Nåja, semantik. Ville mer belysa att man inte nödvändigt behöver hålla i fas och nolla för att bli en del av kretsen, vilket var vad jag tolkade att Soltorp antydde. För precis som du skriver är tändtråden inte nolla, utan fas, så förstår inte riktigt vad du invänder emot. Glömde förövrigt lampa eller annan förbrukare i ditt schema.O Steamboy skrev:Det är inte ett ytterligare fall. En tändtråd är bara en bruten fasledning så det är ingen skillnad utan samma gamla "tar tag i nollan på något ställe på kroppen och fasen på ett annat ställe"-fall. I ditt fall gick strömmen fas --> dig --> tändtråd --> nolla. Att fasledningen har ett annat namn och ofta en annan färg efter brytaren har bara pedagogisk betydelse och inget med det elektriska att göra.
Redigerat:
Men observera, en installation från 1966 har uteslutande PVC-isolerade ledare och kablar, och då är majoriteten av dessa i utmärkt skick än idag, det är bara ifall det blivit varmt som de kan blivit dåliga, dvs bakom någon armatur (globarmatur med porslinssockel i badrum där man haft lite väl stark glödlampa är ett typiskt ställe) eller där det varit varmgång i någon koppling. Så dra öronen åt dig ifall du har dit en elektriker som är av uppfattningen att alla kablar är så gamla att de ska bytas ut idag, då har denne fel och är bara ute efter att skinna dig på mer pengar.Bo.Siltberg skrev:
Egentligen är nästan allt materiel från den tiden av utmärkt kvalitet och för det mesta i utmärkt skick än idag. T.ex. säkringscentralen finns sällan någon bra teknisk orsak att byta, det kan vara att det man vill komplettera med inte får plats, eller att det ska göras om så mycket att bytet plötsligt blir ekonomiskt fördelaktigt, eller att man bara vill ha en med mer modernt utseende (men troligen sämre teknisk kvarvarande livslängd!
Från 66 kan dock huvudbrytaren vara ett problem, som kan behöva bytas om så är fallet, bedöms bäst av en yrkesman på plats. I övrigt är centralen troligen bättre än vad som säljs idag. Om man inte gillar färgen på den (de brukar vara "favoritgrå") så säljs det motmedel i bland annat sk. färgaffärer. Torka av med rödsprit före, och akta skyltarna.
Som Bo skriver, isoleringen bör vara i gott skick och inte behöva bytas. Om man däremot vill komplettera med något mer jordat någonstans, t.ex. ett vägguttag i ett badrum som matas från samma grupp som lyset i badrummet, ja då behöver man troligen dra in en jordtråd från centralen fram till badrummet.
I praktiken är det nästan omöjligt att dra in "en tråd till" i ett rör som redan har trådar, istället byter man samtliga, använder de gamla för att dra in nya.
Men att bara byta "för att de är gamla" skall knappast behövas.
Som Bo skriver, isoleringen bör vara i gott skick och inte behöva bytas. Om man däremot vill komplettera med något mer jordat någonstans, t.ex. ett vägguttag i ett badrum som matas från samma grupp som lyset i badrummet, ja då behöver man troligen dra in en jordtråd från centralen fram till badrummet.
I praktiken är det nästan omöjligt att dra in "en tråd till" i ett rör som redan har trådar, istället byter man samtliga, använder de gamla för att dra in nya.
Men att bara byta "för att de är gamla" skall knappast behövas.
Varför finns det då JFB i stickproppmodell att köpa och är godkända, naturligtvis måste de sättas i ett jordat vägguttag för att fungera.Mikael_L skrev:
Inlägget innehåller grova faktafel. Eftersom de rättas av inlägg senare i tråden, får detta inlägg stå kvar.
Bortse från påståendet i inlägget.
/moderator
Redigerat av moderator:
De behöver inte sitta i jordat uttag för att fungera.J jonaserik skrev:
Användningsområdet för dessa är i äldre hus där det saknas JFB pga att installationen är såpass gammal att det inte alls var något krav då.
Där är det ju en bra säkerhetsgrej att ansluta en sådan portabel JFB, särskilt ifall man drar ut en skarvsladd i trädgården eller nere i källaren, typ, där risken blir större vid jordfel.
Förutsättningar: Jordfelsbrytare installerad, det bli fel i apparat och spänningsförande hölje får fas mot sig.Panor82 skrev:
Med jordning: Felet upptäcks direkt och jordfelsbrytaren bryter.
Utan jordning: Felet upptäcks för när nog tar i spänningsförande del.
Dvs har du jord så kommer jordfelsbrytaren oftast lösa ut tidigare.
Rekommenderar inte till att ansluta en JFB till ojordat uttag, funktionen som du säger är diffus, sen det med jordat uttag på utsida hus har alltid varit ett krav, men en del stoppar en stickpropp i ett uttag inomhus som inte är jordat och det är inte tillrådligt. Det med att det fungerar är tvetydigt då den inte har kontakt med jord, samt att en överledning till mark inte löser ut JFB på dålig kontakt via resistansen som kan vara hög. En bra sak är att ha dubbelisolerade objekt vid användning på utsida/trädgård, dom ska inte jordas.Mikael_L skrev:
Inlägget innehåller grova faktafel. Eftersom de rättas av inlägg senare i tråden, får detta inlägg stå kvar.
Bortse från påståenden i inlägget.
/moderator
Redigerat av moderator:
En till, giv mig styrka...
Nej, det är fel. JFBn fungerar utmärkt i det fall det finns en felström som överstiger dess utlösningsström. Det finns inget behov alls av ett jordat uttag eller någon annan form av jordreferens. Om det inte finns en felström så löser inte JFB ut, precis som det är meningen.
