Jag skrev tidigare om hur jag nöjd och belåten sågade till brädor till förrådsfasaden. Jag upptäckte vid montering att den gamla syllen också var dålig på ett ställe. Byta ser jag inga problem med men jag söker tips om hur jag enklast löser detta med att de gamla måtten är 3tum3. Vet någon det säljs gamla måtten i typ Malmö eller så.
Jag vill inte gärna handsåga större reglar och min tanke om att ta en 70x70 och fylla ut med en tunn planka verkar inte helt vettig.
Jag vill inte kapa befintliga reglar och skarva om. Bara byta gamla dåliga syllen...
Enklast är att köpa en 95x95 regel (finns bl a hos Beijers) och såga ner den om du har en såg med tillräcklig klinga/bandsåg. Annars får du gå till en mindre såg eller till ett specialsnickeri. 75x75 finns inte att köpa färdigt i bygghandeln. Jag vet inte om dimensionen behövs i ditt fall, men generellt sett är det bra att välja virke med kvadratiskt tvärsnitt till syll. Syllar utsätts för stora tvärkrafter och då är det bra med stor materialmängd. I riktigt gamla hus är syllen nästan alltid kvadratisk.
Jag får se hur jag kan lösa det. Tyvärr är träverkstaden i källaren på kontoret fylld med flyttlådor på obestämd tid så jag kan inte såga till dem där. Och med mina jobbdagar är jag inte hemma med pendelbussen före 18.15 då min lokala snickarverkstad är stängd. Jag har också för mig Hejdes inte sågar sådant åt kunder längre.
Jag grunnar allvarligt på att köpa en bordssåg men det är en kostnad som är svårmotiverad. Kanske cirkelsågen får jobba lite, ett snitt från var sida.
Ingen som har en Dewalt dw745 till salu för halva priset..?
Jag testade med cirkelsågen idag. Hade bara 45x95 men det gick smidigt.
Och som vanligt glömde jag kontrollera att två reglar verkligen hade samma mått. Lade en regel bredvid som stöd för sågen men den var några millimeter smalare så när jag tryckte till lutade sågen snett. Märkte det först en bit in när jag bytte grepp. Alltid är det nått.
Och syllen är dålig på riktigt? Det ser nästan ut att vara en vankant (bark) längst ner på bilden. Är inte trät mjukt o murket och/eller fuktigt behöver du ju inte byta alls...
Tillägg: ser att tråden är från förra året. Jämrans...