Byggahus.se
A
Jag är lat när det kommer till kaffe. Något som hade varit "nice" är om man kunde få en tidsinställd kaffekopp på morgonen.

Den här maskinen från Nespresso klarar nästan av jobbet: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4001625

Problemet är att den bara går att "ladda" med en kapsel, vilket bara flyttar morgonmomentet till kvällen före.Inte bra.

Någon som har något tips på en kaffemaskin som gör samma jobb fast som inte är lika beroende av att regelbundet fyllas på med kaffe?

En maskin, som maler kaffet själv, behöver man ju inte ladda precis före , men den behöver värmas upp ( kanske 20-30 s ). Ordningen blir alltså : kliv upp ur sängen, slå på maskinen, gå på toa eller hämta tidningen, starta bryggningen, vänta 10s, ta koppen med färskt kaffe och njut.
Efter att man tagit 8-10 koppar, så behöver man fylla på vatten, kaffebönor och tömma sumpbehållaren.
Min maskin stänger av sig efter ett par timmar om man inte tar flera koppar. Märket är Jura och enklaste modell.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Skogshammaren skrev:
Jag är lat när det kommer till kaffe. Något som hade varit "nice" är om man kunde få en tidsinställd kaffekopp på morgonen.

Den här maskinen från Nespresso klarar nästan av jobbet: [länk]

Problemet är att den bara går att "ladda" med en kapsel, vilket bara flyttar morgonmomentet till kvällen före.Inte bra.

Någon som har något tips på en kaffemaskin som gör samma jobb fast som inte är lika beroende av att regelbundet fyllas på med kaffe?
Du ska nog leta efter maskin med inbyggd kvarn och timer, så som https://www.webhallen.com/se/produc...eQ9EIIC9io6lzcq6lfa8dxwaowqCuuG8aAtA9EALw_wcB

A
Okarlsson Okarlsson skrev:
Du ska nog leta efter maskin med inbyggd kvarn och timer, så som [länk]
Perfekt! Vet du om Siemens har gjort en motsvarande bryggare?

Skogshammaren skrev:
Perfekt! Vet du om Siemens har gjort en motsvarande bryggare?
Tror de mest gör espressomaskiner, faktiskt. Holländskt (Phillips) är ju praktiskt taget tyskt (Siemens) ;)

A
Problemet med alla "helautomatiska" espressomaskiner är att de alltid verkar behöva rengöra innan kaffet, vilket gör att man först måste tömma en spillkopp.

Bästa svaret

Jag skulle råda dig att införskaffa en sambo som börjar arbeta tidigare än du.
Det var precis vad min andra hälft gjorde och hon är hur nöjd som helst.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
andreascarlsson och 10 till
  • Laddar…
Jag bara undrar... hur lat kan man vara?:thinking::crysmile:

En sådan kaffemaskin som skogshammaren vill jag också ha, men den skall även vara app styrd
Och funka att ha i lastbil och andra maskiner.

• Gilla
1
  • Laddar…
Jag har haft en maskin med inbyggd kvarn, och den lät som f*n.... Dvs ingen risk att den gick att köra på morgonen när alla utom jag sov...
Nu har jag en vanlig bryggare som sitter på en Ikea trådfri brytare, så ibland laddar jag den på kvällen och ställer in att trådfri ska slå på den innan jag går upp... Rätt mycket jobb för en kopp Java... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.