Byggahus.se
M Mr Marqs skrev:
Säg till sotaren att han tar med stavarna och sotar nerifrån. Vi har enmeters kompositstavar med en krejs (borste) på som man sätter på skruvdragaren och kör, sen bygger man på med fler stavar allt eftersom man kör upp den i rökkanalen tills man når toppen.

/Sotaren
men om det skulle bli skorstensbrand ? Vem springer då upp och släcker och kontrollerar ? Eller dom behöver kanske inte säker uppgång ?

S
M Mabbus skrev:
Hej!

Vi kommer få eldningsförbud i vår panna i väntan på att lägga om vårt gamla eternit-tak. Stegarna sitter inte fast.
Detta betyder att vi kommer behöva köra på enbart el-patron över vintern. Vi bor i skåne, men det kan juh bli kallt här med :rofl:
Vi har 1250l accumulatortank (750+500) och el liten el-patron på 6kw. Vattenradiatorer under alla fönster och golvvärme i hallen.

Går detta ens? Vi är inte klena så vi klarar oss på 16-18grader i alla fall.
Vad kostar det att köra på bara patronen? Det är ett litet hus (120kvm), två vån, gammalt och inte så välisolerat.

Nån som har en annan tanke på hur man kan lösa vårt problem, som vi inte tänkt på? Vill nog inte gärna elda med förbud.

Tacksam för vilka svar som helst! :p
Jag hade en kåk medluftvärme och flvvxl och då hade jag bara 6 kWh som värme. Det räckte gott och väl. Gick aldrig på max. Men det var ju ett nybyggt hus och värmen blåstes in via ventilation.

Har ni fått eldningsförbud för att stege på taket inte är bra?
Eller är det för att det inte inte sotats eftersom stegar inte varit säkra?
Lej brandkåren för att få upp sotaren till skorstenen.

Cheesen
M Mabbus skrev:
Hej!

Vi kommer få eldningsförbud i vår panna i väntan på att lägga om vårt gamla eternit-tak. Stegarna sitter inte fast.
Detta betyder att vi kommer behöva köra på enbart el-patron över vintern. Vi bor i skåne, men det kan juh bli kallt här med :rofl:
Vi har 1250l accumulatortank (750+500) och el liten el-patron på 6kw. Vattenradiatorer under alla fönster och golvvärme i hallen.

Går detta ens? Vi är inte klena så vi klarar oss på 16-18grader i alla fall.
Vad kostar det att köra på bara patronen? Det är ett litet hus (120kvm), två vån, gammalt och inte så välisolerat.

Nån som har en annan tanke på hur man kan lösa vårt problem, som vi inte tänkt på? Vill nog inte gärna elda med förbud.

Tacksam för vilka svar som helst! :p
Några elelement på Jula för att stötta upp när det blir för kallt kostar ju bara några hundralappar. Men om du bor på vischan så hade jag nog även satsat på en fotogen/dieselvärmare när strömmen är borta två dygn.

• Gilla
Mabbus
  • Laddar…
S Sambasunka skrev:
Vet inte om jag borde bemöda mig med att försöka förklara, men jag ger det ett försök.
Ett effektivt värmesystem värmer inte vattnet i systemet mer än nödvändigt för att tillgodogöra ett hus med exakt den värmemängd som komforten kräver. Varje shuntventil eller "elementventil" som behöver strypa ner framledningstemperaturen eller flödet kostar pengar i energiförluster. All energi du shuntar bort lagras inte i systemet för framtida behov utan en del avgår i energiförluster. Även om värmen läcker ut i huset så gör den inte det på de ställen och iden mängd som utgör värmebehovet vilket gör att det kostar onödiga pengar även i dem fallet.

Jag jobbar med detta och vet vad jag pratar om. Om du fortfarande inte förstår eller ändå tycker att jag pratar strunt rekommenderar jag att du går en grundkurs i termodynamik.
Om du jobbar "med detta" så skulle du inte kalla en radiatorventil för elementventil/shuntventil! Eller hade du bara otur när du tänkte?

• Gilla
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Jag har också ett litet torp i Skåne. Installerade en Luft/Luft från IVT. Kostade ca 22000 totalt men då tog jag också en som klarade dubbla ytan då jag eventuellt vill bygga ut på sikt. Detta är den bästa investering jag gjort. Har räknat flera gånger och kommit fram till att den är betald om 4 år kontra sparade uppvärmningskostnader med elelement som vi hade innan.

