44 123 läst · 155 svar
44k läst
155 svar
bygglov avslaget pga materialval - tips & trix
Paragrafen byggnadsnämnden refererat till, Kap 8:1, är paragrafen som rör material. Nu postade du bara en kort del av vad BN skrivit, men jag tror jag förstår vad byggnadsnämnden vill få fram. PBL 8:1 är ingen tydlig paragraf, inte svart eller vit, det är troligen därför du fick motivering på 8 sidor.G GustafZ skrev:Hejsan forumet.
I samband med ansökan om nybyggnation (rivning av gammalt hus och uppförande av nytt) har vår bygglovsansökan stött på patrull. Huset som är arkitektritat efter en gammal husmodell Ano 1700 tal, beviljas inte bygglov pga det material som kommer nyttjas (prefab betong med aluminiumbeklädda träfönster). Kommuen menar att husets originella utseende inte är kompatibelt med ett modernt materialval och att huset således måste bli byggt i timmer med träfönster för att bygglov ska beviljas. allt enl 8 kap 1 paragraf PBL.
Rent konkret - huset får endast byggas om samma materialval nyttjas som husets orginalkonstruktion hade.
Min fråga till er - vad kan jag styrka mitt val av byggmaterial (betong / aluminium) med. (någon materialhållbahetsparagraf kanske, vem vet).
Offerterat pris för samma byggnad uppför i timmer/trä blir tredubbla mot betong, ingen byggfirma i trakten vill ta på sig att bygga i timmer. - därav står jag fast i att inte byta materialval.
tackar på förhand för alla tips och även länkar till hus som uppförts i klassisk stil med moderna materialval.
Det är svårt att göra en bedömning utan att se hur byggnaden är tänkt att se ut. Du har ingen bild på hustypen från 1700-talet som du vill bygga (inte egna ärendet om du inte vill)? Vet du om någon byggnadsantikvarie tittat på din ansökan? (Ibland finns den kompetensen på kommunen ibland externt). Blandningen av gammal stil och nya material är inget arkitekten reagerat på under framtagandet av ritningarna?
M MetteKson skrev:
G GustafZ skrev:
Ne paragraf 8:1 kan vändas och vridas på en del. är som sagt fortfarande inte helt hundra på att de menar att husets materialval (betong) inte passar in i trakten eller om det är materialvalet som passar in i huset. - de 8 sidorna ger lite för mycket gråzoner för att kunna avgöra det. - precis som du säger.M MetteKson skrev:Paragrafen byggnadsnämnden refererat till, Kap 8:1, är paragrafen som rör material. Nu postade du bara en kort del av vad BN skrivit, men jag tror jag förstår vad byggnadsnämnden vill få fram. PBL 8:1 är ingen tydlig paragraf, inte svart eller vit, det är troligen därför du fick motivering på 8 sidor.
Det är svårt att göra en bedömning utan att se hur byggnaden är tänkt att se ut. Du har ingen bild på hustypen från 1700-talet som du vill bygga (inte egna ärendet om du inte vill)? Vet du om någon byggnadsantikvarie tittat på din ansökan? (Ibland finns den kompetensen på kommunen ibland externt). Blandningen av gammal stil och nya material är inget arkitekten reagerat på under framtagandet av ritningarna?
liknande hus på bild. (ursäkta minimal storlek)
Beslutet om avslaget kommer från byggnadsnämnden. med rätten till överklagan inom 1 månad.
byggantikvarien har gett ett utlåtande i avslaget.
Ne arkitekten beviljade att rita huset då prefabtillverkaren kunde gjuta betongen på ett sätt så den efterliknar trä (betongen borstas för att få en ruggig linjeformat yta) och målas därefter med falurödliknande färg
Det tror jag också. Problemet är nog att utformningen på TS hus är så ”specifik för sin tid” att det är svårt att få till en bra prefablösning som gör att utformningen inte förvanskas.Jonatan79 skrev:
en så länge ska överklagan gå till kommunen. tydligen. blir de fler överklaganden så ska de antagligen till länsstyrelse. så ja lite tips om liknande byggnader som byggts i moderna material vore kul att höra om - alternativt om någon känner till paragrafer som påtalar vikten av att nyttja material av mer underhållsfri typ exempelvis aluminiumbeklädnad för att bespara fönstrens trästommeM MetteKson skrev:
Lite svårt att se på bilden, men det är en träfasad? Ditt hus ska uppföras i betong som sedan målas i faluröd färg? Hur stort huset du vill bygga?G GustafZ skrev:Ne paragraf 8:1 kan vändas och vridas på en del. är som sagt fortfarande inte helt hundra på att de menar att husets materialval (betong) inte passar in i trakten eller om det är materialvalet som passar in i huset. - de 8 sidorna ger lite för mycket gråzoner för att kunna avgöra det. - precis som du säger.
liknande hus på bild. (ursäkta minimal storlek)
Beslutet om avslaget kommer från byggnadsnämnden. med rätten till överklagan inom 1 månad.
byggantikvarien har gett ett utlåtande i avslaget.
