Hej,
Vill såga/beskära trädet för att det ser förjäkligt ut, se bilder. Vill ha nya tätväxande grenar som man kan underhålla fint från början. Hur bör jag såga i trädet för att beskärningen ska bli snygg och bra?
Vill såga/beskära trädet för att det ser förjäkligt ut, se bilder. Vill ha nya tätväxande grenar som man kan underhålla fint från början. Hur bör jag såga i trädet för att beskärningen ska bli snygg och bra?
Gamla äppelmadamer har svårt att anpassa sig till motorsågen, på bilden syns att någon marodör försökt sig på en beskärning med stympade grova grenar som resultat. Trädet har också en del gamla sår som det försökt valla över.
Det är svårt att börja från början med ett så gammalt träd men mitt råd är att anlita en kunnig arborist, dels för att rådgöra med om vad som är möjligt och ev. ta sig an uppdraget.
Det är svårt att börja från början med ett så gammalt träd men mitt råd är att anlita en kunnig arborist, dels för att rådgöra med om vad som är möjligt och ev. ta sig an uppdraget.
Det funkar inte att bara kapa några grova snitt typ som på denna bild och att det sen exploderar nya grenar eller kommer man bara döda trädet då? Fan måste man vara så professionell eller kan man göra det enkeltA Abies koreana skrev:Gamla äppelmadamer har svårt att anpassa sig till motorsågen, på bilden syns att någon marodör försökt sig på en beskärning med stympade grova grenar som resultat. Trädet har också en del gamla sår som det försökt valla över.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Gillar ni äpplena skulle jag nog kolla om någon kan ympa in en gren från trädet på en ny stam. Tror det där trädet är bortom rimlig beskärning.
Det är ju levande material som inte tar hänsyn till våra önskningar utan reagerar med nödskott eller vattenskott. Trädet är hotat och måste försörja de omfattande rötterna omgående. Om du kapar stammarna rakt av så kommer trädet att försöka kompensera bladförlusten genom en kvast av vattenskott vilket inte är något man kan bygga upp ett träd av. Det blir både fult och icke funktionellt. Dessutom, så stora sår kan trädet inte valla över och det blir röta i stammarna. Jag garanterar att du inte vill ha det trädet kvar 
Om du inte vill kosta på det professionell hjälp så är det bättre att ta bort trädet och plantera ett nytt som du kan sköta från början, viss kunskap krävs
Om du inte vill kosta på det professionell hjälp så är det bättre att ta bort trädet och plantera ett nytt som du kan sköta från början, viss kunskap krävs
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Plantera inte på precis samma plats. Jorden blir uttröttad av en viss sorts träd, så det är bra att byta plats, eller exempelvis sätta plommon där det stått en apel.
Dagens avverkning, grannar väldigt nära rakt framifrån samt till höger och vänster, det var med OK marginal att det gick att ta ner alla grova grenar utan att behöva blanda in hemförsäkringen
Gick dock inte att bara fälla hela trädet direkt.
Gick emot lite regler från motorsågsskolan som att jag sågade lite över axelhöjd, uppe i trädet, på stege osv men det kändes som att det ständigt var med kontroll (vilket man tror tills man inte längre har det, jag vet). Såg inget annat sätt att göra det på.
Gick emot lite regler från motorsågsskolan som att jag sågade lite över axelhöjd, uppe i trädet, på stege osv men det kändes som att det ständigt var med kontroll (vilket man tror tills man inte längre har det, jag vet). Såg inget annat sätt att göra det på.
Liknande trådar
-
överlever detta träd (avsågat på mitten)?
Trädgård allmänt -
Bör detta köksbärsträd beskäras?
Häckar, Buskar & Träd -
Hur beskära detta gamla äppleträdet?
Häckar, Buskar & Träd -
Hur beskära detta äppelträd (Ingrid Marie)
Häckar, Buskar & Träd -
Vem kan säga vad detta handverktyg heter?
Verktyg, Maskiner & Fordon