Byggahus.se
Det här var en intressant tråd. Hoppar in så här ett år senare med mina funderingar. Mitt planerade kök ska byggas i ett gammalt timmerhus utan reglar på insidan, så det finns inte utrymme för infälld el. Har inte tänkt ha överskåp, endast öppna hyllor, sp det blir inte belysning som vanligen sitter under skåp. Bifogar bild. Tacksam för tips på placering av eluttag. Har markerat mina egna tankar om uttag. Fick en offert från elektriker som behövde 3 dagar att ordna med elen. Är det rimligt?

• Handritad skiss av ett kökslayout med markerade platser för eluttag och öppna hyllor, liggande på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förslag: eluttag på väggen i varje kant. Och strömbrytare för all belysning på samma ställe

Sen lådorna ta fler mindre lådor jag har många 40cm fronter och dom används inte så effektivt så byt ut hälften av 40 mot 20cm som får plats med det mesta och överst dubbla 10cm lådor överallt

Sen är väggskåp sjukt praktiskt så ta en tanke kring det ändå. Köksfläkt?

Handritad köksplanering med märkta positioner för eluttag, strömbrytare och förslag på lådor och skåp.
Skapa konto

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vill även slå ett slag för eluttag i dubbeldosa likt denna, då hamnar alla sladdar åt samma håll vilket är nice

Schneider Exxact 3-vägs jordat vägguttag i dubbeldosa med sladdar åt samma håll.
Skapa konto

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Förslag: eluttag på väggen i varje kant. Och strömbrytare för all belysning på samma ställe

Sen lådorna ta fler mindre lådor jag har många 40cm fronter och dom används inte så effektivt så byt ut hälften av 40 mot 20cm som får plats med det mesta och överst dubbla 10cm lådor överallt

[bild]

Tack, bra tanke med strömbrytare på vänstea väggen. Jo fläkt har vi funderat på, likaså väggskåp, men det är lågt i tak. Vill ha det "luftigt" och brukar sällan använda fläkt. Öppnar fönstret istället.

[bild]

Vill även slå ett slag för eluttag i dubbeldosa likt denna, då hamnar alla sladdar åt samma håll vilket är nice

[bild]
Vi kan inte ha infällda kontakter, pga att vi sätter upp pärlspont direkt på tretex o timmervägg. Har tänkt ha äldre modell Vit duroplast väggmonterat eluttag för montage utanpå timmervägg.
Skapa konto
tre stycken bredvid varandra.

Man kan förlägga elkabel i tretexen om man vill så det går med dold dragning om ni ändå sätter panel. Den jag länkade kan man ha med förhöjningsram också. I ett mer rustikt hus är annars Renova serien ganska fin

• Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Man kan förlägga elkabel i tretexen om man vill så det går med dold dragning om ni ändå sätter panel. Den jag länkade kan man ha med förhöjningsram också. I ett mer rustikt hus är annars Renova serien ganska fin
Tack, Johannes!

Det finns även dubbeluttag som är gammaldags. Osäker på om det är Renova. Jag lät sätta in såna här i ett gammalt kök förra året.

• Gammaldags dubbeluttag på tapetserad vägg med blommönster, med en elkabel inkopplad.
    Skapa konto
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
E EmilBäck skrev:
Det finns även dubbeluttag som är gammaldags. Osäker på om det är Renova. Jag lät sätta in såna här i ett gammalt kök förra året.
Snygg! Noterar utanpåliggande ledningar. Passar stilen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.