Ne arkitekten beviljade att rita huset då prefabtillverkaren kunde gjuta betongen på ett sätt så den efterliknar trä (betongen borstas för att få en ruggig linjeformat yta) och målas därefter med falurödliknande färg
Ja - stämmer . orginal är det träfasad med timmerstomme. Taket är som på bild kraftig lutning med tegel som beklädnad.
avisken var att bygga det i prefab betongelement som under gjutningen borstas så att ytterdelen liknar en träplankas taggiga/ruggiga yta. därefter målas de inför leverans i en kulör som motsvarar falu rödfärg.
husets grundyta är på 20 * 12 meter (240 kvm) och nockhöjd 10 meter. samma takutformning som bilden ovan,
avisken var att bygga det i prefab betongelement som under gjutningen borstas så att ytterdelen liknar en träplankas taggiga/ruggiga yta. därefter målas de inför leverans i en kulör som motsvarar falu rödfärg.
husets grundyta är på 20 * 12 meter (240 kvm) och nockhöjd 10 meter. samma takutformning som bilden ovan,

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 4 692 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 4 692 inlägg
Kan vi inte få några bilder på hur det är tänkt att se ut?G GustafZ skrev:
För mig låter det som något en DDR-pamp skulle byggt efter att ha besökt Sverige och fallit pladask för våra stugor.
Bästa svaret
Allvetare
· Stockholm
· 1 774 inlägg
Jag är mycket tveksam till hur byggnadsnämnden gör sin bedömning men att bygga en herrgård i prefab-betong och efterlikna träfasad och i Falu rödfärg då hamnar man nog lite fel enligt mig.
Falu rödfärg var pöbelns färg om de ens hade råd att måla, Frälset valde vitt, gult men inte Falu rödfärg. Sen ville man helst att det skulle se ut som ett stenhus inte trähus. Du bygger i "sten" men vill att det skall se ut som trä.
Jag tror att vid en överklagan så gäller att motivera till att det inte finns en homogen kulturbebyggelse samt att du bygger med moderna hållbara material vidare finns ingen sammanhållen bebyggelse att ta hänsyn till.
Falu rödfärg var pöbelns färg om de ens hade råd att måla, Frälset valde vitt, gult men inte Falu rödfärg. Sen ville man helst att det skulle se ut som ett stenhus inte trähus. Du bygger i "sten" men vill att det skall se ut som trä.
Jag tror att vid en överklagan så gäller att motivera till att det inte finns en homogen kulturbebyggelse samt att du bygger med moderna hållbara material vidare finns ingen sammanhållen bebyggelse att ta hänsyn till.
MultiMan skrev:
Ska se om jag kan hitta något som efterliknar huset. I nuläget finns bara arkitektens svartvita ritningar som inte ger så mycket mer än själva formatet och måtten.
kan lägga in en bild på ett 1700 tals hus som byggdes utanför halmstad. huset på bild är byggt i prefab betong men med 1700 tals arkitektur.
Tack för tips villa vista. ska ta till mig ditt tips om den homogena kulturbebyggelsen."!Villa vista skrev:
Jag är mycket tveksam till hur byggnadsnämnden gör sin bedömning men att bygga en herrgård i prefab-betong och efterlikna träfasad och i Falu rödfärg då hamnar man nog lite fel enligt mig.

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 4 692 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 4 692 inlägg
Men menar du att ett liknande hus alltså ska fås att likna timmer och sedan målas i falurött? Det är främst det som för mig framstår som lite udda och potentiellt obra.G GustafZ skrev:Ska se om jag kan hitta något som efterliknar huset. I nuläget finns bara arkitektens svartvita ritningar som inte ger så mycket mer än själva formatet och måtten.
kan lägga in en bild på ett 1700 tals hus som byggdes utanför halmstad. huset på bild är byggt i prefab betong men med 1700 tals arkitektur.
ungefär. det vita huset på bild är byggd för att efterlikna puts. I mitt fall vill jag bygga huset med prefab betong som borstas så att det efterliknar träpanel (originellt var huset byggt i timmerstomme med träbeklädnad - ska kolla så det framgår längre upp) träfasaden på det originella saknade läkt och bestod således av plank som satt jäms med varandra. betongtillvekraren kan gjuta så att strukturen följer det formatet och måla betongen så att de efterliknar falu då även det är orginaletMultiMan skrev:
Lägger in en obs på första inlägget-
OBS - fasaden huset original bestod av plank som spikats på timmerstommen. ingen läkt utan endast plank sida vid sida - märkligt men orginalG GustafZ skrev:Hejsan forumet.
I samband med ansökan om nybyggnation (rivning av gammalt hus och uppförande av nytt) har vår bygglovsansökan stött på patrull. Huset som är arkitektritat efter en gammal husmodell Ano 1700 tal, beviljas inte bygglov pga det material som kommer nyttjas (prefab betong med aluminiumbeklädda träfönster). Kommuen menar att husets originella utseende inte är kompatibelt med ett modernt materialval och att huset således måste bli byggt i timmer med träfönster för att bygglov ska beviljas. allt enl 8 kap 1 paragraf PBL.
Rent konkret - huset får endast byggas om samma materialval nyttjas som husets orginalkonstruktion hade.
Min fråga till er - vad kan jag styrka mitt val av byggmaterial (betong / aluminium) med. (någon materialhållbahetsparagraf kanske, vem vet).
Offerterat pris för samma byggnad uppför i timmer/trä blir tredubbla mot betong, ingen byggfirma i trakten vill ta på sig att bygga i timmer. - därav står jag fast i att inte byta materialval.
tackar på förhand för alla tips och även länkar till hus som uppförts i klassisk stil med moderna materialval.