Hej alla,
Skulle vilja ha lite tips ang. planlösning.
Detta gäller:
Vardagsrummet vetter mot öster som har en fin utsikt. Garaget ska troligtvis vara åt norr därav tvättstuga med en groventré. Två barn finns, kanske kommer det ett tredje någon gång. Nu är totalytan ca. 155 kvm.
Tips, ideér, råd och kritik mottages tacksamt.
(Obs, möblernas placering och tvättstuge utrustningen är inte på "riktigt")
Skulle vilja ha lite tips ang. planlösning.
Detta gäller:
Vardagsrummet vetter mot öster som har en fin utsikt. Garaget ska troligtvis vara åt norr därav tvättstuga med en groventré. Två barn finns, kanske kommer det ett tredje någon gång. Nu är totalytan ca. 155 kvm.
Tips, ideér, råd och kritik mottages tacksamt.
(Obs, möblernas placering och tvättstuge utrustningen är inte på "riktigt")
Nåja, förutom många fördelar och skäl varför jag tror att ni har fastnat för den här planlösningen uppmärksammar jag att hallen är på tok för liten till minst fyra personer. Att flytta på badrummet åt höger för att få mer rymd är nog inte att tänka på för då blir allrummet alldeles för liten. Är det avsedd som barnens lekrum eller som ett TV/mysrum? Rätt så få kvm om jag tänker rummet till vår användning.
Du har helt rätt, hallen är liten, fast bra mycket större än vad vi har idag. Kanske man skulle haft inbyggd garderob i väggen mot köket?Lillbjorn skrev:uppmärksammar jag att hallen är på tok för liten till minst fyra personer. Att flytta på badrummet åt höger för att få mer rymd är nog inte att tänka på för då blir allrummet alldeles för liten. Är det avsedd som barnens lekrum eller som ett TV/mysrum? Rätt så få kvm om jag tänker rummet till vår användning.
Allrummet är på 15,5kvm och är tänkt som lekrum/Tv-rum för barnen.
Tack för reflektionerna!
Dörr till badrum vid masterbdr - jag skulle hänga den på motsatt sida så det öppnas mot badkar och ej mot toan. Ser bra ut
.
Själv skulle jag nöja mej med ett matbord som kan dukas fint när gästerna kommer och ha bara en bord/stolar uppsättning av hög kvalitet som används också till vardags. Men det kräver en annan planering än ni har valt
.
gaia
Själv skulle jag nöja mej med ett matbord som kan dukas fint när gästerna kommer och ha bara en bord/stolar uppsättning av hög kvalitet som används också till vardags. Men det kräver en annan planering än ni har valt
gaia
två kommentarer:
1) för lite garderober, förläng högra flygeln så att det går plats garderober i hallen utan att inkräkta på duschen, då kan också klädkammaren göras större.
2) låt masterbedroom- och tvättstugedörren gå innåt och badrumsdörren utåt hallen.
/Abbe
Badrums dörren har du rätt i, på den riktiga ritningen är den åt andra hållet. Vad gäller köksbord är vi nog lite gammaldags som vill ha ett vardagsbord och ett "gästbord".gaia skrev:Dörr till badrum vid masterbdr - jag skulle hänga den på motsatt sida så det öppnas mot badkar och ej mot toan. Ser bra ut.
Själv skulle jag nöja mej med ett matbord som kan dukas fint när gästerna kommer och ha bara en bord/stolar uppsättning av hög kvalitet som används också till vardags. Men det kräver en annan planering än ni har valt.
gaia
1) Hmm, ska fundera på det...abbe_ skrev:
2) Ännu bättre idé, undra om inte det är vedertaget att badrumsdörrar går utåt?
Tack för tipsen
Bra lösning med en barn avdeln.
Är utsikten på baksidan väldigt sevärd kanske du skulle lägga köket där oxå, tex byta plats med det stora sovrummet.
En utsikts kompromiss är annars att lägga diskbänken längst åt höger o sänka halva väggen mot vard rummet, alltså till höger om kaminen.
DD
Är utsikten på baksidan väldigt sevärd kanske du skulle lägga köket där oxå, tex byta plats med det stora sovrummet.
En utsikts kompromiss är annars att lägga diskbänken längst åt höger o sänka halva väggen mot vard rummet, alltså till höger om kaminen.
DD
Liksom tidigare inlägg reagerar jag direkt på att nästan samtliga dörrar är åt "fel" håll! Badrumsdörrar går "alltid" utåt, och sovrumsdörrar inåt. Dörren till det vänstra och det "nedre" barnrummet sitter åt fel håll. Den bör öppnas mot väggen, annars kommer de vara ivägen. Även ytterdörren tycker jag sitter åt fel håll. Är det flera som ska in samtidigt så kommer det att bli trängsel. Fast man måste förstås ha stopp så att den inte åker in i köksfönstret!
Hallen räcker väl till om man oftast kommer att gå in via tvättstugan. Den är ju hyfsat stor så där finns plats för en hel del kläder. Jag skulle dock vilja ha dörren mer till höger, så att det finns plats för kläder till vänster, eller kanske till och med ett par garderober! Jag tycker också att det är bra att det inte är dörr mellan tvätt och kök, men jag vet att andra tycker att det är jättekonstigt.
Trevligt att man ser ut på baksidan från entrén.
Ni kanske är såna som har precis lagom mycket saker på rätt ställen. I så fall är det här jättebra! Vi är inte såna
, så jag skulle satsa på en liten klädkammare i föräldrasovrummet. Vi har tidigare haft två riktigt stora sovrum, och vad har vi gjort i dem? Sovit! Inte har det blivit av att sitta i sovrummet på dagtid och t ex läsa. Att ha datorarbetsplats eller liknande i sovrummet är inte heller bra säger de som vet. Dessutom blir det lite asocialt om man tillbringar mycket tid vid datorn!
Hallen räcker väl till om man oftast kommer att gå in via tvättstugan. Den är ju hyfsat stor så där finns plats för en hel del kläder. Jag skulle dock vilja ha dörren mer till höger, så att det finns plats för kläder till vänster, eller kanske till och med ett par garderober! Jag tycker också att det är bra att det inte är dörr mellan tvätt och kök, men jag vet att andra tycker att det är jättekonstigt.
Trevligt att man ser ut på baksidan från entrén.
Ni kanske är såna som har precis lagom mycket saker på rätt ställen. I så fall är det här jättebra! Vi är inte såna
Hej, tack för tipsen, ja ja jag vet att dörrarna är lite hur som helst. Jag hade inte lärt mig hur man vänder på dem. Nu har jag det så här kommer en ny ritning. Har även flyttat klk och gjort en inbyggd garderob i hallen. Bättre?Ella skrev:
Sådär, då har du fått till dörrarnas vändning, då är det bara storagens dörr som borde vändas utåt. Hatthyllans inåtjack tycker jag borde bytas plast m wc dörren så hatthyllan blir direkt innan för ytterdörren.
Jepp, nu liknar det något
. Gillar "duschvrån" och förstår varför det ser ut som det gör (för att inte duschen ska hamna vid fönstret). Jag tror inte att det gör något eftersom det ju finns stora möjligheter att hänga av sig till vänster om dörren.
Jag hade satsat på ett stort hörnskafferi i köket. Då slipper man helt ifrån problemet med dåligt utnyttjade hörnskåp, utan får istället plats med allt i skafferiet! Men nu är vi inne på detaljer!
Jag hade satsat på ett stort hörnskafferi i köket. Då slipper man helt ifrån problemet med dåligt utnyttjade hörnskåp, utan får istället plats med allt i skafferiet! Men nu är vi inne på detaljer!