Jag har beställt en till dörr
Denna gång ska det faktiskt vara en altandörr UTAN handtag på utsidan!
56 dagar sedan jag beställde den och den skulle levereras efter 90-120 dagar!
Snart kan nedräkningen börja
Lite nervös över att något ska vara fel vid leverans (hade lite småproblem vid beställningen..) då får vi lov att improvisera härhemma inför vintern..
Vår altandörr var murken när vi besiktigade huset inför husköpet (besiktningsmannen stoppade in kniven genom träet..som om det vore solvarmt smör)
.. har inte vågat öppna den sedan vi flyttade in haha.. (stup utanför, så det är nog bra att vi inte vågat).. men nu har minst två fönsterrutor trillat ur sina hålor (spröjsen består av svamp o lite trä.. typ).. så en ny dörr är väldigt efterlängtad nu (väntat lite för länge eg, men vattenskador.. badrum osv kom imellan)
Nästa år blir det kanske äntligen en balkong även på vårt hus! Så man kan njuta av utsikten vi har
De där tillfälliga bågarna ser ju seriösa ut. Alldeles för bra för att fönsterrenoveringen ska gå snabbt.
Kanske ligger lite sanning i det någonstans.. om jag tänker tillbaka lite på vår senaste omkittning av en båge .. hur länge den "fejkbågen" fick sitta.. haha - det där med att bli "hemmablind" fungerar på sådana där fula saker också haha (tur jag inte målade den vit som jag tänkte från början.. då hade den väl suttit kvar än idag!)
MEN.. nu är de iaf omkittade med linoljekitt och ska få ligga och torka ett par dagar (så de iaf blir lite "yttorra") innan vi målar på med linoljefärg
Problem vid omlastning i utlandet, altandörren riskerar att bli något sen (väntat ju eftersom jag och dörrar inte riktigt verkar "se eye to eye" med varandra). De skulle göra allt för att leverera den inom utsatt tid - men det vågar jag inte chansa på när jag ska boka hantverkare!
Ska fasiken inte stå här med två hantverkare och ingen dörr..!
Får förvarna och kolla lite med mina hantverkare och kanske försöka få dem att ha lite "flytande" tid.. under nån vecka de kan ju alltid börja med de andra två dörrarna!
DET har hänt något otroligt här på gården.. (nejdå, skäms inte alls..... )
Vi har målat "utsidan" av de två sista dörrarna.. va.. sa ni nått? när vi köpte dörrarna? jaaaa jooo.. det var väl 3-4 år sedan. Host.. varför de inte är uppsatta? målade? jaa hmm.. "därför" ?
.. äh bara att erkänna - det blev helt enkelt aldrig av för vi prioriterade allt möjligt innan det snabba jobbet att måla en sida av dörrarna haha
Känns alltid lika fånigt i efterhand när man väl kommit sig för att göra nått!
Pardörr ett var målad för några år sedan, pardörr två har legat i garaget omålade sedan leverans (därför vi valde att köpa altandörren färdigmålad haha - vi insåg värdet i dessa pengar o tid..).
Men nu är de grundade med linolja/linoljefärg.. och till helgen målar vi på lager ett av färg!
Lager två var redan innan bestämt att vi ska måla på plats (även insidan.. som ska vara vit). Men har vi ett lager färg är de iaf lite skyddade till våren då vi kan måla nästa lager ute.. om nu dörrarna kommer på plats!
MEN.. nu är de iaf omkittade med linoljekitt och ska få ligga och torka ett par dagar (så de iaf blir lite "yttorra") innan vi målar på med linoljefärg
Det där ser bekant ut... Det är ngt av en never ending story... ...men det är det värt när det inte finns några estetiskt acceptabla alternativ. Gamla/riktiga fönster har en graceful degradation som gör att de är vackra även i olika stadier av förfall.
Snigla skrev:
Vi har målat "utsidan" av de två sista dörrarna.. va.. sa ni nått? när vi köpte dörrarna? jaaaa jooo.. det var väl 3-4 år sedan. Host.. varför de inte är uppsatta? målade? jaa hmm.. "därför" ?
Såå himla skönt att höra att det inte bara är jag.
Man är långt ifrån snabbast på att genomföra byggprojekt, men bör ligga väldigt bra till när det gäller antal samtidigt pågående projekt...
Plockat ner ett par fönsterbågar idag, dax och kitta lite.. bra om rutorna i spröjsen sitter kvar i vinter!
[bild]
... yes, våra ”fejkbågar” passade även i detta fönster!
Tjusigt hmmm.. eller nått haha
[bild]
Pippisarna älskar verkligen fönsterkittet.. trots att de får mat på annat håll! Blir nog vitpeppar där denna gång.. alltså inte i fågelmaten
Smart. Jag har en del fönster att renovera också. Årstiden gör att man behöver stänga till. Fönsterparaplyer som hantverkarna använder är dyra. Om alla fönster bara har samma mått... Man kunde ju även göra ljusinsläpp (plexiglas) och kanske t.o.m gångjärn och fönsterhakar?
Smart. Jag har en del fönster att renovera också. Årstiden gör att man behöver stänga till. Fönsterparaplyer som hantverkarna använder är dyra. Om alla fönster bara har samma mått... Man kunde ju även göra ljusinsläpp (plexiglas) och kanske t.o.m gångjärn och fönsterhakar?
Hehe, jo men då börjar det bli alldeles för tjusigt .. då är risken ännu större att det ”drar ut på tiden” i arbetet..
Vi gjorde två fejkbågar som verkar passa hyggligt överallt (där vi testat hitills..). De hindrar att det blåser o regnar rakt in.. regnar det i flera dagar blir osb lite blöt, men det gör inget, rinner ju inte in liksom!
Har man haspar å gångjärn på exakt samma ställen funkar det nog bra och välja sådana.. vi valde klossar och tyvärr har de tagit i på nått fönster.. (så vi fick skruva bort hakarna på ramen..)
Men det är iaf bra och ha ett par sådana här bågar ståendes.. vi har väl 18 fönster som behöver översyn till o från hehe
Ha, hade inte observerat att det fanns topplistor här på forumet förrän jag idag fick en avisering om att jag fick "premium" för att jag låg på topplistan (eller ja, jag låg tydligen på tre topplistor ).
Who knew.. va cool jag är då
Tur att inte maken ser det, han säger ju att jag alltid pratar för mycket här hemma..
.. han ska bara veta hur mycket jag skriver...
Bara så ni vet, så har vi inte glömt av de där fönstren.. men tyvärr stod de på tork lite väl fuktigt (tydligen) så det var lite sisådär med yttorrheten på kittet! Okej - kändes inte torrt på något vis, någonstans..
Så nu är de inne i vardagsrummet istället .. sedan igår kväll
.. så satsar vi på målning imorgon och förhoppningsvis målning två framåt söndag!