81 063 läst · 180 svar
81k läst
180 svar
Pool är inte så dyrt - mitt projekt
Administrator
· Skåne
· 7 618 inlägg
Vi har ett vinterskydd vi tar på när det inte är badsäsong. En typ av förstärkt presenning som håller att gå på, som man sätter fast med gummistroppar.
Redigerat:
Okej budget! Fint bygge!
Ett tips till andra som går i samma tankar är att sätta sargen på trallen istället, detta gör under för att slippa att löv och annat blåser i poolen, även när skyddet är på. Det bästa är naturligtvis att ha poolen inomhus, med det brukar innebära en annan kostnad. Näst bästa är ett pooltak, men det faller bort för egen del då det tar plats och ser oestetiskt ut.
Jag märker otrolig skillnad på hur mycket värmepumpen snurrar om täckningen är av eller på. Min värmepump ger 10kw vid +25 och orkar inte hålla 33gr under natten om täckningen är av, annars är det inga problem.
Ett tips till andra som går i samma tankar är att sätta sargen på trallen istället, detta gör under för att slippa att löv och annat blåser i poolen, även när skyddet är på. Det bästa är naturligtvis att ha poolen inomhus, med det brukar innebära en annan kostnad. Näst bästa är ett pooltak, men det faller bort för egen del då det tar plats och ser oestetiskt ut.
Jag märker otrolig skillnad på hur mycket värmepumpen snurrar om täckningen är av eller på. Min värmepump ger 10kw vid +25 och orkar inte hålla 33gr under natten om täckningen är av, annars är det inga problem.
Jättefin pool, kul att det finns folk som anstränger sig för att hålla nere kostnaden!
Undrar dock detta med säkerhet, bor ni långt från grannar och har ni aldrig småbarn på besök eller fyllefester? Här i villaghettot där vi bor har det ploppat upp ett antal pooler under året, och flera står dygnet runt helt oskyddade, utan pooltäcke, utan staket etc. På en av tomterna har dessutom småbarn ofta lekt helt ensamma utan vuxna i närheten av poolen. Det känns lite som att "nu har vi pool, men pengarna tog tyvärr slut och riktiga poolskydd är svindyra, så det struntar vi i eller tar senare, typ om några år". Jag anser inte att att en pool är färdig förrän det finns ett skydd på denna som hindrar både barn och vuxna från att trilla i och drunkna.
/S
Undrar dock detta med säkerhet, bor ni långt från grannar och har ni aldrig småbarn på besök eller fyllefester? Här i villaghettot där vi bor har det ploppat upp ett antal pooler under året, och flera står dygnet runt helt oskyddade, utan pooltäcke, utan staket etc. På en av tomterna har dessutom småbarn ofta lekt helt ensamma utan vuxna i närheten av poolen. Det känns lite som att "nu har vi pool, men pengarna tog tyvärr slut och riktiga poolskydd är svindyra, så det struntar vi i eller tar senare, typ om några år". Jag anser inte att att en pool är färdig förrän det finns ett skydd på denna som hindrar både barn och vuxna från att trilla i och drunkna.
/S
Som sagt så är det större risk att vi får ett kreatur i poolen än en människa, men då är jag rädd att ett poolskydd inte hjälper ändå.. Några tjurar var på rymmen för någon vecka sedan och dom stannar inte för någonting. Våra egna barn är inte så små och grannar finns inte inom synhåll. Det där med villaområde får mig lätt att tänka destruktiva tankar, det är verkligen inget för mig. Jag skulle bli jättestressad över att vara sedd hela tiden. Vill jag gå ut utan kläder och ta ett kvällsdopp nu så är det ingen som ser något ändå.. Tror kanske jag ska göra det innan sänggåendet förresten..S steve5432 skrev:Jättefin pool, kul att det finns folk som anstränger sig för att hålla nere kostnaden!
/S
Är det något sånt här du har eller rekommenderar du något annat?Marlen Eskilsson skrev:
https://www.gardenstore.se/termofol...62&nosto=nosto-page-product4-fallback-nosto-1
Administrator
· Skåne
· 7 618 inlägg
Vi har den här, 4x8 meter. De klipper till den och säljer som metervara. https://www.rubinpool.se/produkter/pooltackning/solfolie/solfolie-i-8-meters-bredd
Superfint och tevligt att du delar med dig! Tråkigt att se alla jantekommentarer som bara ifrågasätter.
Om man tycker att en pool är för mycket jobb eller för dyrt för att vara värt det beror det kanske helt enkelt på att man inte är så fantastiskt förtjust i att bada. Vissa av oss vill bada precis hela tiden. Allt på hela det här forumet är mycket jobb och de flesta tycker att det arbetet är kul.
Om man tycker att en pool är för mycket jobb eller för dyrt för att vara värt det beror det kanske helt enkelt på att man inte är så fantastiskt förtjust i att bada. Vissa av oss vill bada precis hela tiden. Allt på hela det här forumet är mycket jobb och de flesta tycker att det arbetet är kul.
Eftersom du gillar att kvällsbada tycker jag du ska planera in ett uppgraderingsprojekt nästa gång du tappat poolen på vatten - belysning är nämligen supertrevligt vid mörkerbad. Både när man badar och sitter bredvid.
Snyggt!J j-o75 skrev:som alla säger..
Familjen har varit sugen på pool länge, men kostnaden har varit ett hinder. Vi har hört om alla som pratar om hundratusentals kronor som man måste lägga ned.
I höstas bestämde jag mig för att det borde gå att bygga billigt om man gör allt själv och hittar rätt grejer, så jag började med att köpa en liner som blivit felbeställd, jag samlade på mig överbliven markduk och så vidare.
Nu är allt färdigt och jag kan konstatera att vi klarade oss på under 50 000kr för en pools på 7x3 meter, med en 9kw poolvärmepump och en cirkulationspump på 1000w Den är halvt nedgrävd eftersom vi stötte på berg på vägen. Hade egentligen velat ha den lite lägre, men att spränga så nära huset kändes så där.
Dyrast enskilda kostnaden var nog annars grävmaskinen med hydralhammare.
Det är en souterrängtomt förresten så på ovansidan är det bara ca 120mm högt från gräskanten till däcket och givetvis är förlängningskablarna bara provisoriska för att det skulle bli cirkulation på vattnet innan jag hunnit fixa anslutningen. Det krävdes ju att pumpen och värmepumpen går på två olika faser för att inte säkringarna skall gå.
Kanske ger detta lite inspiration till någon annan!
Imponerad över resultat och energi. Både i bygge, tanke och kommentarer.
Bry Dig inte om alla som letar fel. De finner alltid något.
Själv har jag för en gångs skull läst hela tråden utan att tröttna "när kommentarer spårar ur".
När priset blir rätt så kanske det blir så! Sedan är jag lite kluven. Jag gillar att slippa ljus på natten.MathiasS skrev: