Hej!
I min mors hus har en tillbyggnad gjorts 1989. Nu har hon upptäckt att en stor spricka löper längs med innerhörnet på utsidan och insidan. Det ser ut som att tillbyggnaden har "lossnat" från huvudbyggnaden. Om jag förstår det rätt så förankrar man inte tillbyggnader i huvudbyggnader, just för att låta tillbyggnader röra sig utan att påverka huvudbyggnaden, och det är förmodligen det som har hänt.
Där sprickan löper är det en grundmur av betonghålsten (25 cm tjock) i tillbyggnaden. Huvudbyggnadens material är också betong, men jag vet inte vilken typ.

Sprickan kan ha funnits många år, då det var tafflig tapetsering på insidan där våden var veckad över innerhörnet och på så vis dolde det och på utsidan har det stått en hel del bråte där som också dolde den. Så sprickan kan ha funnits länge.

Sprickan skapar ju problem, med bland annat kyla som drar in på vintern. Jag vill åtgärda denna spricka på ett bra sätt.
Jag har funderat på lite olika metoder för att åtgärda detta och dessa är:
  1. Försöka fylla hela sprickan med murbruk.
  2. Täta nåra millimeter från utsidan och insidan med murbruk, och ignorera mittenpartiet.
  3. Täta nåra millimeter från utsidan med murbruk, och försöka fylla mittenpartiet med något isolerande material från insisdan, och sedan täta insidan med murbruk.
  4. Täta sprickan med något elastiskt material, typ som en rörelsefog.
1 tror jag är väldigt svår att få till, eftersom betonghålstenen är 25cm tjock, och att mata in bruk hela den vägen i ett hörn blir krångligt. Så det är egentligen någon av 2-4 som jag antar är görbara för mig och jag efterfrågar lite råd och tankar om hur jag bör tänka.

I 2-3 har jag tänkt mig typ cement express med fogpistol för enkel applicering i hörnet och i mittenpartiet i 3 har jag funderat på stenlim, då har har för mig att det expanderar (dock rekomenderas det inte att stenlim används i vertikala fogar). I 4 antar jag att någon typ av utomhussilikon skulle fungera. Tips på detta uppskattas också!

Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut inifrån och utifrån.

• Stor spricka i innerhörn med skadad tapet, exponerar betongvägg och förstärker behovet av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor spricka i hörnet där tillbyggnad möter huvudbyggnad, synlig på betonghålstenens yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det ser väldigt smalt ut så att tycka in någon isolering där är uteslutet.
Isoleringen kommer bli för pressad och då fungerar den inte längre.
Jag hade bara kört allt med mjukfog och kört på normalt djup.
Är det bara lufttät så fungerar den luften i sprickorna också som isolering.

• Gilla
mattiasm83
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:
Det ser väldigt smalt ut så att tycka in någon isolering där är uteslutet.
Isoleringen kommer bli för pressad och då fungerar den inte längre.
Jag hade bara kört allt med mjukfog och kört på normalt djup.
Är det bara lufttät så fungerar den luften i sprickorna också som isolering.
Tack för svaret!
Helt korrekt, sprickan är bara någon millimeter bred. Jag testar att köra på samma vis som du rekomenderar. Det blir smidigast, billigast och snabbast så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.