Byggahus.se
S saiter skrev:
Nån av er som vet var man får tag i en iläggsplatta??
Och hur får man den att ligga kvar?
(Även hur får man den att inte kunna snurra?)

//AA
På min såg har jag borrat och gängat ett hål för en liten skruv som sticker upp i kanten där ilägget vilar. Ilägget har sedan ett hål på motsvarande ställe.

Du kan tillverka själv av alu, mässing eller plast.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
S saiter skrev:
Idag har jag satt på en 3-fas stickpropp på bandsågen.
Första start sen jag tog över den i samband med att jag köpte huset.
Ser ut att funka ok.

Nån av er som vet var man får tag i en iläggsplatta??
Och hur får man den att ligga kvar?
(Även hur får man den att inte kunna snurra?)

[bild]

//AA
Hej!

Fin liten bandsåg den där! Plattan tycks vara av 2mm eller 3mm aluminium. Jag hade nog kopierat ytterdiametern på en liten plåtbit. Klipp den sen grovt med en plåtsax och slutligen slipa fram rätt mått. När du sedan gjort spåret för klingan kan du nog sätta fast den med några droppar lim i falsen. Ett annat sätt är att slipa den lite, lite för stor så att den kläms fast i falsen. Lycka till! (y)

Dag

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Gått lös med hammare på varmt järn. Med lite mer träning så kanske man kan göra riktigt snygga saker...

Smedsarbete av ett tängerformad objekt med handtag i spiral och platt ände.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu återstår bara ytfinishen. Sen får jag börja äta smör...

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Svetsning på en reparerad framvagn till ett 6x6 fordon, visande fjädring och kablage.
Skapa konto
Svetslagning på en fordonets framvagn med synliga svetsfogar och omgivande kablar och rost.
Skapa konto
Reparerad 6x6 terränggående fordon, synliga svetsar och däck, parkerad utomhus.
Skapa konto

Lappade färdigt polarens 6x6 idag som fullkomligt havererat i framvagnen. Inga speciella svetsar med kortbåge men det kan vara knepigt när man har dåligt med plats, rost och svårt att få rent. Men man gör sitt bästa och det räcker.

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild] [bild] [bild]

Lappade färdigt polarens 6x6 idag som fullkomligt havererat i framvagnen. Inga speciella svetsar med kortbåge men det kan vara knepigt när man har dåligt med plats, rost och svårt att få rent. Men man gör sitt bästa och det räcker.
Hur är skicket på resten? Rätt omfattande lagningar, borde ha gått rätt hårt? linjemaskin för något krafledningsbolag?

C corre skrev:
Hur är skicket på resten? Rätt omfattande lagningar, borde ha gått rätt hårt? linjemaskin för något krafledningsbolag?
Polarn har precis köpt den. Förra ägaren hade använt den till att spänna stängsel.

klart den är ju proffskörd så det finns lite skavanker men det är inget lik :)

• Gilla
corre
  • Laddar…
Det är väl fördelen med kända proffsmärken, de håller och går att reparera.
Jag har varit småsugen på en lekmaskin länge, lutar åt en äldre Yamaha eller Suzuki och köra lite trail i någon klubb.

Fått klart en liten kökskniv "petty" med 150 mm blad i 14c28N. Skaft i svart G10 och brun micarta. Present till polaren som fyller år.

KFgiUfq.jpg
XeSPgdR.jpg

Redigerat:
  • Gilla
Dsundet och 11 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Fått klart en liten kökskniv "petty" med 150 mm blad i 14c28N. Skaft i svart G10 och brun micarta. Present till polaren som fyller år.

[bild]
[bild]
fyller han 100, måste vara en speciell polare som får en sån där vacker skapelse. Han kommer bli lycklig.

• Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
fyller han 100, måste vara en speciell polare som får en sån där vacker skapelse. Han kommer bli lycklig.
Haha, tack! Nej han fyller 41, men är 100%. Sån där polare som är 1 på miljonen du vet. Tänkte göra ett set med en likadan 210 mm kockkniv också egentligen. Men det hann vi inte med den här gången.

Alltgår Alltgår skrev:

[bild]
[bild]
Finaste kniven jag sett tror jag!

A arasmus skrev:
Finaste kniven jag sett tror jag!
Tackar och bockar, det var inget dåligt betyg det :)

Renoverat garage med arbetsbänkar och verktyg, inklusive en gul cs70 såg och systainers.
Skapa konto
Välorganiserad garageverkstad med kombinerad arbetsbänk för svets och snickeri i mitten, verktyg och motorcykel.
Skapa konto
Omorganiserat garage med arbetsbänkar i mitten, verktygssystainers och motorcykel.
Skapa konto
Vy över ett garage med sammanfogade arbetsbänkar i mitten, svetsutrustning, och verktyg, med en motorcykel i bakgrunden.
Skapa konto

Möblerat om återigen. Denna gång flyttat arbetsbänkarna för svets och snickeri till mitten av garaget och ihop med varandra för en enda stor arbetsbänk.

nu ska jag börja flytta tillbaka mina systainers och min cs70 såg också till deras nya platser (har varit i ett annat rum).

• Gilla
Krux och 7 till
  • Laddar…
Piffade upp de gamla skruvstäden jag köpte:

Renoverat blått skruvstycke monterat på ett arbetsbord.
Skapa konto

Renoverat gammalt svart skruvstäd på ett betonggolv med elsladdar i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Min fabulösa oerlikon mig som jag använder för kortbåge begåvades med en trasig magnetventil efter 50 år i tjänst. Well well kirrade en ny ventil och spole, i med den i svetsen och passade samtidigt på att dra ny slang till gasen.

Hand håller en ny ersättningsmagnetventil av märket ACME, avsedd för svetsutrustning.
Skapa konto

Ny slang kopplad till argongasflaska med nyslipad och målad svetsutrustning i bakgrunden.
Skapa konto

Nya magnetventilen och slangen monterade i den guldfärgade svetsen känd som 'apelsinen'.
Skapa konto

blev så glad när den spann som en katt att jag tänkte att lite nya kläder ska han få också.

Slipade och målade, formade och nitade fast en ursnygg risgrynsdurk 1/2 heter den. Tidigare har färgen slitits mycket på ovansidan när man använt honom som avlastningsbänk.

Renoverad svets med ny risgrynsdurk på ovansidan, nymålade gula och svarta delar, mot en verkstadsbakgrund.
Skapa konto

Nymålad orange metallplatta på skyddspapper med sprayburk, del av svetsuppgradering.
Skapa konto

Renoverad orange svets med ny risgrynsdurk och slang, återställd och uppgraderad, i en verkstad.
Skapa konto

Nymålad orange och gul svetsmaskin med ny slang och låsratt, står på betonggolv.
Skapa konto

åtgärdade lite annat smått och gott också. Fixade en låsratt. Kirrade gångjärn till dörren osv. Nitade fast lite paneler ja ni vet ;)

jag ska kalla mig-svetsarna för apelsinen och citronen.

Gul och orange svetsmaskin med nytt handtag och risgrynsdurk, omgiven av verktyg och skyddsutrustning i verkstad.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Totem och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.