1 399 601 läst · 4 868 svar
1400k läst
4,9k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Det är inget problem på tomtmark. Klipp ner den en gång i månaden under sommaren så minskar beståndet relativt snabbt. Du blir inte av med den i en handvändning med den metoden. Men den hotar definitivt inte ditt hus eller andra investeringar. Den är inte så extrem som vissa målar upp.
håller med, men sedan har vi en grupp som köper en fastighet exempelvis utan att veta att den stora fina häcken som löper från baksidan på huset runt hela tomten är PS....när insikten kommer medför det en möjlig katastrof för dessa människor....och så har vi en annan grupp som inte vet att de har denna växt på tomten och göder samt vårdar den och kommer få en chock den dag de inser vad de har....D Daniel 109 skrev:
hade svenska samhället tagit aktiv ställning och på samma sätt som med jätte hundlokan kampanjat om att PS måste utrotas hade denna utveckling förmodligen kunnat undvikas
Instämmer, sedan har vi exemplen då folk drabbas pga grannar och deras bestånd som man ej kan göra något åt. Då är det bara le och bekämpa på sin egen mark.B Blade runner skrev:håller med, men sedan har vi en grupp som köper en fastighet exempelvis utan att veta att den stora fina häcken som löper från baksidan på huset runt hela tomten är PS....när insikten kommer medför det en möjlig katastrof för dessa människor....och så har vi en annan grupp som inte vet att de har denna växt på tomten och göder samt vårdar den och kommer få en chock den dag de inser vad de har....
hade svenska samhället tagit aktiv ställning och på samma sätt som med jätte hundlokan kampanjat om att PS måste utrotas hade denna utveckling förmodligen kunnat undvikas
Om grannen däremot har skrotupplag på sin tomt går det bra att anmäla till kommunen för åtgärd.
Skickar gamla skrotbilar/upplag rotskott över tomtgränsen eller har jag missat något här?
Skyll på tyskarna.
Edit: Växten blir inte hemsk av att någon säger att det är en hemsk växt.
Edit: Växten blir inte hemsk av att någon säger att det är en hemsk växt.
Redigerat:
Parkslide var uppe på radio här om dagen (P4)
Man hade konstaterat att en 0,7 mm stor bit av en rot, kunde sätta skott.
Att den kunde ligga i vila upp till 20 år.
Ta bort dagsljus var det enda man hittat som funkade, typ täckande duk i upp till 20 år !!!
Man hade konstaterat att en 0,7 mm stor bit av en rot, kunde sätta skott.
Att den kunde ligga i vila upp till 20 år.
Ta bort dagsljus var det enda man hittat som funkade, typ täckande duk i upp till 20 år !!!
Att de i labb lyckats få en liten rotbit att bilda en ny planta säger inte mycket. Att den ska lyckats ligga vilande i 20år låter väldigt osannolikt.
Det finns flera andra metoder än täckning. Det är en ganska ineffektiv metod.
Det finns flera andra metoder än täckning. Det är en ganska ineffektiv metod.
Jag tror på att kombinera Roundup för att angripa rötterna och rycka skott för att förhindra fotosyntes och samtidigt utarma växtens energi....är bättre än något annat.....om man inte kan anlägga gräsmatta över en stor radie kring växten och låta en robotgräsklippare systematiskt utarma den....Isakare skrev:
Parksliden jag behandlade med en omgång Roundup har börjat släppa en del gröna blad i marken. (5 dagar efter behandling)
Är det förväntat resultat eller hur beter sig växten av roundup?
Ser även att de stammar/stjälkar som ej har blad kvar inte är så gröna längre
Är det förväntat resultat eller hur beter sig växten av roundup?
Ser även att de stammar/stjälkar som ej har blad kvar inte är så gröna längre
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Nej det är en dag för tidigt!!!V Vindens skrev:
Det borde den inte göra redan. Hade du spätt ut Roundupen som man ska eller använder du den som innehåller Pelargonsyra?V Vindens skrev:
Den med Pelargonsyran funkar inte tyvärr annat än för att döda det ovan jord. Glyfosaten kommer inte ner till rötterna i någon större mängd då bladen dör för snabbt av den.
Jag spädde ut Roundup utan pelargonsyra enligt instruktionerna I STBs dokument.B Bichonen skrev:
Dock tror jag att jag betedde mig med trycksprutan som en 5åring med vattenpistol
Förmodligen för stor mängd färdigblandad sats kopplad till antal kvm yta.
Man lär väl sig...
Dock är det endast vissa blad som ännu släppt så det blev väl inte helt jämnt fördelat.
Tror inte det har så stor betydelse att du sprayade mycket. Överskottet rinner ju av.V Vindens skrev:Jag spädde ut Roundup utan pelargonsyra enligt instruktionerna I STBs dokument.
Dock tror jag att jag betedde mig med trycksprutan som en 5åring med vattenpistol.
Förmodligen för stor mängd färdigblandad sats kopplad till antal kvm yta.
Man lär väl sig...
Dock är det endast vissa blad som ännu släppt så det blev väl inte helt jämnt fördelat.
Du ska egentligen spraya så att det inte droppar och rinner av bladen. En fin dusch bara.
Har sett att vissa duschar och väntar på att det torkat in, typ 20 minuter, och sen duschar igen för att vara säkra på att få med allt och det har funkat.
Du får helt enkelt vänta och se vad som händer.
5 åringen får du natta innan du sprayar nästa gång
B Bichonen skrev:Tror inte det har så stor betydelse att du sprayade mycket. Överskottet rinner ju av.
Du ska egentligen spraya så att det inte droppar och rinner av bladen. En fin dusch bara.
Har sett att vissa duschar och väntar på att det torkat in, typ 20 minuter, och sen duschar igen för att vara säkra på att få med allt och det har funkat.
Du får helt enkelt vänta och se vad som händer.
5 åringen får du natta innan du sprayar nästa gång![]()
Haha, det är lättare sagt än gjort.
Det bästa var när förbipasserande ser mig i full mundering med skyddsglasögon, kläder, stövlar etc och går förbi med hunden och frågar vad jag gör. Bekämpar invasiv ogräs som kommunen inte orkar bry sig om svarar jag.
Trodde jag skulle bli idiotförklarad men mannen tackade flera gånger innan han fortsatte gå.
Det enda som saknades hade varit ett ordentligt evil laugh medan jag löpte amok på Parksliden så hade jag kanske fått en enkelbiljett till närmsta passande ”boende”.
Jag var ute och sprayade i går, utan skyddsglasögon eller annan mundering. Bara höga gummistövlar på mig och vanliga kläder. Inte ens handskarV Vindens skrev:Haha, det är lättare sagt än gjort.
Det bästa var när förbipasserande ser mig i full mundering med skyddsglasögon, kläder, stövlar etc och går förbi med hunden och frågar vad jag gör. Bekämpar invasiv ogräs som kommunen inte orkar bry sig om svarar jag.
Trodde jag skulle bli idiotförklarad men mannen tackade flera gånger innan han fortsatte gå.
Det enda som saknades hade varit ett ordentligt evil laugh medan jag löpte amok på Parksliden så hade jag kanske fått en enkelbiljett till närmsta passande ”boende”.
![]()
Gick där med min spruta i remmen över axeln och sprayade bara... fick inget på mig.
Ska hjälpa en att behandla på hennes tomt och då tänkte jag i alla fall ta på mig regnstället och vanliga glasögon och kanske handskar. Man får väl se lite seriös ut då kanske