79 510 läst · 462 svar
80k läst
462 svar
Fällde grannens hundraåriga ekar
Vi vänder på det, hur fan kan man vara seriös och tycka att en mördad 17 åring inte är mer värd än 227 664kr..M MagHam skrev:
Borde varit 7 siffrigt och möjligheten att få dra i spaken till galgen på torget.
Fast det ekonomiska värdet på något brukar ju grundas i vad för ekonomisk nytta något har. Då är inte återställandekostnaden rimlig, för det går ju inte att ställa dit en likadan ek. Jag tänker exempelvis på när folk dödas och skadeståndet är några tiotusentals kronor. Jag tror det är i den häraden det handlar om här, eftersom ekarna antagligen inte hade något större ekonomiskt värde (ved?)H hjulia skrev:
Visst går det att plantera gamla ekar på nytt men det kostar också. Såg ett program på TV för några år sedan att någon ville ha en gammal ekallé. Bara kostnaden för enorm helikopter som flyttade träden skulle knäcka de flestas bankkonto.Okarlsson skrev:
Fast det ekonomiska värdet på något brukar ju grundas i vad för ekonomisk nytta något har. Då är inte återställandekostnaden rimlig, för det går ju inte att ställa dit en likadan ek. Jag tänker exempelvis på när folk dödas och skadeståndet är några tiotusentals kronor. Jag tror det är i den häraden det handlar om här, eftersom ekarna antagligen inte hade något större ekonomiskt värde (ved?)
Det är inte värdet på träden det är frågan om , stubbar och rötter måste bort , grop för nya träd , anskaffande av nya ekar som liknar de nedsågade i 100 års modellen , frakta dessa bjässar, planteras om , sedan får man hoppas att de ej dör !M MagHam skrev:
Annars kan priset på ekstock uppgå till 6500 kr / m3 (diamantstock +80 cm i toppdiameter under bark)
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 4 318 inlägg
Det inte enbart ekonomiskt värde eller -nytta som ligger till grund för skadeståndsbeslut, och det visas väldigt tydligt av hur skadestånd utdöms vid personskada och värre där det ligger mer eller mindre grad av oaktsamhet eller avsikt bakom. Kolla gärna wikipedia för en bakgrund till hur man ser på detta idag: https://sv.wikipedia.org/wiki/SkadeståndOkarlsson skrev:
Fast det ekonomiska värdet på något brukar ju grundas i vad för ekonomisk nytta något har. Då är inte återställandekostnaden rimlig, för det går ju inte att ställa dit en likadan ek. Jag tänker exempelvis på när folk dödas och skadeståndet är några tiotusentals kronor. Jag tror det är i den häraden det handlar om här, eftersom ekarna antagligen inte hade något större ekonomiskt värde (ved?)
Inte för att wikipedia ger en komplett bild av relevans för aktuellt fall men kan ge viss insikt i grundpelarna.
Ändras inte skadeståndsregleringen kommer det alltid vara värt att såga ner träd för att få bättre utsikt.
H Harald Blåtumme skrev:Det inte enbart ekonomiskt värde eller -nytta som ligger till grund för skadeståndsbeslut, och det visas väldigt tydligt av hur skadestånd utdöms vid personskada och värre där det ligger mer eller mindre grad av oaktsamhet eller avsikt bakom. Kolla gärna wikipedia för en bakgrund till hur man ser på detta idag: [länk]
Inte för att wikipedia ger en komplett bild av relevans för aktuellt fall men kan ge viss insikt i grundpelarna.
Jag tänker som så att om någon nu bestämt att vi inte ska ha en särskilt stark "sveda och värk"-skadeståndstradition så bör den ju gälla rätt generellt tycker jag. Om det är rätt eller fel att hålla skadestånden låga har jag inte landat i, men konsekvent bör det ju vara.ådal skrev:
Har inte alla här missat en avgörande detalj. Det står att det handlar om grannens MARK, inte tomt.
Grannen kanske har 3-400 ekar på sin mark (gissar bara), eller ett tiotal, vad vet vi.
Oavsett det är inte tomt.
Rätt stor skillnad om jag sågar grannens träd mitt i stan. Det sabbar fastighetens värde rejält.
Eller.... om jag mitt i skogen tar ned några i smyg....
Nu verkar det vara nära hus efter grannen hörde, men men...
Brott / straff /ersättning tror jag hamnar i en helt annan dager med den aspekten i åtanke.
Grannen kanske har 3-400 ekar på sin mark (gissar bara), eller ett tiotal, vad vet vi.
Oavsett det är inte tomt.
Rätt stor skillnad om jag sågar grannens träd mitt i stan. Det sabbar fastighetens värde rejält.
Eller.... om jag mitt i skogen tar ned några i smyg....
Nu verkar det vara nära hus efter grannen hörde, men men...
Brott / straff /ersättning tror jag hamnar i en helt annan dager med den aspekten i åtanke.
Det finns många regler för hur höga hus man får bygga på sina tomter.
Men att odla träd till groteska höjder som skuggar ner för grannar är OK. Sen tycka att träden är värda miljonbelopp. Absurt.
Odla träden bara i höjd med nocken på ditt hus, sen får du kapa. Vill man bo i en skog, flytta till en skog. Skapa inte en!
Tycker jag.
Men att odla träd till groteska höjder som skuggar ner för grannar är OK. Sen tycka att träden är värda miljonbelopp. Absurt.
Odla träden bara i höjd med nocken på ditt hus, sen får du kapa. Vill man bo i en skog, flytta till en skog. Skapa inte en!
Tycker jag.
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 4 318 inlägg
Ditt tyckande saknar helt relevans för vad som är kriminella handlingar. Du får inte göra intrång på annans mark för att tex hugga ner träd som du tycker stör din kvällssol eller utsikt. Då begår du en brottslig handling och kan dels bestraffas efter brottets art, dels får du finna dig i att belastas med ett skadestånd som syftar till att återställa den skada du gjort.Teacer skrev:
Det finns många regler för hur höga hus man får bygga på sina tomter.
Men att odla träd till groteska höjder som skuggar ner för grannar är ok. Sen tycka att träden är värda miljonbelopp. Absurt.
Tycker jag.
Som jag ser det ska man vara frikostig med att utdöma riktigt saftiga skadestånd i fall som dessa.