279 087 läst · 4 521 svar
279k läst
4,5k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Intressant kommentar. Jag som i princip aldrig kör över gällande hastighetsbegränsning kan inte ens minnas sist nån helljusblinkade på mig för att komma förbi. Vad skiljer ditt beteende mot mitt beteende i trafiken?Fairlane skrev:
Då kan du knappast har kört i vänsterfil i rusningstrafik i Stockholm.N Nerre skrev:
Mycket gnäll om folk som kör i mitten, men oftast är det så att det är den filen som håller hastighetsgränsen och vänsterfilen används av dem som vill köra snabbare.
Har hänt mig flera ggr trots att jag kör 20-25 km fortade än hastighetsbegränsningen.
Precis. Det är det som är problemet med att folk ligger kvar i mittenfilJ jocke31 skrev:
Vilket är olagligt. Och det är därför vi som vill försöka köra lagligt inte gör det, utan snällt saktar in i högerfil tills det är tillräckligt tomt för att göra det där två filbytena ut i vänsterfil och köra om.
Lite lustigt att det kan vara olagligt att köra om till höger, när någon till vänster kör saktare än hastighetsbegränsningen och argumentet är att man alltid ska ligga till höger.N Nerre skrev:
Intressant att det var just det du tog till dig och inte det faktum att det är fel instruktion att sänka farten när nån ligger bakom, det är nämligen FEL...N Nerre skrev:

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Bra fråga, kanske har jag bättre koll i backspegeln, för så ovanligt är det inte?N Nerre skrev:
Det har hänt mig på Essingeleden, E4/E20 norrut vid Haga Norra (där det fortfarande är 70), samma ställe söderut, vid vägarbeten i Kungens kurva, på Drottningholmsvägen, på Bergslagsvägen etc.
Värst var väl dumskallen vi vägarbeten vid Kungens Kurva. Han kom i hög fart bakifrån och krävde fri väg med helljusblink. Jag låg i 75-80 riktigt fart så jag ignorerade honom, såg ingen poäng med att tränga mig in i en väldigt liten lucka. Det slutade med att han körde om till höger när det blev en liten lucka, in framför mig och stannade. Sen skulle han ut och slåss... Att förklara att det var 70 km/h på platsen var dödfött, jag skulle flytta mig från omkörningsfilen...
Det är inget konstigt alls. Två fel gör inte ett rätt.A Andy78 skrev:
Det behöver inte vara lagligt att köra om till höger eftersom det inte ska finnas nåt behov om folk följer lagen att hålla till höger.
Var stå den lagen?N Nerre skrev:
Om det är lag på att alltid hålla till höger, varför har vi då 3 och 4 filiga motorvägar?