95 074 läst · 405 svar
95k läst
405 svar
Dumt och dyrt att sova med öppet fönster - hur argumenterar man mot detta?
Dels antydde du att vår inhemskt använda energi är fri från miljöpåverkan (vilket är direkt felaktigt), dels gör vi ett oproportionerligt stort avtryck på grund av vår stora användning av kinesisk kolkraft för att producera typ allt, våra ständiga utlandsresor, pendling med onödigt törstiga bilar, etc.Nissens skrev:
Kemikalierna har du pratat med någon annan om.
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Han kanske köper enbart kärnkraftsenergi?H Hochiha skrev:Dels antydde du att vår inhemskt använda energi är fri från miljöpåverkan (vilket är direkt felaktigt), dels gör vi ett oproportionerligt stort avtryck på grund av vår stora användning av kinesisk kolkraft för att producera typ allt, våra ständiga utlandsresor, pendling med onödigt törstiga bilar, etc.
Det var just det. Hon behöver inga bevis vare för sig själv eller motbevis från TS eller nån annan.M MetteKson skrev:
Hon vill sova med öppet fönster. PUNKT!
Det handlar inte om hon elller han har fel eller rätt.
Jag har inte sagt att hennes känsla är fel, jag har heller inte sagt att hans tänk vad gäller ekonomin med att ha fönstret öppet är fel.
Jag gillar också att sova med öppet fönster men gör det väldigt sällan då mitt sovrum ligger på bottenvåningen i mitt hus, det känns olustigt.
Att jag drog till med "Blondin" tesen var mest för att beskriva hur en del kvinnor av oförklarlig anledning "får för sig något" och sedan spelar det ingen som helst roll vad man säger eller om man försöker "överbevisa" dem... det går inte helt enkelt. Och ännu värre blir det om man 1 gång av 10.000 gånger råkat ha fel som man... för då har man alltid fel oavsett.
Var kommer bränslet ifrån? Även om jag verkligen tycker vi ska bygga moderna kärnkraftverk är miljö- och klimatpåverkan långt ifrån noll.AndersMalmgren skrev:
Vi har riktigt energi- och vattenintensiva vanor i Sverige, och det bör vi ändra på, för grundvattnet minskat årligen i flera områden i Sverige.
finns varma täcken och så skönt med frisk luft så att lungorna kan få lugn o ro på natten. Elda för kråkorna men om man stänger dörren till sovrummet och ej har ngn värme på alls så blir det alldeles förträffligt som jag ser det eftersom du slipper värma ett rum mindre så det är en besparing i så fall och hälsosamtG GargamelSE skrev:
Är inte den typen av ventilation dyr att bruka. Du suger ut varm luft utan någon som helst återvinning. Stäng ventilationen på natten och låt tjejen ha dörren öppen, går nog jämnt ut.nizzehult skrev:
Det är väl verkligen att skjuta över målet? Aggregatet används ju inte ens för uppvärmning idag. Dyrt blir det också. Jag har hört att detta var en riktigt bra lösning på sin tid men då den använder el till 100% så övergavs den till slut av många. Den enda stora fördelen skulle vara att den oerhört fula köksfläkten skulle kunna bytas ut.
Huset har alltså ett ventilationssystem som man inte hittar i andra hus, det sitter stora luftintag vid golvet på några ställen i huset samt i taket på badrummen som sen blandar denna luft 50/50 med luft utifrån så jag skulle vilja påstå att ventilationen är bra, ja bättre än i många andra hus.
Det måste ju gå att kompromissa? Det har jag och killen gjort, jag vill ha svalt och gärna fönster på glänt - han vill ha bastuvarmt och allting stängt. Men vi kompromissade så nu har vi svalt och fönstret på glänt. 
Jag pratar om energin som används i Sverige.H Hochiha skrev:Dels antydde du att vår inhemskt använda energi är fri från miljöpåverkan (vilket är direkt felaktigt), dels gör vi ett oproportionerligt stort avtryck på grund av vår stora användning av kinesisk kolkraft för att producera typ allt, våra ständiga utlandsresor, pendling med onödigt törstiga bilar, etc.
