Har en ramp med spotlights i taket som har drivits av en ringkärnetransformator (sedan det sa poff från trafon för ett tag sedan så funkar inte längre belysningen). Trodde det skulle vara oproblematiskt att byta ut den defekta trafon, men har hittills tagit miste. Verkar som att tillverkaren (Orientronic manufacturing) inte finns representerad i Sverige. Och de ringkärnetransformatorer jag hittar i webbutikerna som stämmer med de prestanda jag behöver, har många kablar medan min bara har fem.
Kan någon tipsa mig om vart jag bör vända mig för att få hjälp?
Kan någon tipsa mig om vart jag bör vända mig för att få hjälp?
Ja, en ringkärnetrafo är en vanlig transformator (som dock brukar ge lite bättre kräm relativt sin storlek). Så vet du bara vilken sekundärspänning den har, och inte har för snålt med utrymme, så borde det gå att hitta en ersättare.
Vad är det för spotlights du ska driva?
Vad är det för spotlights du ska driva?
Sju stycken små halogen-spottar (inte senaste modellen, alltså, men kan jag välja att inte byta ut hela rampen så är jag nöjd).R RoAd skrev:
Denna bör fungera bra: https://www.osram.se/ecat/HALOTRONI...028161/PP_EUROPE_SE_eCat/ZMP_56799/#downloads
Tänk dock på att den länkade drivaren inte kommer fungera om du stoppar i LED-lampor eftersom den har en minsta belastning på 50 W.
Du kanske skulle kolla på att byta till LED ändå när trafon nu är paj, det är bättre ur energisynpunkt.
Du kanske skulle kolla på att byta till LED ändå när trafon nu är paj, det är bättre ur energisynpunkt.