Byggahus.se
Efter osb, gips, tapetsering o målning insåg jag att det var draget en ledare för lite i ett 16mm flexrör på ca 2m med ett par skarpa böjar. Det ligger 3x1,5 i röret. Skulle varit 4x1,5. Klantigt misstag helt enkelt. Har försökt dra ut allt för att dra om. Inget rör sig en mm. Har försökt köra in dragfjäder. Gick nästan men fastnade halvvägs och när jag drog ut den kärvade det rejält så nu rädd jag skadat de 3 kablarna som låg i röret också. Försökt Googla efter råd och bland annat sugait in talk med dammsugare i flexröret !! och det gick ju bra men fortfarande inget som rör sig.

Så vad göra?

Suga in olja typ??

Dra 4x1,5 utanpåliggande kabel?

Kablarna är ju bara 2m men sitter helt fast. Rör sig inte en mm.

Först kanske du ska ta reda på om det verkligen behövs 4 x 1,5 mm2.
Det kanske går att lösa på annat sätt med de 3x1,5 mm du har i ditt 2 meters flexrör, än du nu tror.

Du har inte nämnt varför du just behöver 4 x 1,5 mm2.

Är det en kabel med 3x1,5 mm2 du har i röret eller 3 st ledare vardera på 1,5mm2, så kallad FK?

Redigerat:
Du kanske har spikat genom slangen. Kanske tur att du upptäckte det i så fall.

Glidex kanske kan funka, har du testat det?

Även om du har skarpa böjar, så borde trådarna röra sig något lite. Som sagt stor risk att du har fått en spik eller skruv i slangen.

Tips för framtiden. Kontrolldrag lite i trådarna när slangen är fixerad. Det är ingen vits att sätta slang, om du har krökar som är så dåligt gjorda att trådarna sitter fast.

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Om det inte enkelt går att dra ur 2m kabel finns det inget hopp om att få i en annan kabel, särskilt inte om det är ännu fler trådar.
Öppna väggen igen eller dra utanpåliggande.

Rör där det är möjligt är bättre än slang, tycker jag.

• Gilla
Magnus E K och 5 till
  • Laddar…
Provat att dammsuga in ett murar snöre ?

• Gilla
Rillzzz
  • Laddar…
sunnis
Använd de befintliga trådarna som dragtråd och dra i nya 4 trådar. Köp en tub med Glidex, alltid bra att ha hemma när det kärvar.

Om det är en tändtråd som saknas så kan man lösa det med plejd puck också.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Låter som att det skruvats i slangen om det är helt fast på en så kort sträcka.

sunnis sunnis skrev:
Använd de befintliga trådarna som dragtråd och dra i nya 4 trådar. Köp en tub med Glidex, alltid bra att ha hemma när det kärvar.
Om du läst tråden ordentligt så sitter ju trådarna fast och kan således inte användas som dragtråd. Är ju annars oftast ett bra tips men inte till TS.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
C
Använd inte Glidex (silikonbaserat) till elrelaterade prylar. Använd vattenbaserat glidmedel avsett för ändamålet.

• Gilla
Biff Tannen och 2 till
  • Laddar…
Sitter trådarna fast så har du garanterat spikat eller skruvat i dem. Även med ett dåligt draget och klamrat flexrör så brukar man åtminstone kunna dra ut trådarna.
Prova att dra ut dem en och en. Om det går så spara den sista som draglina.

C cpalm skrev:
Använd inte Glidex (silikonbaserat) till elrelaterade prylar. Använd vattenbaserat glidmedel avsett för ändamålet.
Hej,

jag var en av de som rekommenderade glidex och det verkar inte vara rätt. Har du lust att förklara varför inte Glidex är rätt produkt? Jag vill inte gärna göra fel rekommendationer framöver.

tommib
Glidex är silikonbaserat. Silikon kontaminerar kontaktytor och ökar övergångsresistensen med värmeutveckling som följd. Dessutom är det svårt att sanera bort.

Vattenbaserade glidmedel fungerar bättre och ger inte detta problem.

Här är ett exempel på kabelsmörjmedel https://www.elbutik.se/product.html/kabelsmorjmedel-speedy-wire-gel-1l

• Gilla
Henkan Sundberg och 1 till
  • Laddar…
Ett medel som läggas på kabelisolering kan med åren lösa upp och skada kabelisoleringen. Det är frågan om mycket långa tider, uppåt 50 år. Det är nog det som tänks på. Om vattenbaserat medel används dunstar ju vattnet mer tiden och försvinner, men något måste även där bli kvar på kabelisoleringen. Såvida medlet inte endast består av rent 100-%-igt vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.