34 197 läst · 28 svar
34k läst
28 svar
Röda / Terracotta / Tegelröda solcells paneler finns det?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill gärna att solcellspanelerna skall smälta in i vårt röda tegel tak. Jag hittade nu en bild i ett annat forum från 2017, vet någon vilken leverantör det kan vara? Inlägget var från 2017 och nu stängt. Det har ju hänt en del på tre år... vet ni andra leverantörer/märken på solceller som är röda, tegelfärgade eller terracotta?
H hanna395922 skrev:[bild]
Jag vill gärna att solcellspanelerna skall smälta in i vårt röda tegel tak. Jag hittade nu en bild i ett annat forum från 2017, vet någon vilken leverantör det kan vara? Inlägget var från 2017 och nu stängt. Det har ju hänt en del på tre år... vet ni andra leverantörer/märken på solceller som är röda, tegelfärgade eller terracotta?
Hej!H hanna395922 skrev:[bild]
Håller på att leta tegelröda solpaneler, såg ditt inlägg från 2020 och undrar hur det gick för dig, hittade du röda solcellspaneler? Mvh/Helena
Halloj!
Det verkar finnas röda solcellspaneler, men de kostar ca 3 gånger mer jämfört vanliga blåsvarta(monokristallina).
En är BISOL Solarmodul SPECTRUM BMU-255 rot på 255 Wp. Storlek 1649 x 991 x 40mm. Kostar ca 3700 kr/st. Det verkar vara tekniknivån som gällde ca 2013. Frågan är sedan om de verkligen kan levereras. Men det kanske finns andra fabrikat. Men det är en specialprodukt och man får nog räkna med att anläggningen blir 3 gånger så kostsam jämfört en solcellsanläggningen med vanliga blåsvarta paneler eller helsvarta.
Här bild på den:
Det verkar finnas röda solcellspaneler, men de kostar ca 3 gånger mer jämfört vanliga blåsvarta(monokristallina).
En är BISOL Solarmodul SPECTRUM BMU-255 rot på 255 Wp. Storlek 1649 x 991 x 40mm. Kostar ca 3700 kr/st. Det verkar vara tekniknivån som gällde ca 2013. Frågan är sedan om de verkligen kan levereras. Men det kanske finns andra fabrikat. Men det är en specialprodukt och man får nog räkna med att anläggningen blir 3 gånger så kostsam jämfört en solcellsanläggningen med vanliga blåsvarta paneler eller helsvarta.
Här bild på den:
Redigerat:
Hej Helena, nä tyvärr, jag fick inga andra svar och var i kontakt med flera leverantörer, skickade dessutom runt bilden ovan utan att få napp. Jag lugnade mig med solcellerna, men när som, om det skulle komma snygga tegelröda celler vill jag passa på. Tänker att det kanske kommer i framtiden, dock vill man ju inte betala tre ggr så mycket... Arnodt verkar vara något på spåren där finns ju tom tillverkaren, kanske de har en uppdaterad variant eller är på g med enH HelenaSB skrev:
Hälsningar Hanna
Finns det inte tegelpannor som solceller idag? Har för mig att jag sett sådana svarta och röda?
https://www.solcellsofferter.se/solcellstak/
https://www.solcellsofferter.se/solcellstak/
Bisol group d.o.o är en solcellsfabrik i Slovenien.
https://www.bisol.com/
Där på sin hemsida visar de att de har röda solcellspaneler.
Här databladet för röda, gröna,oragne och vita paneler:
https://dl.bisol.com/files/Datasheets Modules/EN/BISOL_Spectrum_Coloured_Glass_BMO_G1_EN.pdf
De röda är på 280 Wp och inte så dålig märkeffekt. Dagens vanliga solcellspaneler med den storleken ligger på ca 330 Wp. Det är bara att betala så får man röda paneler, men som nämnts kostar de ca 2,5 gånger mer per panel än vanliga paneler. För en hel nyckelfärdig solcellsanläggning blir det troligen ca 1,5 till 2 gånger så högt pris som med vanliga paneler.
https://www.bisol.com/
Där på sin hemsida visar de att de har röda solcellspaneler.
Här databladet för röda, gröna,oragne och vita paneler:
https://dl.bisol.com/files/Datasheets Modules/EN/BISOL_Spectrum_Coloured_Glass_BMO_G1_EN.pdf
De röda är på 280 Wp och inte så dålig märkeffekt. Dagens vanliga solcellspaneler med den storleken ligger på ca 330 Wp. Det är bara att betala så får man röda paneler, men som nämnts kostar de ca 2,5 gånger mer per panel än vanliga paneler. För en hel nyckelfärdig solcellsanläggning blir det troligen ca 1,5 till 2 gånger så högt pris som med vanliga paneler.
Redigerat:
A Arnodt skrev:Halloj!
Här bild på den:
Tack, för ditt svar
Blir nog till och köpa svarta ändå då, blir på tok för dyrt annars.
Mvh/Helena
H hanna395922 skrev:Hej Helena, nä tyvärr, jag fick inga andra svar och var i kontakt med flera leverantörer, skickade dessutom runt bilden ovan utan att få napp. Jag lugnade mig med solcellerna, men när som, om det skulle komma snygga tegelröda celler vill jag passa på. Tänker att det kanske kommer i framtiden, dock vill man ju inte betala tre ggr så mycket... Arnodt verkar vara något på spåren där finns ju tom tillverkaren, kanske de har en uppdaterad variant eller är på g med en
Hälsningar Hanna
Ja, Arnodt hade ett tips, men det blir lite väl dyrt.... jag har rött plåt tak och tycker även jag som du, att det hade varit snyggt om man fått panelerna att smälta in....
mvh/Helena
Hej! Jo, det stämmer, det finns tegelpannor med solceller på. Men nu har jag dessvärre redan lagt ett nytt tak, ett rött plåttak och hade gärna monterat på solpaneler som matchat taket.....men det verkar vara krångligt och dyrt att fixa det.uffeulander skrev:
/Helena
Okej Du får köpa svarta panelerH HelenaSB skrev:
/Uffe
Men röda paneler kostar väldigt mycket, för en 280 Wp panel kring 3000 kr/st. Det har redan omnämts tidigare i denna tråd. Det är väl de som tillverkas vid den slovenska fabriken Bisol som du menar Groppsol?
Jag söker oxå, finns det verkligen ingen tillverkare som gör det? Måste det vara svart för effektens skull eller varför är de alltid svarta?H HelenaSB skrev:
Det finns tillverkare av tegelröda solcellspaneler, länken till tillverkaren är ju tidigare i denna tråd. Är det missuppfattat? Fabriken och företaget heter Bisol ligger i Slovenien och de tegelröda panelerna kallar de spektrum. De har tydligen även gröna. Men du får ha stor plånbok.
Ja, jag undrar också om det har med effekten att göra, tycker det annars är synd att det inte finns för de som har röda tak, blir inte så snyggt med svarta på rött tak.MmeMim skrev: