Byggahus.se
Hej, jag har ett lite makabert problem hemma. Nyligen så renoverade vi badrummet på ovanvåningen i vårt 2 planshus med källare. Då det va estetiskt tilltalande så bestämde min fru att vi skulle ha en toalett med dolt vattenlås. Nu några månader efter installation så märkte vi att det sakta kom lite vatten ut från under toaletten. Jag gick och grubblade på det ett par dagar och skruvade sedan loss toaletten för att kolla vad som inte va tätt. Här upptäcker jag då att det är väldigt mycket kondens på vattenlåset som droppar ner.
Jag tyckte att mina rör va dåligt isolerade i källaren och i murstocken upp till andra våningen så jag isolerade om dessa med en förhoppning om att det skulle lösa mina kondensproblem. Tyvärr så gjorde det inte det. Jag vänder mig därför nu till er för stöd och hjälp i min förtvivlan. Hur ska jag göra?

Information som bör tilläggas är att jag har kommunal vatten med ingång i källaren. Jag har även golvvärme i badrummet dock ej under toaletten (denna kan trotts allt bidra till kondensen).

Det är väl snarare så att det kalla vattnet i tank och vattenlås bidrar till kondensen.

Så ta bort isoleringen till kallvattenledningen till toaletten igen :)

Annars måste du minska fukten i luften, har du bra ventilation i badrummet, kanske kan du öka ventilationen och snabbare få ut fuktig luft frånbadrummet för att minska problemet. Vad tror ni om det?

/Abbe

• Gilla
lunnerobert
  • Laddar…
Hos mig lägger det sig ibland kondens i bakkanten på toasitsen.

Jag har både värmegolv och handdukstorkare och har alltid dörren på glänt. Jag tycker att det är konstigt. Det är en glipa i bakkanten mellan toasits och locket så det är inte instängt.

Efter att ha läst denna tråd; är det vattnet i toaletten som är för kallt :-/

Men isoleringen syftar till att vattnet inte ska bli ännu kallare på väg från vattenmätaren till toaletten. Om jag tar bort den igen så riskerar jag juh att antingen få kallare vatten i toaletten eller få kondens på rören i källaren eller i murstocken när ledningen värms upp av intilliggande varmvattenrör eller varmluft. Eller har jag helt fel?
Ventilation är ordnad i form av en fukt och tidsstyrd fläkt som är satt på högst fuktkänslighet.
Kanske enda lösningen är att sätta en blandningsventil från varmvatten till toaletten.?

Inkommande vatten från gatan är nog bra mycke kallare än vad du har i hällaren så där kyls nog inte vattnet ner. ;)

Jag har för mig att jag har läst (antagligen här i forumet) om någon som hade isolerat tanken från insidan. Man kan ju tömma tanken och limma dit t.ex. bitar av någon tålig frigolit eller liggunderlag. Då höjer man ju temperaturen på tankens utsida och slipper kondens.

:cool: Släng i en doppvärmare. ;) :-X :)

Ja :)
Eller koppla varmvatten till toan ;D Var faktiskt en tråd om detta för inte så länge sedan som faktiskt handlade om detta :cool:

ByggaNytt skrev:
Ja :)
Eller koppla varmvatten till toan ;D Var faktiskt en tråd om detta för inte så länge sedan som faktiskt handlade om detta :cool:
Det där är ju ett problem som de flesta har. Man borde ju kunna koppla varm- och kallvatten via ett termostathus, som gör att dasset får vatten med ca 22 grader. Finns det någon färdig lösning, kanske?

Det finns radiatortermostater med extern givare, som man skulle kunna knåpa ihop något med. Intressant tanke...

mattiasp skrev:
[quote author=ByggaNytt link=1140100311/0#7 date=1140117224]Ja :)
Det där är ju ett problem som de flesta har. Man borde ju kunna koppla varm- och kallvatten via ett termostathus, som gör att dasset får vatten med ca 22 grader. Finns det någon färdig lösning, kanske?

Det finns radiatortermostater med extern givare, som man skulle kunna knåpa ihop något med. Intressant tanke...[/quote]

Nja inte behövs det någon termostat med extern givare det räcker med en enkel blandningsventil eller termiskblandningsventil.

/Patrik

När man tänker efter så är det konstigt att tillverkarna inte sätter någon typ av isolering på tanken på inbyggnad WC för att slippa kondens då det inte kan vara bra att få kondens i ett istängt utrymme på det viset. Utseendet på tanken spelar ju ingen roll i inbyggnads fallet till skillnad vid en vanlig. Men problemet vid en vanlig är ju inte mycke mer än ett lyx problem att det kondenserar lite vatten som kan droppa ner på sittytan.

galento
mattiasp skrev:
[quote author=ByggaNytt link=1140100311/0#7 date=1140117224]Ja :)

Det finns radiatortermostater med extern givare, som man skulle kunna knåpa ihop något med. Intressant tanke...[/quote]

Hade man gott om plats över på badrummet eller annat uppvärmt utrymme i anslutning till detta kanske det vore en idé att montera en vattentank som funkar som en "buffert" till toan.Om denna vore uppvärmd till rumstemparatur så borde kondens problemen reduceras avsevärt. :)

Ja, eller slösa/dra lite vida svängar/extrameter med prisolen så får du inbyggd bufferttank ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.