Och om du reser runt i världen lite så inser du vad jag menar. Jämförelsevis så gör vi ett mycket litet avtryck per capita. Att vi inte gör något avtryck alls har jag aldrig sagt. Själv har jag en laddybridbil, köper grön el och bensinförbrukningen ligger på i snitt 0,1-0,2 liter per mil. Det är ju alltid något.
Jag pratar om energin som används i Sverige.H Hochiha skrev:Dels antydde du att vår inhemskt använda energi är fri från miljöpåverkan (vilket är direkt felaktigt), dels gör vi ett oproportionerligt stort avtryck på grund av vår stora användning av kinesisk kolkraft för att producera typ allt, våra ständiga utlandsresor, pendling med onödigt törstiga bilar, etc.
Och om du reser runt i världen lite så inser du vad jag menar. Jämförelsevis så gör vi ett mycket litet avtryck per capita. Att vi inte gör något avtryck alls har jag aldrig sagt. Själv har jag en laddhybridbil, köper grön el och bensinförbrukningen ligger på i snitt 0,1-0,2 liter per mil. Det är ju alltid något.

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 2 965 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 2 965 inlägg
Oj och wow, tror aldrig jag sett en diskussion på Byggahus som renderat i 278+ sidor på 36 timmar!
Har inte läst allt, även om jag hade intentionen att göra det - bor i ett hus från 2001 (Stockholmsområdet) och har bergvärme sen 2010, och kan nämna i förbifarten att den betalade sig redan 2006/2007. Vi gillar svalt men inte kallt i sovrummet, det finns tre fönster och oavsett hur kallt det varit på vintern så har ett av fönstren stått på glänt. Har inte i huvet siffror på vår totala energikostnad men gissar på 14-17000 kwh mot nästan det dubbla innan bergvärmeinstallationen.
Jag vet att både värme, och svalka, kostar en del men hoppas ni kan kompromissa, personligen avskyr jag av att vakna upp och frysa vilket händer en del på sensommaren/förhösten då nattemperaturen sjunker.
Har inte läst allt, även om jag hade intentionen att göra det - bor i ett hus från 2001 (Stockholmsområdet) och har bergvärme sen 2010, och kan nämna i förbifarten att den betalade sig redan 2006/2007. Vi gillar svalt men inte kallt i sovrummet, det finns tre fönster och oavsett hur kallt det varit på vintern så har ett av fönstren stått på glänt. Har inte i huvet siffror på vår totala energikostnad men gissar på 14-17000 kwh mot nästan det dubbla innan bergvärmeinstallationen.
Jag vet att både värme, och svalka, kostar en del men hoppas ni kan kompromissa, personligen avskyr jag av att vakna upp och frysa vilket händer en del på sensommaren/förhösten då nattemperaturen sjunker.
Kanske inte riktigt samma scenario men ungefär.
I denna kommunen fanns det villor som kommunen ägde där hyresgästerna fick uppvärmningen inbakat i hyran. På kommunen märktes att någon använde otroligt mycket mer el än övriga hyresgäster och beslutade därför att sänka hyran och låta hyresgästerna betala uppvärmningen själva för att lösa detta.
En bekant som höll villan på 21 grader betalade 3000 kronor i el för en månad.
En som höll villan på 21 grader med fönstren öppna vintertid betalade 7000 kronor i el för en månad.
Vi har inte sett henne hålla fönstrena öppna sen dess
I denna kommunen fanns det villor som kommunen ägde där hyresgästerna fick uppvärmningen inbakat i hyran. På kommunen märktes att någon använde otroligt mycket mer el än övriga hyresgäster och beslutade därför att sänka hyran och låta hyresgästerna betala uppvärmningen själva för att lösa detta.
En som höll villan på 21 grader med fönstren öppna vintertid betalade 7000 kronor i el för en månad.
Vi har inte sett henne hålla fönstrena öppna sen dess
Byggveteran
· Åland
· 2 017 inlägg
Nu först kommer fakta!C CarinaBerg skrev:Kanske inte riktigt samma scenario men ungefär.
