Byggahus.se
Hej
Jag satt och läste i manualen till grenkontakt med överspänningsskydd (som jag har flera av), och då stod det att för flera länder (vilka har polariserade uttag) fanns det en ”neutral overload” indikeringslampa. ”Neutral overload” inträffade när det var > 5 VAC skillnad mellan neutral och jord.

Kan detta hända med korrekt kopplade (inte flera faser till samma nolla) elsystem i Sverige? Jag har läst att tredjetonsdistorsion skulle kunna leda till överlastad nolla, men jag har aldrig hört om detta skulle vara ett problem i verkligheten?

tommib
Nej, inte utan att det är ett fel i anläggningen.

Hmm... finns det då nåt elsystem runtom i världen där detta skulle kunna inträffa? Det verkar ju konstigt att ha den funktionen annars...

tommib
Kanske ett lokalt jordat TT-system med kass jordelektrod? Annars kan det uppstå när det är avbrott på nollan eller PE i anläggningen.

Tredjetonsdistorsion kan iofs förekomma i anläggningen och på så sätt förskjuta nollpotentialen men det verkar rätt långsökt.

• Gilla
lnilsson
  • Laddar…
Det kanske är tänkt att varna för de fall då du har mycket utrustning inkopplad som orsakar tredjetonsdistorsion?

Vi pratar väl om ett grenuttag för enfas? Då kan inte övertoner höja strömmen över den som går i fasledaren.

I ett TN-system så mäter då grenuttaget spänningsfallet i neutralledaren fram till den elcentral där TN-C går över till TN-S. I ett TT-system blir det spänningsfallet i nollan hela vägen till transformatorn. Så det är nog inte så svårt att få den lampan att lysa. Men är det värdefullt?

Ja, det är för enfas.
Om det är värdefullt? Ja, det är väl lite det jag undrar också...

Det finns ju en jordindikeringslampa också, vilken jag faktiskt hade nytta av i en lägenhet jag bodde i. Jordledaren hade lossnat i vägguttaget som låg precis före det som jag hade grenkontakten inkopplad i.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vi pratar väl om ett grenuttag för enfas? Då kan inte övertoner höja strömmen över den som går i fasledaren.
Det är sant, jag hade inte tänkt färdigt där märker jag... ;-)

Namnet säger iaf att det är överlast på Nollan. Men kan det inte vara så att den kan lösa/lysa vid nollsläpp någon annanstans i anläggningen? För visst kan nollan då driva iväg ordentligt från vad jord är? För det är ju då man kan få upp till 400V mellan Fas och Noll och Fas borde inte röra på sig.

Den kommer att lysa om spänningsfallet i nollan blir högt. Inte för att spänningsfallet i just nollan är av intresse. Men det går att mäta. Det är en bra indikering på att man belastar mer än vad som är lämpligt för installationen.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Namnet säger iaf att det är överlast på Nollan. Men kan det inte vara så att den kan lösa/lysa vid nollsläpp någon annanstans i anläggningen? För visst kan nollan då driva iväg ordentligt från vad jord är? För det är ju då man kan få upp till 400V mellan Fas och Noll och Fas borde inte röra på sig.
Visst kan det bli så. Spänningsskillnaden mot skyddsjord är ju precis vad den mäter. Om denna skillnad uppstår pga spänningsfall eller nollsläpp vet den inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.