Byggahus.se
Fairlane Fairlane skrev:
Ligger man laglig hastighet eller till och med 20 över i vänsterfil på en 70-sträcka så kommer det gärna någon och blinkar med helljuset för att komma förbi.
Intressant kommentar. Jag som i princip aldrig kör över gällande hastighetsbegränsning kan inte ens minnas sist nån helljusblinkade på mig för att komma förbi. Vad skiljer ditt beteende mot mitt beteende i trafiken?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är som jag ser det betydligt sundare att fullfölja sin omkörning och kanske öka hastigheten något lite om man har fritt framför sig.
Du menar alltså att jag har nån slags skyldighet att bryta mot lagen (köra för fort) bara för att nån ligger nära bakom mig? Nej tack.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Vad skiljer ditt beteende mot mitt beteende i trafiken?
Du ligger kvar i högerfilen och bromsar.

N Nerre skrev:
Intressant kommentar. Jag som i princip aldrig kör över gällande hastighetsbegränsning kan inte ens minnas sist nån helljusblinkade på mig för att komma förbi. Vad skiljer ditt beteende mot mitt beteende i trafiken?
Då kan du knappast har kört i vänsterfil i rusningstrafik i Stockholm.
Mycket gnäll om folk som kör i mitten, men oftast är det så att det är den filen som håller hastighetsgränsen och vänsterfilen används av dem som vill köra snabbare.

Har hänt mig flera ggr trots att jag kör 20-25 km fortade än hastighetsbegränsningen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Resultatet blir att jag antingen får köra i 70 eller i vänsterfil i 80/90, trots att högerfilen är tom.
Precis. Det är det som är problemet med att folk ligger kvar i mittenfil

Eller så håller jag hastigheten och passerar till höger.
Vilket är olagligt. Och det är därför vi som vill försöka köra lagligt inte gör det, utan snällt saktar in i högerfil tills det är tillräckligt tomt för att göra det där två filbytena ut i vänsterfil och köra om.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Du ligger kvar i högerfilen och bromsar.
Ja, eller så kan man säga att jag visar hänsyn mot andra trafikanter (även fast de inte visar hänsyn mot mig).

• Gilla
leecher och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Precis. Det är det som är problemet med att folk ligger kvar i mittenfil

Vilket är olagligt. Och det är därför vi som vill försöka köra lagligt inte gör det, utan snällt saktar in i högerfil tills det är tillräckligt tomt för att göra det där två filbytena ut i vänsterfil och köra om.
Lite lustigt att det kan vara olagligt att köra om till höger, när någon till vänster kör saktare än hastighetsbegränsningen och argumentet är att man alltid ska ligga till höger.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
G
A Andy78 skrev:
Lite lustigt att det kan vara olagligt att köra om till höger, när någon till vänster kör saktare än hastighetsbegränsningen och argumentet är att man alltid ska ligga till höger.
Som jag ser det, så är det då köbildning i de körfälten till vänster och glider förbi på högra sidan.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
F
N Nerre skrev:
Du menar alltså att jag har nån slags skyldighet att bryta mot lagen (köra för fort) bara för att nån ligger nära bakom mig? Nej tack.
Intressant att det var just det du tog till dig och inte det faktum att det är fel instruktion att sänka farten när nån ligger bakom, det är nämligen FEL...

G GargamelSE skrev:
Som jag ser det, så är det då köbildning i de körfälten till vänster och glider förbi på högra sidan.
Ja vad ska man annars göra tycker du sitta kvar i kön?

Fairlane
N Nerre skrev:
Bra fråga, kanske har jag bättre koll i backspegeln, för så ovanligt är det inte?

Det har hänt mig på Essingeleden, E4/E20 norrut vid Haga Norra (där det fortfarande är 70), samma ställe söderut, vid vägarbeten i Kungens kurva, på Drottningholmsvägen, på Bergslagsvägen etc.

Värst var väl dumskallen vi vägarbeten vid Kungens Kurva. Han kom i hög fart bakifrån och krävde fri väg med helljusblink. Jag låg i 75-80 riktigt fart så jag ignorerade honom, såg ingen poäng med att tränga mig in i en väldigt liten lucka. Det slutade med att han körde om till höger när det blev en liten lucka, in framför mig och stannade. Sen skulle han ut och slåss... Att förklara att det var 70 km/h på platsen var dödfött, jag skulle flytta mig från omkörningsfilen...

Mikael_L
F fsn skrev:
... och inte det faktum att det är fel instruktion att sänka farten när nån ligger bakom, det är nämligen FEL...
Det är intressant att det fanns en fråga i teoriprovet för körkort som går tvärs emot det du påstår.

• Haha
Nyfniken
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Det är inget konstigt alls. Två fel gör inte ett rätt.

Det behöver inte vara lagligt att köra om till höger eftersom det inte ska finnas nåt behov om folk följer lagen att hålla till höger.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Intressant att det var just det du tog till dig och inte det faktum att det är fel instruktion att sänka farten när nån ligger bakom, det är nämligen FEL...
Det är lika fel instruktion att öka farten.

N Nerre skrev:
Det är inget konstigt alls. Två fel gör inte ett rätt.

Det behöver inte vara lagligt att köra om till höger eftersom det inte ska finnas nåt behov om folk följer lagen att hålla till höger.
Var stå den lagen?
Om det är lag på att alltid hålla till höger, varför har vi då 3 och 4 filiga motorvägar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.