Vi har inte sett henne hålla fönstrena öppna sen dess![]()
Medlem
· Sverige
· 4 322 inlägg
TS har inte redovisat några fakta som skulle tyda på att ställningstagandena är grundade i noggranna ekonomiska/tekniska kalkyler kring energiförluster och luftkvalitet.
Även om så vore fallet så är TS ute på hal is om man låter dylika kalkyler ha prioritet över sambons önskemål om frisk luft i sovrummet och att kunna ta sig ett bad och elda en brasa när man känner att detta är i linje med det liv man vill leva.
Men allt detta är redan avhandlat av ett flertal skribenter i tråden så det känns som att man får ta sig vidare nu...
När det gäller el som jag köper så föredrar jag "fossilfria" alternativ och för baskraftens del blir det då kärnkraft och vattenkraft som är vad våra kloka politiker för ett halvt århundrade sedan satsade på. Det har gjorts försök att demontera denna "klimatsmarta" (avskyr ordet men det är ju sant i detta fall) energilösning, med avseende på CO2-belastning vilket är vad som antas kunna påverka klimatet.
Konsekvenserna av denna demontering av baskraft har blivit väldigt kännbara i de södra delarna av vårt land, man får ersätta med ful-el från gaskraftverk och polsk kolkraft för att kapa effekttopparna vi klarade själva tidigare.
Så det blir i ökande utsträckning detta man kommer att driva svenska elektrifierade fordonsflottan med. Grattis...
___
På tal om att sova med ett öppet fönster
Även om så vore fallet så är TS ute på hal is om man låter dylika kalkyler ha prioritet över sambons önskemål om frisk luft i sovrummet och att kunna ta sig ett bad och elda en brasa när man känner att detta är i linje med det liv man vill leva.
Men allt detta är redan avhandlat av ett flertal skribenter i tråden så det känns som att man får ta sig vidare nu...
Som kommentar på det så köper jag medvetet *inte* sk "grön el" eftersom detta innefattar vindkraft vilket har visat sig få väldigt negativa konsekvenser på närboendes välbefinnande. Och just välbefinnade är en viktig del i denna tråd, att delvis ställas mot energioptimala alternativ där vindkraft knappast har en roll alls i det stora hela utan snarare är en belastning.Nissens skrev:
Jag pratar om energin som används i Sverige.
Och om du reser runt i världen lite så inser du vad jag menar. Jämförelsevis så gör vi ett mycket litet avtryck per capita. Att vi inte gör något avtryck alls har jag aldrig sagt. Själv har jag en laddybridbil, köper grön el och bensinförbrukningen ligger på i snitt 0,1-0,2 liter per mil. Det är ju alltid något.![]()
När det gäller el som jag köper så föredrar jag "fossilfria" alternativ och för baskraftens del blir det då kärnkraft och vattenkraft som är vad våra kloka politiker för ett halvt århundrade sedan satsade på. Det har gjorts försök att demontera denna "klimatsmarta" (avskyr ordet men det är ju sant i detta fall) energilösning, med avseende på CO2-belastning vilket är vad som antas kunna påverka klimatet.
Konsekvenserna av denna demontering av baskraft har blivit väldigt kännbara i de södra delarna av vårt land, man får ersätta med ful-el från gaskraftverk och polsk kolkraft för att kapa effekttopparna vi klarade själva tidigare.
Så det blir i ökande utsträckning detta man kommer att driva svenska elektrifierade fordonsflottan med. Grattis...
___
På tal om att sova med ett öppet fönster
Hej.
Nu är det så här.
När jag var liten så vann jag vid ett tillfälle Gröngölingshandboken. Alltså den riktiga från Kalle Anka som har svar på allt.
I den uttalar sig Stormogulen om just detta. Kan inte säga ordagrant vad det stod men kontentan var att man skulle sova med fönstret öppet och då skulle man aldrig bli förkyld.
Så jag har gått efter detta sen dess.
Nu är det så här.
När jag var liten så vann jag vid ett tillfälle Gröngölingshandboken. Alltså den riktiga från Kalle Anka som har svar på allt.
I den uttalar sig Stormogulen om just detta. Kan inte säga ordagrant vad det stod men kontentan var att man skulle sova med fönstret öppet och då skulle man aldrig bli förkyld.
Så jag har gått efter detta sen dess.