Byggahus.se
Att du ens räknar hur ofta hon badar...
Det är så dumsnålt. Låt kvinnan få bada och få luft.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Torgil och 15 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och därför ska man vid dejting alltid fråga efter dem viktiga sakerna:
Åt vilket håll rör du i kaffekoppen?
Hur äter du en banan, helt avskalad eller med skalen bara nedvikt?
Öppnar du ugnsluckan för utkylning efter ugnen är klar, såsom mormor gjorde, eller stänger du luckan så att man slipper slå sig i luckan?
Kokar du potatis med lock på eller av?

Kiwi, med eller utan skal? :)

Om hon mår bra av att sova med öppet fönster så låt henne göra det? Se bara till att ha värmen avstängd i det rummet och innerdörren stängd så smiter det knappt ut någon värme. Att det skulle kosta flera tusen om året har jag väldigt svårt att tänka mig, om du inte har en termostat i rummet som försöker kompensera för kalluften. Stäng då av eller koppla ifrån den.

Bråkar du om sådant här pga principskäl så behöver du snart nog inte förtydliga att det är DITT hus, det lär vara underförstått när du är den enda som bor där.

• Gilla
  • Haha
jb72 och 12 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ett öppet fönster eller dörr påverkar och förstör ventilationsflödena i hela huset när man har mekanisk ventilation. Andra rum blir istället dåligt ventilerade. Hyr en luftflödesmätare hos t.ex. Soliduct och mät upp alla flöden i huset och se om de eventuellt kan ökas på. Kan t.ex. ha blivit problem om man har stängt av cirkulationsfläkten i det gamla luftvärmeaggregatet. Nya FTX är också mer effektiva.
Jag är själv ventilationsgubbe.. Har haft OVK behörighet i 15 år, jag sover alltid med öppet fönster, det jag gör är att ställa ner radiatorventilen till "förhindra frysning" sedan håller vi sovrumsdörren stängd alltid. Det blir mycket kallare i sovrummet då, vi slipper värma sovrummet vilket innebär att vi sparar pengar. Vi stänger fönstret på morognen men slår aldrig på radiatorn. Däremot är det dumt med en fönsterdörr, då kan det ju springa in div djur.. råttor, katter etc.

• Gilla
jb72 och 1 till
  • Laddar…
Om hon är det viktigaste i ditt liv låter du henne naturligtvis sova med fönstret öppet om hon mår bra av det.

• Gilla
jb72 och 4 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Nu har huset inte mekanisk ventilation utan FTX (kan man nog jämställa det med) och iom att man helt bytte värmesystem så ändrades nog förutsättningarna för hela ventilationen. Vet inte hur ofta luften byts när man kör detta.

Vad sägs om denna kompromiss: installera en vanlig väggventil i sovrummet som man öppnar efter behov?
Jag tror inte du förstår att känslan av ett öppet fönster är värt allt. På samma sätt som du hellre äter en stek istället för köttbullar. Stek och köttbullar har exakt samma innehåll men olika känsla när man tuggar men malt kött är billigare.

Du kan inte argumentera med en känsla, du måste acceptera att det faktum att det är mycket skönare att sova med öppet fönster - så är det bara. Oavsett hur du mäter eller försöker övertyga med fakta så märker du tydligt i tråden att öppet fönster är det enda rätta

• Gilla
MrXman och 4 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Typiskt av någon som inte betalat för uppvärmningen att påstå en sådan sak.
Ofta vill dem som har haft badkar i hyresrätt ha det när dem flyttar till villa, helt plötsligt är det inte så kul att göra av med 200-400 liter varmvatten per dag.
För att svara på din fråga: Nej
När det är varmt ute korsdragar jag gärna för att byta ut luften för att friska på den lite inför sängdags. När värmen är på är det typ förbud att öppna fönstren hos oss!
Se mitt inlägg nedan

Låt samban betala vatten/värmeräkningen.

• Gilla
  • Haha
Just4fun och 1 till
  • Laddar…
Vi har inte öppet fönster men vi har till-luftsdon i alla rum och mekanisk frånluftsfläkt. Jag kan inte riktigt tänka mig att sova i ett rum som inte får in friskluft under natten, antingen genom ett öppet fönster eller genom hål i väggen. Stäng av elementet, stäng dörren till sovrummet och låt sambon ha balkongdörren öppen.

Sover man bättre och det eventuellt ökar hälsan något så är det väl ett lågt pris att betala i uppvärmning för dessa effekter. På dagen kan man ju ha stängt. Vintertid är väl fönsterspringan mindre så det inte blir iskallt i hela rummet ändå. Försumbart problem, risk att stirra sig blind på mätvärden och kalkyler men missa allmäntillståndet.

• Gilla
katho75 och 5 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.
Förstår din sambo fullt ut, bor i eget hus, står för kostnaderna och sover alltid med fönstret öppet året runt. Stänger bara dörren till sovrummet och sänker termostaten på natten under fönstret.

• Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ett öppet fönster eller dörr påverkar och förstör ventilationsflödena i hela huset när man har mekanisk ventilation. Andra rum blir istället dåligt ventilerade. Hyr en luftflödesmätare hos t.ex. Soliduct och mät upp alla flöden i huset och se om de eventuellt kan ökas på. Kan t.ex. ha blivit problem om man har stängt av cirkulationsfläkten i det gamla luftvärmeaggregatet. Nya FTX är också mer effektiva.
Det där stämmer inte, jag har justerar massor med ventilation, om flödena ändras när man öppnar ett fönster så är det injusterat felaktigt. Jag har alltid haft som krav att minst ett öppet fönster när man justerar ventilation i bostäder. Ändrar sig ventilationen om man öppnar tex ett fönster är det något annat som är fel tex för dålig tilluft.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Det var det dummaste jag läst denna vecka!

Välj dina fajter!
Happy wife - happy life!
Hur kan du låta detta bli en fråga att bli osams om? Ni pratar ju inte ens samma språk - hon pratar känslor och du pratar ekonomi. Lägg ned detta - och kan du inte det så flytta isär. Ni är inte rätt för varandra i så fall.

• Gilla
cdx873v och 11 till
  • Laddar…
Y
Det finns ett enkelt sätt att lösa situationen vetenskapligt. Köp en luftkvalitetsmätare (ex https://www.airthings.com/sv/wave-plus). Koppla in och sov en vecka med stängt fönster, och därefter en vecka med öppet fönster. Jämför resultaten. Få svart på vitt om det behövs ha ett öppet fönster eller inte och agera därefter. :)

• Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Krokben
Michael Sellering Michael Sellering skrev:
Se mitt inlägg nedan
Så du har ca 8 grader i sovrummet?

Är ju knappast bra för ett rum att bli kallställt på det viset?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.