Vår diskmaskin har lagt av och jag är rätt besviken på kvaliteten på den... (Husqvarna)....
Nu kollar vi på efterträdaren och råkade hamna på ,Mediamarkt- de säljer en förlängd garanti som gör att man får 10 år garanti . Låter bra - men är det det?
Finns det någon som har någon erfarenhet av deras garanti?
Som jag tolkar så täcker den inte alla fel. ex. inte förslitningsfel, eller åldersrelaterade fel. Men det är svårt att veta hur sådant tolkas.
Jag har ex, haft en huskvarna diskmaskin, där det efter ca. 5 år gick hål på slangen som leder vatten till spolarmarna, jag reparerade själv (bytte specialslangen), och kunde se att det var en yta med extremt tunn vägg på slangen där hålet hade uppstått. Efter ytterligare mindre än 5 år hände exakt samma sak igen. Som jag tolkar det så blir det någon sorts virvel just där, och vattnet med diskmedel (maskindiskmedel innehåller slipmedel) har gnagt sönder slangen.
Ett sådant fel, är det tillverkningsfel, eller förslitning?
De har också en lite lustig formulering "om det inte går att laga, så byts maskinen ut, eller du erbjuds prisavdrag... Vadå prisavdrag? Det låter för mig som att de tillämpar någon form av åldersavdrag. Så om maskinen går sönder efter 5 år, så får man räkna med att bara få hälften eller? Väldigt otydligt. Kan de inte laga, och inte hitta en lämplig utbytesmaskin så förväntar jag mig 100% återbetalning om det finns garanti, såvida det inte är tydligt angivet att åldersavdrag tillämpas.