Nån av er som vet var man får tag i en iläggsplatta??
Och hur får man den att ligga kvar?
(Även hur får man den att inte kunna snurra?)
//AA
På min såg har jag borrat och gängat ett hål för en liten skruv som sticker upp i kanten där ilägget vilar. Ilägget har sedan ett hål på motsvarande ställe.
Du kan tillverka själv av alu, mässing eller plast.
Idag har jag satt på en 3-fas stickpropp på bandsågen.
Första start sen jag tog över den i samband med att jag köpte huset.
Ser ut att funka ok.
Nån av er som vet var man får tag i en iläggsplatta??
Och hur får man den att ligga kvar?
(Även hur får man den att inte kunna snurra?)
[bild]
//AA
Hej!
Fin liten bandsåg den där! Plattan tycks vara av 2mm eller 3mm aluminium. Jag hade nog kopierat ytterdiametern på en liten plåtbit. Klipp den sen grovt med en plåtsax och slutligen slipa fram rätt mått. När du sedan gjort spåret för klingan kan du nog sätta fast den med några droppar lim i falsen. Ett annat sätt är att slipa den lite, lite för stor så att den kläms fast i falsen. Lycka till!
Lappade färdigt polarens 6x6 idag som fullkomligt havererat i framvagnen. Inga speciella svetsar med kortbåge men det kan vara knepigt när man har dåligt med plats, rost och svårt att få rent. Men man gör sitt bästa och det räcker.
Lappade färdigt polarens 6x6 idag som fullkomligt havererat i framvagnen. Inga speciella svetsar med kortbåge men det kan vara knepigt när man har dåligt med plats, rost och svårt att få rent. Men man gör sitt bästa och det räcker.
Hur är skicket på resten? Rätt omfattande lagningar, borde ha gått rätt hårt? linjemaskin för något krafledningsbolag?
Det är väl fördelen med kända proffsmärken, de håller och går att reparera.
Jag har varit småsugen på en lekmaskin länge, lutar åt en äldre Yamaha eller Suzuki och köra lite trail i någon klubb.
fyller han 100, måste vara en speciell polare som får en sån där vacker skapelse. Han kommer bli lycklig.
Haha, tack! Nej han fyller 41, men är 100%. Sån där polare som är 1 på miljonen du vet. Tänkte göra ett set med en likadan 210 mm kockkniv också egentligen. Men det hann vi inte med den här gången.
Möblerat om återigen. Denna gång flyttat arbetsbänkarna för svets och snickeri till mitten av garaget och ihop med varandra för en enda stor arbetsbänk.
nu ska jag börja flytta tillbaka mina systainers och min cs70 såg också till deras nya platser (har varit i ett annat rum).
Min fabulösa oerlikon mig som jag använder för kortbåge begåvades med en trasig magnetventil efter 50 år i tjänst. Well well kirrade en ny ventil och spole, i med den i svetsen och passade samtidigt på att dra ny slang till gasen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
blev så glad när den spann som en katt att jag tänkte att lite nya kläder ska han få också.
Slipade och målade, formade och nitade fast en ursnygg risgrynsdurk 1/2 heter den. Tidigare har färgen slitits mycket på ovansidan när man använt honom som avlastningsbänk.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
åtgärdade lite annat smått och gott också. Fixade en låsratt. Kirrade gångjärn till dörren osv. Nitade fast lite paneler ja ni vet
jag ska kalla mig-svetsarna för apelsinen och citronen.