2 902 läst · 14 svar
3k läst
14 svar
Göra om fristående pergola till växthus - bygglov?
Vi har en fristående pergola som står vid tomtgränsen (övriga grannar har liknande byggnader så som gäststuga, hönshus mm också vid tomtgräns). Denna pergola är nog från ”nybyggarnas” tid på 70-talet.
Pergolan har två täckta sidor (mot grannen och skogen bakom) samt två öppna sidor mot vår tomt. Den har även ett plasttak.
Jag funderar på att bygga om pergolan till ett växthus med samma dimensioner samt att fasaden mot grannen kommer att se likadan ut (träpanel mot grannen men nya glasväggar mot vår tomt).
Behöver jag bygglov eller liknande för detta? Jag har läst på forumet att om man renoverar (dvs river och bygger upp liknande vad som stod där innan) så behövs ingen anmälan.
Pergolan har två täckta sidor (mot grannen och skogen bakom) samt två öppna sidor mot vår tomt. Den har även ett plasttak.
Jag funderar på att bygga om pergolan till ett växthus med samma dimensioner samt att fasaden mot grannen kommer att se likadan ut (träpanel mot grannen men nya glasväggar mot vår tomt).
Behöver jag bygglov eller liknande för detta? Jag har läst på forumet att om man renoverar (dvs river och bygger upp liknande vad som stod där innan) så behövs ingen anmälan.
Så här står det om växthus på vår kommuns hemsida.
Ett växthus kräver inte bygglov eller anmälan om:
Ett växthus kräver inte bygglov eller anmälan om:
- växthuset inte överstiger 15 kvm (friggebodsregler)
- nockhöjden är 3,5 meter eller lägre
- placeras minst 4,5 meter från grannen. Växthuset får placeras närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det. Detta gäller inte allmänna platser som ex kommunala vägar, parkmark m.m.
Detta förutsätter att friggebodregeln inte redan är utnyttjad.
Hur stort kommer växthuset att bli? Max 15 kvm så kan det räknas som en friggebod (om du inte har en friggebod redan). Annars kan du göra en Attefallsbyggnad (max 30 kvm) som kräver anmälan. I båda fall behöver du ha grannens medgivande om den ligger närmare tomtgräns än 4,5 m (vilket jag förstår att den gör). Du skriver att ”skogen” är en granne, vem äger den? Är det någon som kan ge dig tillåtelse att bygga?J juanxxx skrev:Vi har en fristående pergola som står vid tomtgränsen (övriga grannar har liknande byggnader så som gäststuga, hönshus mm också vid tomtgräns). Denna pergola är nog från ”nybyggarnas” tid på 70-talet.
Jag är tveksam till att det kan ses som renovering (min bedömning efter det du beskrivit, utan att jag sett foto eller karta). Du kommer skapa ett nytt rum, och det blir en nybyggnad. Kolla med kommunen hur de bedömer saken. Håller du friggebodsstorlek och får godkännande av grannen slipper du anmälan/bygglov.J juanxxx skrev:
Redigerat:
Det är inte en renovering att bygga om en pergola till ett växthus.
Dina möjligheter ar utmärkt beskrivna ovan.
Om <15 kvm = friggebod, räcker med grannens medgivande.
Om 15-30 kvm = attefall, kräver grannmedgivande och bygganmälan
Om > 30 kvm = kräver bygglov.
Edit pga korrekt svar nedan....
Det kan tilläggas att en pergola inte har ett fast tak. Om den har det är det inte en pergola, snarare ett lusthus/uterum/något annat. Framför allt är det troligen en byggnad i PBLs mening, till skillnad från en pergola.
Om 15-30 kvm = attefall, kräver grannmedgivande och bygganmälan
Om > 30 kvm = kräver bygglov.
Edit pga korrekt svar nedan....
Det kan tilläggas att en pergola inte har ett fast tak. Om den har det är det inte en pergola, snarare ett lusthus/uterum/något annat. Framför allt är det troligen en byggnad i PBLs mening, till skillnad från en pergola.
Redigerat:
Är det inte nyss uppdaterat att det inte är krav påå komplementbostad längre?tommib skrev:
Om 15-25 kvm = attefall, kräver grannmedgivande och bygganmälan
Om > 25 kvm = kräver bygglov.
Attefallare på 30 kvm är bara tillåtna om de är ett komplementbostadshus, dvs något som är tänkt för boende. Övriga komplementbyggnader måste fortfarande hålla sig under 25 kvm om jag minns rätt.
Jag ahr tillräckligt med byggnader på tomten just ju. Men man vet ju aldrig när man vill bygga lite mer...
Tänk även på att en byggnad ska kunna underhållas utan att man behöver beträda grannfastigheten, dvs inte placeras i tomtgräns.tommib skrev:
Om 15-25 kvm = attefall, kräver grannmedgivande och bygganmälan
Om > 25 kvm = kräver bygglov.
Attefallare på 30 kvm är bara tillåtna om de är ett komplementbostadshus, dvs något som är tänkt för boende. Övriga komplementbyggnader måste fortfarande hålla sig under 25 kvm om jag minns rätt.
Fr o m 1 augusti kan attefallsbyggnad vara både komplementbyggnad och komplementbostadshus.
Åhå... Blev det för alla? Jag fattade proppen som att det bara skulle gälla för komplementbostadshus.
@MetteKson borde ju veta detta
Edit: ja, där kom det
@MetteKson borde ju veta detta
Edit: ja, där kom det

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 303 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 303 inlägg
Hoppas mina tomater hinner mogna innan kommunen ålägger mig att riva växthuset som tidigare ägare byggde utan att bry sig om eller följa några som helst regler (långt från tomtgräns dock)... (fanns redan friggebod).
Brukar kommun ha åsikter/riva sådant som är byggt av tidigare ägare? Jag förstår att de kanske har rätt till det (särskilt om någon nitisk granne klagar) men hur vanligt är det?Magnus E K skrev:
Då klarar du det som en friggebod, finns det en redan är det inte ok. Prata med grannen, visa en enkel ritning på ditt växthus och var på fastigheten du tänker placera det. Be grannen titta på skissen och skriva under att hen godkänner. En kopia till dig och en till hen.J juanxxx skrev:
Jag kan ha skrivit detta förut, men att bygga i tomtgräns är inte bra, en meter brukar rekommenderas.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
just det där att få det skriftligt är viktigt- Det räcker med en enkel skidd/ritning där både form/höjd och placering framgår.
Om en framtida ägare till granntomten börjar bråka, så kan det ligga på dig att bevisa att du hade medgivande från grannen när du byggde. Eller om din nuvarande granne av någon anledning blir sur på dig senare.
Om en framtida ägare till granntomten börjar bråka, så kan det ligga på dig att bevisa att du hade medgivande från grannen när du byggde. Eller om din nuvarande granne av någon anledning blir sur på dig senare.