Byggahus.se
Har köpt underlagspapp (RAW HP 530). Den har klisterremsa på över och undersida (det står dubbla klisterkanter).

Där står det att man innan spikning skall avlägsna skyddsfolien från den våd som skall spikas.

Ok, om jag gör det kommer den inte då att klibba fast med nästa våd när jag ska passa in nästa våd? Eller hindrar skyddsfolien på nästa våds baksida att de klibbar ihop?

Ja den hindrar ( för det mesta) att det inte klibbar ihop.

K
Jag tycker inte att det hindrar speciellt mycket.. Det bästa är att rulla ut nästa våd rätt direkt så att man kan dra bort plasten medan man rullar ut nästa våd. Det skiljer sig säkert mellan fabrikat och temperatur men i mitt fall (mataki, sol) har plasten limmat sig så bra att den inte gick att få loss utan att sabba passningen.

Upptäckte också att det inte var någon höjdare med dold infästning eftersom spikning i klisterkanten gör att hammaren blir kladdig och fastnar.

Det fungerar utmärkt, att spika med pappspikpistol underlättar mycket. Är det riktigt soligt så vill skyddstejpen klibba men det fungerar bra, att låta bli att trampa på skarven innan tejpen är borta underlättar.

Hittade nu hur en annan forummedlem gjorden. Han skrev:

När jag skulle lägga papptak med klisterkant tog jag bort skyddsplasten och spikade i spiken i klistret, för att senare lägga tillbaka den över spikarna och dra av skyddsplasten samtidigt på båda klisterkanter. Då lossade den för mig.
Kanske så man kan göra så det blir enklare :)

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Nu har jag gjort klart jobbet och vet nu hur jag borde ha gjort från början.

Började som det stod i instruktionen att dra loss skyddsfolien. Spikade. En klippig upplevelse. Sen rullade jag ut nästa våd och justerade in. Folien under nästa våd klippade otroligt mycket. Jobbigt.

Men nästa rad jag spikade spikade jag genom folien. Alltså jag drog inte loss den. Sen drog jag loss den när nästa våd låg på. Det funkade bäst.

Klicka skrev:

Började som det stod i instruktionen att dra loss skyddsfolien. Spikade. En klippig upplevelse. Sen rullade jag ut nästa våd och justerade in. Folien under nästa våd klippade otroligt mycket. Jobbigt.

Men nästa rad jag spikade spikade jag genom folien. Alltså jag drog inte loss den. Sen drog jag loss den när nästa våd låg på. Det funkade bäst.
Har också testat den metoden en gång, men då tog en evighet att få loss skyddsfolien då den var genomspikad, den gick i små bitar hela tiden. Alternativet att lyfta på folien och spika har jag använt då det varit riktigt varmt, fungerar bra. Då jag haft liten lutning på taket har ja också gjort så att jag klistrat innan jag spikat om det varit varmt. men då får man var lite noggrann med inpassningen, men det fungerar utmärkjt.

Kul att det löste sig bra för dig :)

K Klicka skrev:

Har precis gjort detta på vår verkstad i år. Gjorde vår lada förra året med samma material. Ladans tak hade större lutning än verkstan. Bästa sättet var dock att rulla ut första våden och rikta in den. När riktningen var klar, spikade man fast den med pappspik strax under övre limremsan men under skyddsplasten. Därefter dags för nästa våd. Rikta in så att limremsorna ligger mitt över varandra. Spika i övre vådens kant pss som tidigare våd. Drag sedan bort plasten samtidigt på de två våderna i 45 graders vinkel. Är det soligt tenderar plasten att sitta fast i klistret, hårt. Inte mycket att göra något åt dock. Drag bort plasten försiktigt.

Jag spikade genom skyddsfolien. Även om det var lite bökigt att få bort det runt spikarna så var det inget större besvär. Blev dock mycket enklare att justera in nästa våd utan klibb

• Gilla
Klicka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.