Inte för att vara sån men det du beskriver (brytaren sluten) och verkan (rejäl kyss) går inte riktigt ihop om jag nu förstått vad du menade rätt. Kyssen bör du ha fått som vanligt mot jord i någon form och hade den varit lite kraftigare hade en fungerande JFB löst ut.M MrHamfelt skrev:Ganska OT men vill bara flika in att det finns, åtminstone, ett fall till som JFB inte skyddar, ett som jag själv råkat testa: Att sluta fas och tändtråd vid en strömbrytare med din kropp.
Turligt nog var strömbrytaren stängd när jag "testade" så motståndet genom mig var betydligt högre än genom brytaren, men fick mig en rejäl kyss och en ordentlig funderare över ens eget säkerhetstänk. Säkring och JFB helt opåverkade.
Nä det låter märkligt förstår jag, tycker det är märkligt själv med, och var lite därför jag var lite slapp med säkerheten, ville ha lyset från lampan samtidigt som brytaren hängde från dosan och tänkte väl att det inte var nån större grej eftersom strömmen borde ha minst resistans att gå via kopparbleck än hud, men icket. Kanske svettades jag tillräckligt mycket eller vad det nu var, men skulle flytta undan brytaren (av ca 50-60talsmodell) och kom då åt anslutningsskruvarna med en hand var (idiot med båda händerna i syltburken) och fick en av de värre stötarna jag upplevt, vilket kanske beror på att den gick hand från hand (tror jag) och då även en relativt liten (nog liten för att inte ha ihjäl mig) ström känns så in i helvete? Vet ej, inte testat innan kommer inte testa i framtiden.GK100 skrev:
Hursomhaver, lampan lös, JFBn var olöst. Låter som nåt jag hittar på förstår jag, men till vilken nytta? JFBn även testad och den löser som den ska, så va inte orolig för att den strejkar.
Redigerat:
Det behövs inte allt för många mA innan muskler börjar krampa.
http://fugo2.fuv.se/gymnasiekurser/arbetsmiljo/Elstrom_manniskokroppen/El-människa.htm
Du fick nog som mest 10mA genom dig, så även om det hade gått till jord så hade inte JFBn löst ut.
Eftersom det var en gammal strömbrytare från 50-/60-talet så var det nog en del oxider/sot/etc på kontaktytorna, kanske till och med skadade kontaktytor som gjorde att det var relativt hög/stor övergångsresistans, detta gjorde att det flöt lite ström genom dig.
http://fugo2.fuv.se/gymnasiekurser/arbetsmiljo/Elstrom_manniskokroppen/El-människa.htm
Du fick nog som mest 10mA genom dig, så även om det hade gått till jord så hade inte JFBn löst ut.
Eftersom det var en gammal strömbrytare från 50-/60-talet så var det nog en del oxider/sot/etc på kontaktytorna, kanske till och med skadade kontaktytor som gjorde att det var relativt hög/stor övergångsresistans, detta gjorde att det flöt lite ström genom dig.
Så kan det säkert varit. Hade det som sagt varit några större strömmar hade jag väl antagligen inte stått på benen idag. Har löst säkringar med ett finger eller hand och det var en piss i havet i jämförelse i vilket fall som helst.Demmpa skrev:
Det behövs inte allt för många mA innan muskler börjar krampa.
[länk]
--
Kan ju faktiskt bidra på riktigt till tråden också och starkt rekommendera en JFB, som i mitt hus troligt har räddat livet på mitt barn. Ett, numera utbytt, ojordat uttag av gammal modell med grund brunn monterat precis brevid ett vattenburet element, en ovaksam förälder (jag...) och ett nyfiket barn som drar i kontakter med en hand och håller i närmsta stabila grej med en annan blev bara ett skrik, lite tårar och en utlöst JFB. Alternativet utan (och även om barnet råkat bli en del av kretsen istället) är en sån där ångesttanke som kommer till mig på natten. Installera en JFB.
Ja där har det ett av ”undantagen” gällande ”isolerad miljö”, att man ibland(/ofta?/alltid?) ”tillät” ojordade uttag ihop med vattenburet värmesystem som är ganska bra jordat, ibland anslöts även skyddsjorden på elelement till jord fastän det var ojordade uttag.
Detta är en av flera anledningar till att man bör byta ut ojordade uttag till jordade dito (med jorden inkopplad hela vägen), att ”isolerad miljö” ganska sällan verkligen är helt isolerad miljö.
I villan (byggd -71) jag växte upp i hade vi vattenburen värme & ojordade uttag, likaså i en lägenhet jag bodde i i ett år, likaså BRF-lägenheten (byggd tidigt 70-tal) jag ägde i fem år, samt villan (byggd -69/70) vi bor i nu.
I både BRFen och i nuvarande villan så bytte jag till jordade uttag överallt.
I nuvarande villan så är det inte många Ohm mellan elementen & sann jord / skyddsjord, typ max 2 Ohm, värmesystemet är bara jordad via cirkulationspumpen & fjv-ledningarna.
Detta är en av flera anledningar till att man bör byta ut ojordade uttag till jordade dito (med jorden inkopplad hela vägen), att ”isolerad miljö” ganska sällan verkligen är helt isolerad miljö.
I villan (byggd -71) jag växte upp i hade vi vattenburen värme & ojordade uttag, likaså i en lägenhet jag bodde i i ett år, likaså BRF-lägenheten (byggd tidigt 70-tal) jag ägde i fem år, samt villan (byggd -69/70) vi bor i nu.
I både BRFen och i nuvarande villan så bytte jag till jordade uttag överallt.
I nuvarande villan så är det inte många Ohm mellan elementen & sann jord / skyddsjord, typ max 2 Ohm, värmesystemet är bara jordad via cirkulationspumpen & fjv-ledningarna.