar…
Snyggt, ännu en milstolpe med gjutningen.(y)
Nu vet jag inte om den vart uppe tidigare i tråden, men hur ser planlösningen ut?

• Gilla
skydiver
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
Snyggt, ännu en milstolpe med gjutningen.(y)
Nu vet jag inte om den vart uppe tidigare i tråden, men hur ser planlösningen ut?
Alla ritningar finns här.

• Gilla
  • Älska
H_kan@88 och 3 till
  • Laddar…
Haha, kamstål var ett nytt ord för mig! Snyggt jobbat med allt!

• Gilla
skydiver
  • Laddar…
Ja, nu är plattan där och allt verkar ha gått perfekt. Vädret kunde inte ha varit bättre: svag vind, mestadels soligt men med lite moln.

Vi skålade in den med ett glas åländsk läsk:

Två personer skålar med läsk på nyligen gjuten betongplatta, omgivna av träd och byggmaterial.
Skapa konto

Och sen fick jag spendera lite kvalitetstid med Eivor igen:

Grundplatta för byggprojekt med nygjuten betong, grävmaskinsarm och stenröse i förgrunden.
Skapa konto

Nu har jag inte så mycket mer att säga för stunden, så här kommer en klump med drönarbilder jag tog i morse när de hade börjat gjuta:

Drönarvy av byggplats med pågående gjutning av betongplatta, byggmaskiner och grön omgivning.
Skapa konto
Ovanifrån vy av byggplats med gjutningsarbete för husgrund omgiven av träd och fält.
Skapa konto
Drönarbild av gjutning av grundplatta med betongpump och arbetare i soligt väder.
Skapa konto
Drönarbild över byggplats där armering och betonggjutning av husgrund pågår, varierad sol och skuggeffekt.
Skapa konto
Drönarbild på en nyligen gjuten betongplatta på byggplats med cementblandare och soligt landskap.
Skapa konto
Drönarbild på husgrundsgjutning med betongbil och gjutarm, omgiven av grönska och skog.
Skapa konto
Drönarvy över ett betonggjutningsprojekt med lastbil och byggmaterial bredvid ett hus.
Skapa konto

• Gilla
Patrik_Hed och 13 till
  • Laddar…
Jag vill med ha en drönare för att kunna fota mitt bygge, jag fick nöja med med en Gopro högt upp på en stolpe som tog bilder under gjutningen.

N NoOne2k skrev:
Jag vill med ha en drönare för att kunna fota mitt bygge, jag fick nöja med med en Gopro högt upp på en stolpe som tog bilder under gjutningen.
Köp en på huskontot och motivera inköpet hemmavid med att du måste ha något att kontrollera hängrännorna med . ;)

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
I måndags gjöts till slut alltså plattan, och efter att ha väntat ut stormen Aila som passerade under onsdag natt och torsdag dag, så fick vi virkesleverans igår.
Efter att ha gjort ritningar på varje vägg och mängdat exakt hur många reglar vi ska ha och i vilka längder drog vi igång såg fabriken idag och började kapa. 150 st 2680mm långa 195x45 och en drös med andra längder senare har vi nu alla längder uppkapade. Imorgon kör vi vidare med att jacka ur för bärlina där det behövs.

Förhoppningen är att vi skulle hinna få upp två väggar imorgon, bara för att det hade varit så himla kul känsla!

Först kapades kertobalken till längd då det ska vara dubbla ovanför ett 3m brett fönster:

Nyutgjuten platta med byggmaterial och sågstation förberedd för husbygge.
Skapa konto

Sen fick jag bygga ut sågbordet lite:

Virkeskapning för husbygge med sågbord och timmer på en nyligen gjuten betongplatta utomhus.
Skapa konto

Och några timmar senare var allt färdigt kapat:

Nyggjuten betongplatta med virkesstaplar och kapad trä på ett bygge, kapsåg och arbetsbord i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Patrik_Hed och 7 till
  • Laddar…
Fick även ta Eivor och hjälpa grannen ikväll då han hade några stubbar och stenar han inte rådde på med sin Dino.
Parkerade Eivor där över kvällen istället för att börja larva hem, och då passade han på att posera med sin Dino för en fin bild. :rofl:

Grävare märkt "Åkerman H10b" bredvid en hjullastare och gammal hästvagn på en gårdsplan vid skymning.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Patrik_Hed och 8 till
  • Laddar…
Idag har vi blandat nytta med nöje! När jag köpte Eivor för flera år sedan så lyfte grannen min tandskopa (väger knappt ett ton) med sin Dino, och utmanade då mig att lyfta hans Dino med min Eivor. Nu när vi ändå stod så nära varandra var ju detta ett ypperligt tillfälle att prova så vi skred till verket direkt i morse.

Gul hjullastare försöker lyfta en orange grävmaskin som är fastspänd med stroppar på en åker.
Skapa konto

Det krävdes lite experimenterade för att hitta rätt sätt att lyfta på. När vi försökte som på bilden ovan blev den alldeles för framtung trots utsträckt grävaggregat. Vi flyttade de främre stropparna och försökte igen, och då lyckades jag lyfta så den endast stod lite lätt och lutade på ena bakhjulet. Drog man i hjulet så kunde man flytta hela traktorn, så det kan inte ha varit mer än kanske 50 kg kvar.

Men skam den som ger sig! Med ofördelaktig geometri vid lyftet (skulle vilja stått närmare för att få mera kraft) så ställde jag mig på andra sidan så att jag stod högre med Eivor. Detta försämrade dock möjligheterna då Eivor istället ville tippa framåt...

En grävmaskin försöker lyfta en mindre grävhjuling med hjälp av lyftstroppsarrangemang.
Skapa konto

Hmm. Får nog gräva en grop och ställa Dino i så att jag kan stå närmare och lyfta, eller prova med lite kortare stroppar. Så lätt ger jag mig inte!

Efter det startade vi sågverkstad på plattan igen och jackade ur alla stolpar och gjorde allt virke färdigt så att det bara var att börja bygga väggar. Vi hann få två väggar så gott som färdiga innan familjemiddagen kom i mellan, så vi hann tyvärr inte resa dem. Men imorgon!

Byggarbetsplats med grund och trävirke förberett för uppförande av väggar.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Patrik_Hed och 16 till
  • Laddar…
Jädra bra ordning du har på bygget!!! Blir kanon bra det här!!

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Då det är discgolftävling på lördag och jag måste träna lite med min lagkamrat blev det tre timmar discgolf efter jobbet idag. Och eftersom huset inte bygger sig själv fick vi börja montera de två väggarna vi gjorde färdiga igår efter skymning ikväll. Tur man har en Eivor som aldrig klagar över att lyfta tungt och som kan vara vårt ljus i mörkret! Och förstås en sambo som tycker det är en naturlig kvällssyssla...

Nu har vi i alla fall två väggar uppe, bara 15 kvar!

En vägg lyfts på plats på en husgrund i skymningen med en person i bakgrunden.
Skapa konto
Två träväggar uppförs på en byggplats i skymningen med arbetsbelysning.
Skapa konto
Två träväggar uppe på natten med en grävmaskin och person vid en nybyggnation.
Skapa konto

• Gilla
Patrik_Hed och 14 till
  • Laddar…
Vad fick du ge för Eivor? Skulle också vilja ha en... :love:

Hon kostade 10 000 € i inköp och har fordrat ungefär 4 000 € i service och underhåll sen dess.

En mycket praktisk dam att ha på sin gård! :cool:

• Gilla
  • Älska
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.