Vi håller på att bygga ett uterum. Av lite olika skäl så har det varit svårt att få in stolparna på millimetern (klinkers på betong) och jag undrar därför hur exakt jag behöver vara.
Det är två stolpar i husväggen och de sitter exakt på millimetern. Vi kan kalla dem för A1 och C1.
Men sedan är det fyra stolpar som står enskilt. Vi kan kalla dem A2 B C2 D
Avståndet mellan A1 och A2 ska vara 3900 mm. Det är 3901 mm.
Avståndet mellan C1 och C2 ska vara 3900. Det är 3898 mm.
Avståndet mellan A2 och B ska vara 1800 mm. Det är 1798 mm.
Avståndet mellan B och C2 ska vara 1800 mm. Det är 1798 mm.
Avståndet mellan C2 och D ska vara 2020 mm. Det är 2023 mm.
Men det som oroar mig mest är kryssmåttet mellan A1/C2 och C1/A2 som ska vara lika.
A1/C2 är 5395 mm
C1/A2 är 5287 mm
Skillnaden är alltså 7 mm vilket irriterar mig mycket.
Det är ett helvetes jobb att fixa om stolparna och jag undviker helst det.
Vad tycker panelen, kan jag fortsätta bygget eller måste jag börja om?
Det är två stolpar i husväggen och de sitter exakt på millimetern. Vi kan kalla dem för A1 och C1.
Men sedan är det fyra stolpar som står enskilt. Vi kan kalla dem A2 B C2 D
Avståndet mellan A1 och A2 ska vara 3900 mm. Det är 3901 mm.
Avståndet mellan C1 och C2 ska vara 3900. Det är 3898 mm.
Avståndet mellan A2 och B ska vara 1800 mm. Det är 1798 mm.
Avståndet mellan B och C2 ska vara 1800 mm. Det är 1798 mm.
Avståndet mellan C2 och D ska vara 2020 mm. Det är 2023 mm.
Men det som oroar mig mest är kryssmåttet mellan A1/C2 och C1/A2 som ska vara lika.
A1/C2 är 5395 mm
C1/A2 är 5287 mm
Skillnaden är alltså 7 mm vilket irriterar mig mycket.
Det är ett helvetes jobb att fixa om stolparna och jag undviker helst det.
Vad tycker panelen, kan jag fortsätta bygget eller måste jag börja om?
Av din beskrivning så gissar jag att du är ingenjör precis som jag. Tror mest du behöver "jobba med dig själv". Jag har också en tendens att vara övernitisk med exakta mått. Jag anstränger mig numera för att vara lite "slarvigare" och acceptera nån millimeter fel här och var, ingen kommer någonsin se det och det har inte byggts ett uterum som inte kan hantera några millimeters diff. 2 mm hit eller dit hade ingen snickare brytt sig det minsta om...
Om det är taket du oroar dig över så betänk att de 7 mm ska fördelas över ganska många meter.
Det tar extremt lång tid att bygga med galen noggrannhet. Tro mig, jag tillhörde dem som kapade varje regel 3-4 gånger så att den passade perfekt. Den typiska snickaren kapar en gång och är säker på att den går dit.
Fortsätt bygga!
Om det är taket du oroar dig över så betänk att de 7 mm ska fördelas över ganska många meter.
Det tar extremt lång tid att bygga med galen noggrannhet. Tro mig, jag tillhörde dem som kapade varje regel 3-4 gånger så att den passade perfekt. Den typiska snickaren kapar en gång och är säker på att den går dit.
Fortsätt bygga!