4 688 läst · 30 svar
5k läst
30 svar
Byta plåttak - ny underlagspapp?
Sida 1 av 3
Hej
Efter 23 år är det dags att börja byta plåttaket på sommarstugan.
Det är helt o tätt men färgen flagar sedan några år och jag har tröttnat på att lagningsmåla.
Hade sparat mycket tid att slippa byta underlagspapp (riva o lägga ny läkt mm).
Har sett siffror på underlagspappens livslängd på allt från 30 till 60 år.
Några erfarenheter att dela?
Efter 23 år är det dags att börja byta plåttaket på sommarstugan.
Det är helt o tätt men färgen flagar sedan några år och jag har tröttnat på att lagningsmåla.
Hade sparat mycket tid att slippa byta underlagspapp (riva o lägga ny läkt mm).
Har sett siffror på underlagspappens livslängd på allt från 30 till 60 år.
Några erfarenheter att dela?
Jag hade bytt pappen! När du ändå har taket borta så r det ett litet jobb att pappa och läkta om.
Tänk dig själv om det börjar komma in vatten om nåt år bara för att du snålade och var lat när du bytte plåt.
Tänk dig själv om det börjar komma in vatten om nåt år bara för att du snålade och var lat när du bytte plåt.
Nja, det är inte lite extra jobb att riva bort bärläkt, ströläkt, papp, alla pappspik och fotplåtar (jag har gjort det!)Matti_75 skrev:
Handlar inte om pengarna. Varken läkt eller papp är dyrt. Däremot är min tid en bristvara...
Om du inte har tid att göra rätt första gången vad får dig att tro att du har tid att göra det två gånger?D doubleH skrev:
Försöker inte vara dryg eller nåt men vill bara säga gör det ordentligt på en gång eller inte alls.
Frågan är vilken livslängd underlagspappen har under ett (tätt) plåttak - 30 eller 60 år.Matti_75 skrev:
Om det är 30 skall jag självklart lägga ny.
Men om det är 60 (eller 50) så är det tämligen onödigt att byta nu utan det kan lika gärna göras när det här plåttaket byts mot nytt om 25 år.
Pappen kan nog hålla 60 år men det gör ju en bra plåt också. Då är pappen 83 år. Verkar dumt att lägga en plåt som håller 20 år.
Om ni läser hela tråden så förklaras det varför jag skall byta plåten - inte för att det behövs, taket är tätt, utan för att färgen flagar och efter att ha lagningsmålat i 10 år har jag tröttnat.
Plåten hade 10 års garanti på ytskiktet.
Efter 11 år började färgen släppa på den sidan av huset som är mot sydväst.
Om jag minns rätt så är underlagspappen Trebolit Underlagspapp YAP 2200
Plåten hade 10 års garanti på ytskiktet.
Efter 11 år började färgen släppa på den sidan av huset som är mot sydväst.
Om jag minns rätt så är underlagspappen Trebolit Underlagspapp YAP 2200
Jag har inte sagt att jag inte tar åt mig av synpunkterna.
Vad jag reagerade på var ifrågasättandet av att byta plåten redan efter 20 år - vilket jag också förklrat varför jag vill göra.
Inte för att det behövs, för plåten håller säkert tätt i ytterligare 40 år (men ser ut som skit pga att färgen flagar).
Jag frågade efter erfarenheter runt underlagspappens livslängd, inget annat.
Vad jag reagerade på var ifrågasättandet av att byta plåten redan efter 20 år - vilket jag också förklrat varför jag vill göra.
Inte för att det behövs, för plåten håller säkert tätt i ytterligare 40 år (men ser ut som skit pga att färgen flagar).
Jag frågade efter erfarenheter runt underlagspappens livslängd, inget annat.
Vid alla typer av takbeläggning är det pappen som har den yttersta uppgiften att hålla taket tätt, är du osäker på pappens skick kan du göra ett test i tex takfoten. Prova att "vika" den lite lätt, går den tvär av så har nog den gjort sitt och är dags att bytas ut
Verktygstokig
· Estocolmo
· 773 inlägg
skall du använda samma slags plåt som du haft innan ?
är inte säkert att den nya plåten har samma läkt avstånd som den gamla om det inte är exakt samma plåt
är inte säkert att den nya plåten har samma läkt avstånd som den gamla om det inte är exakt samma plåt