76 132 läst · 398 svar
76k läst
398 svar
Eldabutiken levererar kamin som läcker rök - stämmer sin kund i tingsrätten
På konsumentens sida
· 2 938 inlägg
Den nya braskaminen skulle bli en källa till värme och lugn och ro, men istället har den lett till en infekterad tvist med återförsäljaren. Husägaren Johan Nordin är fast med en kamin med sned lucka som gör det ryker in vid eldning. Eldabutiken som levererade menar att det inte är något fel på den och har stämt sin kund i tingsrätten.
Du kan läsa artikeln här: Eldabutiken levererar kamin som läcker rök - stämmer sin kund i tingsrätten
Du kan läsa artikeln här: Eldabutiken levererar kamin som läcker rök - stämmer sin kund i tingsrätten
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 805 inlägg
Bra, då vet jag en kedja som inte är värd att besöka när det är dags att köpa kamin.
Frågan är om det är kedjan eller den aktuella butiken som brister och som man bör undvika? Just den aktuella butiken har jag själv varit i kontakt med och förvånats över att man varit drögiga med svar på mejlade frågeställningar. När man sedan hanterar ett ärende som denna artikel beskriver så drar man ju onekligen öronen åt sig nu när vi själva står inför ett inköp av braskamin. Följer man inte ARN´s rekommendationer så känns det som att något inte står rätt till med företaget i fråga.
Ett seriöst företag följer ARNs rekommendationer.
Huruvida det är kedjan eller butiken som brister spelar enligt min mening ingen roll.M Maxirati skrev:Frågan är om det är kedjan eller den aktuella butiken som brister och som man bör undvika? Just den aktuella butiken har jag själv varit i kontakt med och förvånats över att man varit drögiga med svar på mejlade frågeställningar. När man sedan hanterar ett ärende som denna artikel beskriver så drar man ju onekligen öronen åt sig nu när vi själva står inför ett inköp av braskamin. Följer man inte ARN´s rekommendationer så känns det som att något inte står rätt till med företaget i fråga.
Brister butiken, brister indirekt kedjan.
Kedjan hade kunnat gå in och löst ärendet "centralt" och sedan tagit en intern fight med den enskilda butiken.
Att det ryker in beror troligast på ventilation i huset. Du har ju normalt ett undertryck i huset och då i en skorsten ska ju röken sugas ut även fast luckan är öppen på kaminen .. Har man en liten glipa i nerkant så ska det ju bli ännu kraftigare drag ut då den får ännu mer syre. Så troligen behövs mer uteluft till kaminen för att få den att funka.
Om det finns processkostnader närmare en miljon kronor för en tvist om 60000kr är det något som inte stämmer.
Kan man ens bli ålagd att betala dessa helt oproportionerliga processkostnader vid en förlust?
Kan man ens bli ålagd att betala dessa helt oproportionerliga processkostnader vid en förlust?
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 805 inlägg
Mer info finns också på forumet:
https://www.byggahus.se/forum/threads/star-ensam-mot-en-hel-bransch.367961/
https://www.byggahus.se/forum/threads/star-ensam-mot-en-hel-bransch.367961/
"Min" eldabutik var hopplös. Försenad kamin. När vi sedan behövde köpa nytt glas (vi var klantiga och tog sönder det) så lovade de att ta in men gjorde ej det och svarade aödrig i telefonen. Fick beställa glaset från beijer ist.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 805 inlägg
Det också imponerande att de själva inte fattar vad dessa 60000kr kostar dem i badwill.