4 008 läst · 14 svar
4k läst
14 svar
Köpråd Dyckert/Spik-pistol
Hej,
Jag önskar få lite köpråd samt tips och trix kring dyckert/spik-pistol-er, batteri/luft.
Senco pistolerna är "vad man bör ha" men vi är normalsvenssons som renoverar rum för rum och hellre lägger pengarna för hyrt verktyg på en egen maskin. Jag velar väldigt mycket mellan tryckluft och batteri men har kommit fram till att 18G kan vara batteri och 16G tryckluft, just för att komma ner i pris och när väl 16G ska användas så kan ändå kompresorn dras fram (jag vet, det finns mindre kompressorer också).
Utgångsläge
Är batteri så överlägset / smidigare så jag hellre ska satsa på Ryobi 16G som är 900:- dyrare än AF600?
Vänligen
Jag önskar få lite köpråd samt tips och trix kring dyckert/spik-pistol-er, batteri/luft.
Senco pistolerna är "vad man bör ha" men vi är normalsvenssons som renoverar rum för rum och hellre lägger pengarna för hyrt verktyg på en egen maskin. Jag velar väldigt mycket mellan tryckluft och batteri men har kommit fram till att 18G kan vara batteri och 16G tryckluft, just för att komma ner i pris och när väl 16G ska användas så kan ändå kompresorn dras fram (jag vet, det finns mindre kompressorer också).
Utgångsläge
- Makita Kap o ger LS0815FLN
- Makita Skruvdragare DDF485 med 2st 5ah batterier
- Ryobi Trimmer inkl 1st 4h batteri
- Biltema kompressor OL 20-24
- 18G för lister och foder
- 16G för innertak
- Makita
- Max 5-6k isch
Är batteri så överlägset / smidigare så jag hellre ska satsa på Ryobi 16G som är 900:- dyrare än AF600?
Vänligen
Jag har precis skjutit dit tak och golvlister foder mm i möblerat rum, Ångrar verkligen att jag inte köpte batteri maskin.
Är rummet tomt, så vette tusan om det spelar så stor roll..
Jag har Basso, 16 och 18 har fungerat bra hittills men är bara 5 rum som blivit renoverade...
Är rummet tomt, så vette tusan om det spelar så stor roll..
Jag har Basso, 16 och 18 har fungerat bra hittills men är bara 5 rum som blivit renoverade...

boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 384 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 384 inlägg
Milwaukee har batteridrivna spik-, dyckert-, och klammerpistoler som verkar mycket bra. Fått deras grejer rekommenderade till mig fler än en gång. Du kan skjuta runt 1000 gånger per laddning om jag inte minns fel. Enda nackdelen är att dom är tyngre än tryckluftarna. Men gött att slippa slang och kompressorbröt.
Jag har en Paslode i större modell just nu som kör en blandning av batteri och drivgas. Ingen höjdare, man får åka och köpa ny gas hela jäkla tiden. Och om den blir liggande så har gasen ett utgångsdatum.
Just denna har jag kollat en del recensioner på och funderar på att inhandla själv, vid tillfälle:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5222957
Jag har en Paslode i större modell just nu som kör en blandning av batteri och drivgas. Ingen höjdare, man får åka och köpa ny gas hela jäkla tiden. Och om den blir liggande så har gasen ett utgångsdatum.
Just denna har jag kollat en del recensioner på och funderar på att inhandla själv, vid tillfälle:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5222957
För den pengen är du väl nästan uppe i en Senco Fusion?boschkenta skrev:
Milwaukee har batteridrivna spik-, dyckert-, och klammerpistoler som verkar mycket bra. Fått deras grejer rekommenderade till mig fler än en gång. Du kan skjuta runt 1000 gånger per laddning om jag inte minns fel. Enda nackdelen är att dom är tyngre än tryckluftarna. Men gött att slippa slang och kompressorbröt.
[länk]
Jag säger inte att Milwaukeen är sämre men Senco är nog alltid Senco när det kommer till spikpistoler.

boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 384 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 384 inlägg
Ja absolut, Senco är svårslaget. Hade det gällt tryckluft hade jag tagit Senco alla dagar i veckan, men ska man köpa in sig i ett batterisystem så kan man ju ta ett med bra utbudFredrikR skrev:
Förvisso har ju TS redan Makita när det gäller batterier... äsch, nu rör jag nog bara till det.
Ja nytt batterisystem är jag inte direkt intresserad av. Det skulle vara senco isf men batterier är ju bra om de används då och då.boschkenta skrev:
Jag var för övrigt och kikade på Ryobi 16g pickan. Det är nog inget för mig. Väger en del och otymplig. Nä, för innertak blir det nog någon tryckluft driven 16g picka istället.
Det blir tryckluft denna gång. Makita ett för allt, en AF506 och en AF600.
Eventuellt blir det batteridrivet i framtiden då det ryktas om att makita håller på med uppdateringar för sina batteridrivna dyckertpistoler, men tills dess blir det tryckluft för min del.
Eventuellt blir det batteridrivet i framtiden då det ryktas om att makita håller på med uppdateringar för sina batteridrivna dyckertpistoler, men tills dess blir det tryckluft för min del.
Priset talar ju för tryckluftdrivna spikpistoler och dylikt, men även formatet. De verkar ju betydligt smidigare än de batteridrivna. Förutom slangen då. Man får väl se till att ha en smidig sådan.M mxjolle skrev:
Jag är inne på att skaffa mig en större spikpistol för kommande panelbyte på garaget och gavelspetsarna på huset. Det blir nog tryckluft.
Samma inställning som jag. Här löser jag det med att kompressorn står ute eller i uterummet. Slangen lär nå in.C Choom skrev:Priset talar ju för tryckluftdrivna spikpistoler och dylikt, men även formatet. De verkar ju betydligt smidigare än de batteridrivna. Förutom slangen då. Man får väl se till att ha en smidig sådan.
Jag är inne på att skaffa mig en större spikpistol för kommande panelbyte på garaget och gavelspetsarna på huset. Det blir nog tryckluft.