Byggahus.se
Klaugust Klaugust skrev:
Tack för bra tips! Sambon har blivit lite sugen på pool, så då kan det vara bra att inte vara allergisk mot liner.
Jag kollade flera olika alternativ, men liner måste vara billigast.
En annan grej jag var inne på är att ta en container som stomme och klä den. Det borde fungera.

• Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Har jag förstått rätt- det är en uppreglad trästomme med cellplast. Sedan plyfa på insidan och sedan liner? Håller väggen för marktrycket om man behöver tömma poolen?

elpaco elpaco skrev:
Har jag förstått rätt- det är en uppreglad trästomme med cellplast. Sedan plyfa på insidan och sedan liner? Håller väggen för marktrycket om man behöver tömma poolen?
Man får fylla poolen och utanför i samma takt. Jag tömde hälften utan problem i alla fall.

J j-o75 skrev:
Man får fylla poolen och utanför i samma takt. Jag tömde hälften utan problem i alla fall.
Just det. Men nu är det fullt utanför och innanför - kan man tömma innanför? (Utan att gräva upp utanför)

elpaco elpaco skrev:
Just det. Men nu är det fullt utanför och innanför - kan man tömma innanför? (Utan att gräva upp utanför)
Normalt sett gör man ju inte det. Men om det är nödvändigt när marken satt sig så borde väl trycket inte bli så hejdlöst stort, om man nu inte låter det stå tomt väldigt länge.

Det ser farligt ut med förlängnings kablar på
bilden.Vatten och el ingen bra kombination.

M Manhunter skrev:
Det ser farligt ut med förlängnings kablar på
bilden.Vatten och el ingen bra kombination.
Det var som sagt bara tillfälligt för att få igång cirkulationen. Dessutom så kom det ju inget vatten ända dit.

• Gilla
TCG
  • Laddar…
Okej såg farligt ut

M Manhunter skrev:
Okej såg farligt ut
Det ser nog ut som att dom var närmare poolen än vad dom är i verkligen.

• Gilla
henke123456789
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Känns ju inte riktigt miljömässigt i tiden att anlägga pool som drar massa mängder ström för att värmas..
Å andra sidan så så använder jag elen från mina solceller. Dom ger 12000 just nu och pumpen drar 2500w för tillfället.
Annars är du nog rolig på fest!

• Gilla
  • Haha
Dan.S och 57 till
  • Laddar…
Billigt blev det då och ser ut som en riktig gjuten och inte en plastigt pol.

• Gilla
Johsun81
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
det är lite hur-långt-är-snöret över detta. Förbrukningen beror förstås på var man bor, hur varmt man vill ha det, vilken utrustning man har. Jag gör av med uppskattningsvis 5kkWh en säsong från maj till en bit in i oktober. Hälften, ungefär, är vattenpumpen som jag kör 24x7 resten är värme (i början och slutet på säsongen primärt). Håller 31-32 under ett pooltak, 40kubik, Stockholm.

det går garanterat att reducera detta utan nämnvärd komfortförlust om man vill, men för mig skulle det ha konsekvenser på skötseln av poolen.
Jag antar att det är rätt stor skillnad när skyddet kommer på.

• Gilla
kastwred
  • Laddar…
tommib
MathiasS MathiasS skrev:
5kkWh
Jag fattar vad du menar och jag känner mig som Daniel109 nu....... Men vad är det för fel på 5 MWh som enhet? ;)

• Gilla
  • Haha
mumiemonstret och 7 till
  • Laddar…
Det gör stor skillnad för värmen att ha bubbelplast på på natten märker vi med vår pool.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det gör stor skillnad för värmen att ha bubbelplast på på natten märker vi med vår pool.
Har ni bara plast eller skydd över det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.