Byggahus.se
Min sex år gamla tvättmaskin har börjat låta väldigt skramligt. Det skramlar i princip hela tiden den går men så klart mest när den centrifugerar och sköljer. Idag lät det så högt att jag inte vågade låta den gå klart... Det låter precis som att något fastnat och skrapar mot trumman från utsidan, som att något sitter fast mellan trumman och ytterhöljet. Det låter även lite när jag rör runt trumman med handen.

Jag har kikat inifrån och inte hittat något som sitter fast. Jag är dock inte händig nog att skruva isär något mer än myntfickan och den har jag kollat, inget där. Vad kan det vara? Är det någon idé att ta hit en tekniker eller är det bättre att köpa en ny?

När vår tvättmaskin havererade och lät som en stenkross var det ett cement/betongblock som fanns i maskinen som tyngd som spruckit itu. Lät minst sagt överdjävligt...

Litengubbe Litengubbe skrev:
När vår tvättmaskin havererade och lät som en stenkross var det ett cement/betongblock som fanns i maskinen som tyngd som spruckit itu. Lät minst sagt överdjävligt...
Gick det att laga eller var det bara att byta maskin?

Det kan vara en bh-bygel som ligger och skrapar mellan trumman och karet. Vad är det för modell på din tvättmaskin?

torbeno torbeno skrev:
Det kan vara en bh-bygel som ligger och skrapar mellan trumman och karet. Vad är det för modell på din tvättmaskin?
Det är en Hotpoint Ariston WMD 752.

Som sidonot kan jag säga att det är en maskin jag inte kan rekommendera till någon. Den är inköpt av tidigare ägare och även utan detta missljud som kommit nu låter den otroligt mycket vid centrifugering. Den tvättar hyfsat bra men ljudet...

• Gilla
Malinhellgren och 1 till
  • Laddar…
M Mia000 skrev:
Det är en Hotpoint Ariston WMD 752.

Som sidonot kan jag säga att det är en maskin jag inte kan rekommendera till någon. Den är inköpt av tidigare ägare och även utan detta missljud som kommit nu låter den otroligt mycket vid centrifugering. Den tvättar hyfsat bra men ljudet...
Det är en återkommande åsikt om dessa maskiner ...

• Gilla
electroluxaren
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Det är en återkommande åsikt om dessa maskiner ...
Om det är något som ligger och skaver, kan jag få bort det själv tror du?

Du har en lågprismaskin. Kan aldrig löna sig att ta dit en reparatör. Köp en ny!

• Gilla
ymmij12
  • Laddar…
Låter det mycket om ni snurrar i trumman? Eller låter det som om något skrapar i den? Skrapar det så är det antagligen något som sitter fast. ( Ta bort fronten eller bakdelen beroende på maskin. Sen finns det en stor slang att lossa på så att du får in fingrarna för att ta bort smuts).Annars är det kullagret i trumman. Som någon skrev är det inte lönt att ta dit en reparatör. Kostar minst 1000kr och upp till 6000kr.

• Gilla
Maja000
  • Laddar…
Det låter litegrann när jag snurrar trumman men inte alls som när den är igång, då låter det väldigt högt. När jag bara snurrar trumman låter det inte direkt som att något skrapar i utan mer som ett onormalt högt ljud från att trumman rör sig, om du förstår hur jag menar. Anledningen till att jag trodde att något skrapade i var att det lät liksom skramligt när maskinen körde ett program.

Jag försöker bifoga en video där man hör ljudet när maskinen inte är igång.

Låter inte som något löst ligger och skrapar.

• Gilla
Maja000
  • Laddar…
M Mia000 skrev:
Det låter litegrann när jag snurrar trumman men inte alls som när den är igång, då låter det väldigt högt. När jag bara snurrar trumman låter det inte direkt som att något skrapar i utan mer som ett onormalt högt ljud från att trumman rör sig, om du förstår hur jag menar. Anledningen till att jag trodde att något skrapade i var att det lät liksom skramligt när maskinen körde ett program.

[video]
Lagren håller sannolikt på att ge upp - det är med andra ord dax att skaffa en annan maskin.

• Gilla
ymmij12 och 2 till
  • Laddar…
M Mia000 skrev:

[video]
Typiskt lagerfel

• Gilla
ymmij12
  • Laddar…
Köp nytt
Passa på att köpa en rejäl Bosch serie 8

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M Mia000 skrev:
Gick det att laga eller var det bara att byta maskin?
Jag övervägde inte det. Maskinen var över 15 år gammal så den parkerades på vitvaruskroten.

• Gilla
Maja000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.