Byggahus.se
6mm godstjocklek
Metallkonstruktion med en svetsfog nära en förstärkningsplatta med en 6mm tjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Ska du 6-punktsbälte så är det ju två fästpunkter mellan benen. Godkända bälten verkar skicka med fästöglor som du monterar i ramen. Så jag skulle fästa öglorna på samma sätt som det ser ut att vara förberett för infästning av stolen.
Det är ju relativt lite plats på höjden, så min tanke var att fästa bandet direkt i rundstången... Det är också bara ett hål i sitsen, så jag vet inte om det går att få de två remmarna mellan bena så brett isär... Blir väl ett 5p bälte i alla fall då...

Verkar iofs som att många tillverkare kör med snabbfästen, det är kanske bäst att göra det möjligt att köra med såna ...

• Säkerhetsbältesfäste och grönt bilstolsbälte med möjligt snabbfästessystem.
    Skapa konto
Jag skulle nog se till att ha bältena hemma innan beslut om fästpunkter tas. Men ska du verkligen ha 5/6 punktare? Väldigt bekvämt med vanliga 3 punkts bälten till glasskiosken eller i drive-through. Med rätt teknik går det att sitta ordentligt fast i dessa också för mer inspirerad körning. Detta utan att kompromissa med säkerheten som ett par löst sittande 5/6 punkts.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Ska du tävla och köra bankörning är 5/6p vettigt. Det är sjukt drygt att glida med annars

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Nja, jag kommer nog ha 3-punkts till att börja med, men göra fästen för fler... Det är ju enklare nu än sen tänker jag...

Edit: och när jag tänker efter så är det ju bättre att göra hylsor som man kan skruva fast fästen i..

Edit2: de flesta öglor verkar ha 7/16 skruv, det blir ju 11,5 mm hål..

Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Hade inga rör som passade, funderar på att göra brickor i 3 mm plattjärn och svetsa istället...

Gjorde ett snabbtest i pressen, och såhär blev det med lös bricka och 4 tons kraft.. Deformationen i röret började vid 3,7 ton ungefär... Iofs har ju insexskruven väldigt litet huvud, det borde bli annorlunda med ett vanligt sexkants...

• Deformerat metallrör och en skruv bredvid skisser på en träytvägg, test av styrka och passform.
    Skapa konto
  • Deformerat metallrör med insexskruv och lös bricka i en verkstadspresse.
    Skapa konto
Spontant ska du inte borra i rören.
Nu är detta väl extrarör till stolen?
Försök med svetsade plåtfästen istället, då blir det stabilare infästning och mindre koncentrerade svetspunkter i ramen.
Det blir mer lättstädad botten och inget sticker ner under bilen, om det nu är så..........

Kämpa på, kul med ett bilprojekt här :)
https://www.byggahus.se/forum/threads/min-vw-aeventursbuss-med-kommande-mahognyinredning.360909/
Här är ett av mina projekt, dock få bilder, men en länk.....

/W

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Skaffa rör. Fin toleransen anger diameter 11,5 och medel 12,5. Så ett vanligt 16x2 rör hamnar ju mitt i då.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Spontant ska du inte borra i rören.
Nu är detta väl extrarör till stolen?
Försök med svetsade plåtfästen istället, då blir det stabilare infästning och mindre koncentrerade svetspunkter i ramen.
Det blir mer lättstädad botten och inget sticker ner under bilen, om det nu är så..........

Kämpa på, kul med ett bilprojekt här :)
[länk]
Här är ett av mina projekt, dock få bilder, men en länk.....

/W
Tanken är att få stolen så lågt som möjligt, plus att infästningar på sidan kommer vara nästan omöjliga att komma åt.... Jag har funderat fram och tillbaka men kommit fram till att fästa stolen underifrån är det enda rimliga.... :thinking:

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tanken är att få stolen så lågt som möjligt, plus att infästningar på sidan kommer vara nästan omöjliga att komma åt.... Jag har funderat fram och tillbaka men kommit fram till att fästa stolen underifrån är det enda rimliga.... :thinking:
Kan du använda bälteshålen på något sätt?
Svetsade fästen i ramen och skruvade fästen i stolen och ett gränssnitt som är åtkomligt?

Det räcker med sprintar i bakkant och M8 i framkant rent hållfasthetsmässigt.

Du måste svetsa hylsor om hålet är mer än 2×godstjocklek har jag för mej

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
richardtenggren
Kan du inte svarva en hylsa med krage som är gängad så behöver du bara en skruv för montering?
Man kan ju borra upp en bit för att få rätt klämlängd.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Kan du inte svarva en hylsa med krage som är gängad så behöver du bara en skruv för montering?
Man kan ju borra upp en bit för att få rätt klämlängd.
Tyvärr är jag svarvlös... :cry:

richardtenggren
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tyvärr är jag svarvlös... :cry:
Samma här, men för mig det finns cnc-tjänster online om man inte har någon svarvkontakt ;)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Samma här, men för mig det finns cnc-tjänster online om man inte har någon svarvkontakt ;)
Har du provat det? Jag har ju sett annonserna men tänkt att det blir svindyrt när man gör "one off"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.