Byggahus.se
Har i stugan en pumpautomat, AL-KO HWA 4000 Comfort, där beskrivningen säger att den inte är godkänd för dricksvatten. Men hittar ingenstans en förklaring till varför vissa pumpar är godkända och andra inte. Pratade direkt med tekniker som dock menade det inte är nåt problem!

Så, någon som vet varför vissa pumpar ej är godkända för dricksvatten och hur farligt det kan vara?
Ökar ju utbudet för fritidshusägare enormt om man kan gå runt denna riktlinje.

Gissningsvis finns där material i kontakt med vattnet som avger giftiga ämnen. Ex kan mässingspilar avge bly, plastdelar av ”fel” typ avger cancerogena ämnen

• Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Det finns säkert standarder som måste följas för dricksvattenpumpar och som kostar pengar... vattnet blir säkert inte giftigt med en annan pump men då finns inga garantier...

/ATW

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Jo jag är övertygad om att du får ut gifter i vattnet med en pump som inte är godkänd. Om det sedan är en halt någon dör av är en annan sak. Reglerna finns inte för at djävlas.

H hempularen skrev:
Jo jag är övertygad om att du får ut gifter i vattnet med en pump som inte är godkänd. Om det sedan är en halt någon dör av är en annan sak. Reglerna finns inte för at djävlas.
Vilka detaljer i en pump blir billigare om de släpper ifrån sig gifter?

Misstänker att det fins fler anledningar än "vattnet blir giftigt".

/ATW

Cr6 i lager. Dock så är ju de installerade på torra sidan.
Permamentsmorda lager kan jag också tänka mig måste ha specialfett.

Nu gissar ju jag bara.

A ArneTW skrev:
Vilka detaljer i en pump blir billigare om de släpper ifrån sig gifter?

Misstänker att det fins fler anledningar än "vattnet blir giftigt".

/ATW
Exempelvis mässingsdelar. Det är vanligt i kökskranar av kinaproduktion, att den böjda pipen innehåller bly. Tydligen ör det lättare/billigare att bocka den till den formen då. Det är vanligt att plastdelar innehåller mjukgörare som inte är nyttiga. Eftersom icke godkända material tillverkas och framförallt används i lågpris produktion, så gissar jag att det blir billigare.

H hempularen skrev:
Exempelvis mässingsdelar. Det är vanligt i kökskranar av kinaproduktion, att den böjda pipen innehåller bly. Tydligen ör det lättare/billigare att bocka den till den formen då. Det är vanligt att plastdelar innehåller mjukgörare som inte är nyttiga. Eftersom icke godkända material tillverkas och framförallt används i lågpris produktion, så gissar jag att det blir billigare.
Mässing används vid kopplingar till dricksvatten så att det skulle vara något farligt är jag högst tveksam till.

Det finns mässing och mässing, olika varianter på legeringar.

Eftersom bly i sammanhanget tydligen är där för att göra den mer formbar, så kanske inte just det är problem i en pump, som troligen har gjutna mässingsdelar. Men det är ett exempel på att det är viktigt att prylar som är i kontakt med livsmedel är godkända för det.

Tack för era initierade svar!

Tillverkaren anger att de helt enkelt inte valt att testa och certifiera sina pumpar.
Därav måste de väl ange att de inte är godkända för dricksvatten, vilket ju inte betyder att de skulle vara farliga.

Tänker att ett vattenprov som skickas till lab kan ge besked om farliga halter skulle förekomma.

P PH72 skrev:
Tack för era initierade svar!

Tillverkaren anger att de helt enkelt inte valt att testa och certifiera sina pumpar.
Därav måste de väl ange att de inte är godkända för dricksvatten, vilket ju inte betyder att de skulle vara farliga.

Tänker att ett vattenprov som skickas till lab kan ge besked om farliga halter skulle förekomma.
Att få ett representativt prov och tolka det på ett vettigt sätt genom att skicka in ett prov till ett labb är svårt, om inte omöjligt för en privatperson. Det finns standarder för hur prov ska tas och hur de ska analyseras.

Vi har ett sådant problem på jobbet: enligt livsmedelsverket ska man när man tar ett vattenprover ta det första som kommer ur kranen när man öppnar den och analyserar det. Vi tar prover på vattenledningsnätet hos privatpersoner, men vi är inte intresserade av att veta hur vattnet som har stått i fastighetens ledningar är, vi är intresserade av att veta vad det är för vatten vi levererar = spola i kranen en stund innan provet tas. Livsmedelsverket vill dock veta vad det är för vatten vi får i oss, även om de flesta jag känner spolar fram kallt vatten innan de dricker det...

• Gilla
djatko
  • Laddar…
Staffans2000
Många som säljer ekologiska produkter är inte med i "Krav" och är därför inte kravmärkta, för att kostnaderna är för höga. Trots att de i praktiken
uppfyller kraven.
Relativt nyligen erkännde de svenska krantillverkarna att de använde bly och föreslog därför att kranen skulle genomspolas på morgonen.

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Relativt nyligen erkännde de svenska krantillverkarna att de använde bly och föreslog därför att kranen skulle genomspolas på morgonen.
Aha, jag trodde att det bara gällde "no name brands".

Staffans2000
H hempularen skrev:
Aha, jag trodde att det bara gällde "no name brands".
Det blev såpass mycket stähej att de lovade att upphöra med det. Med ålderns hjälp som får åren att rusa förbi, är nog "inte alltför längesedan" ungefär tio till femton år sedan.

Staffan

Icke-livsmedelsgodkänt (?) fett används i ej godkända pumpar , vill jag minnas att jag fått det förklarat för mig...

• Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.