• Gilla
Mabbus
  • Laddar…
Jag bor i Blekinge och vi blev less på att hålla på med veden. Vedeldningen leder ju dessutom till försämrad luftkvalitet i närområdet. Förra vintern körde vi med elpatron och nu har vi installerat en LVVP. Beräkningar på kostnaden för el har du ju redan fått. Jag skulle rekommendera LLVP med två innerenheter samt ny varmvattenberedare med elpatron. Detta då du verkar vilja ha AC på sommaren. Den investeringen bör betala sig på tre års sikt. Det som kan strula till det är ditt eventuella behov av värme där du idag har vedpannan. Det dyrare alternativet är LVVP vilket har längre återbetalningstid men då kan du vid behov komplettera med radiatorer i pannrummet. Lycka till!

• Gilla
Mabbus
  • Laddar…
Staffans2000
K KawaS2 skrev:
Om du jobbar "med detta" så skulle du inte kalla en radiatorventil för elementventil/shuntventil! Eller hade du bara otur när du tänkte?
Här får jag ta "Sambasunka" i försvar. Själv försöker jag använda vanliga ord när jag tror att det behövs, istället för facktermer. Och det var det Sambasunka citerade.
Hans råd till TS är däremot hans egna och det är illa nog.

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här får jag ta "Sambasunka" i försvar. Själv försöker jag använda vanliga ord när jag tror att det behövs, istället för facktermer. Och det var det Sambasunka citerade.
Hans råd till TS är däremot hans egna och

Staffan
Nja
Det är rätt att inte använda ord som man inte förstår. Så om Sambasunka "jobbar med det" så borde han veta att termodynamiken anger att energi är oförstörbar
Men tyvärr så finns det många "tyckniker"

Det är rätt att inte använda ord som man inte förstår. Så om Sambasunka "jobbar med det" så borde han veta att termodynamiken anger att energi är oförstörbar
Men tyvärr så finns det många "tyckniker"

• Gilla
fotohasse
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Det jag hittar om björkved säger 2500-2800 kWh/kubik... Men staplad då, missade att TS pratade stjälpt...

[länk]

Halvera mina 27500 så hamnar han kanske på 11-13 MWh, det ska nog elpatronen klara...
Sen är frågan vad det är för verkningsgrad på pannan ...tippar att den ger 60-70 % vid eldning ....så att köra elpatron en vinter är nog inte nån större katastrof

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Mike 60 Mike 60 skrev:
Köp en gasolkamin på jula så klarar du det. Då kan du köra den under de få dagar som elpatronen inte orkar.
Nej ingen gasolkamin...det är ännu dyrare och den avger väldigt mycket vattenånga ...runt 6-7 liter vatten per 11 kg gasol ungefär ...

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…

Staffan
Jo men man kan inte beskriva 2 olika funktioner med samma ord.
En shuntventil i värmesammanhang blandar varmt & "kallt" vatten till en lagom temp.
En radiatorventil är en strypventil som reglerar vattenmängden som kan passera.

Redigerat:
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Staffans2000
L lat skrev:
Jo men man kan inte beskriva 2 olika funktioner med samma ord.
En shuntventil i värmesammanhang blandar var & "kallt" vatten till en lagom tempo.
En radiatorventil är en strypventil som reglerar vattenmängden som kan passera.
Självklart. Min kommentar gällde bara hans val att använda ordet "elementventil".

Staffan

• Gilla
lat
  • Laddar…
mickesundström mickesundström skrev:
klarar man inte att fixa en enkel stege på ett tak med eller utan hjälp kanske man istället ska fundera på alternativa boendeformer istället för att elda med eldningsförbud ,
sota bör man trots allt om man inte tänkt öka på oddsen att elda ihjäl sig eller bränna ner huset .
Är inte takbyte väldigt nära så tar man tag i stegbekymret istället
Inte så att vi inte kan fästa en stege, jag kan byta taket själv också - min frågeställning utgår inte ifrån min bristande förmåga utan val jag gjort. Jag har pengar men inte tid, kan klara kyla men vill inte ha ett läckande tak.

Tror jag fått alla svar jag behövde - ditt svar hjälpte mig nog inte det minsta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.