10 231 läst · 59 svar
10k läst
59 svar
Sjuka mängder sopor nergrävda
Vilket blir billigast? Beställa ett par ton matjord hemkört.harry73 skrev:
Eller hyra en grävmaskin, container och sortering (om det är mycket blandat skit i värsta fall)
Vad jag vet så är inte en grävmaskin av vettig storlek jättebilligt att hyra, kanske inte ens kommer in med en vettig grävmaskin så man måste ta mindre, vilket betyder fler dagar.
Min känsla är att det blir betydligt mycket dyrare att gräva bort allt för att sen lägga ny jord.
Kollade för skojs skull en leverantör av matjord, 10 ton hemlevererad för under 3800 kr.
Grävmaskin brukar gå loss på 1500-2000 kr per dag.
Det är förvisso kul att köra maskin.
Men det är ju TS som ska leka loss på tomten =)
Gräv en ordentlig provgrop för att få en känsla av vad som döljer sig där. Är det blandat jord, gamla konservburkar, glas, porslin och så är det fortfarande inte helt omöjligt att kommunen kan gå med på att forsla bort det som fyllnadsmassor. I värre fall får det kanske räknas som deponirester. Kan beroende på vilken kommun vara avsevärd skillnad i pris för att få det bortforslat.
Hade jag varit ni hade jag gjort det ordentligt, grävt ut och rensat iallafall 1-1½ meter ned, fyllt på med jord. Tagit en ordenlig tugga i det sura äpplet för att vara säkra på att slippa huvudvärken för gott.
Annars är det lätt hänt att tjälen trycker upp lite sopor/glasbitar/järnskrot i taget, och så har ni kommande årtionden en gräsmatta man inte vågar låta barn leka på och måste säga till gästerna att inte gå barfota, och som sänker värdet så fort nästa eventuella köpare får reda på hur det står till.
Gammal avföring behöver ni inte bekymra er över, den har multnat ned vid det här laget, och gammal spik och plåt rostar bort till sist. Trasigt glas och porslin däremot slipper ni aldrig.
Jag hade gjort som följer: hyr en minigrävare och en jordharpa. Dela upp tomten i ett rutnät, t.ex med sån färg för fotbollsplaner. Gräv och rensa en ruta i taget, samla att skräp jordharpan får upp i säckar. Skicka säckarna som deponi och jorden som fyllnadsmassor.
Hade jag varit ni hade jag gjort det ordentligt, grävt ut och rensat iallafall 1-1½ meter ned, fyllt på med jord. Tagit en ordenlig tugga i det sura äpplet för att vara säkra på att slippa huvudvärken för gott.
Annars är det lätt hänt att tjälen trycker upp lite sopor/glasbitar/järnskrot i taget, och så har ni kommande årtionden en gräsmatta man inte vågar låta barn leka på och måste säga till gästerna att inte gå barfota, och som sänker värdet så fort nästa eventuella köpare får reda på hur det står till.
Gammal avföring behöver ni inte bekymra er över, den har multnat ned vid det här laget, och gammal spik och plåt rostar bort till sist. Trasigt glas och porslin däremot slipper ni aldrig.
Jag hade gjort som följer: hyr en minigrävare och en jordharpa. Dela upp tomten i ett rutnät, t.ex med sån färg för fotbollsplaner. Gräv och rensa en ruta i taget, samla att skräp jordharpan får upp i säckar. Skicka säckarna som deponi och jorden som fyllnadsmassor.
Om ni känner till det nergrävda avfallet vid köpet tar ni även på er ansvaret vi eventuella krav på sanering från kommunen. Det kan bli mycket kostsamt då det ofta krävs att man tar bort allt avfall som inte är inert. Gäller givetvis inte fekalier så länge det inte hotar eventuella dricksvattentäkter.
Då jag arbetar inom mark och anläggning och har stött på olika typer av orenheter på olika jobb så vill jag höja ett varnande finger.
Sanera är dyyyyrt. Det är fastighetsägaren som åker på kostnaden för ev sanering. Miljöförvaltningen kan om de får reda på det kräva att tomten ska saneras om den visar sig för förorenad.
Om vi tar latrinen som exempel, nu kanske det är ren latrin så inte så farligt koncentrerad men om det är slam från tex ett reningsverk så är det säkerligen för höga halter av kvicksilver och bly för att marken ska kunna klassas som ren.
Är man någorlunda med i matchen så tar man inte emot såna fyllmassor gratis. Låt säga att någon bonde inte bryr sig om risken för upptäckt från miljöförvaltningen så lär han väl iaf vilja ha minst 1000 kr per lass (16 ton) i tippavgift. Att få tippa de volymerna på någon ÅVC utan att de bryr sig är inte så troligt, räkna med minst 100 kr / ton om det är den lättaste föroreningagraden och att en kubik väger 2 ton cirka. Volymvikten varierar givetvis något beroende på typ av massor.
Det behöver inte lukta eller se misstänkt ut för att vara väldigt förorenat. Har nyligen sanerat ett jobb som visade sig innehålla sopor och det kan vara väldigt förorenat även om det inte luktar eller ser så illa ut.
Förslagsvis skickar du några jordprover på massor som ser olika ut och som ligger på olika djup för analys till eurofins eller någon annan som analyserar jordmassor. Kan vara lite svårt att förstå svaret på analysen men kan ev hjälpa till lite. Man måste jämföra med olika gränsvärden för att kunna sätta en klass på massorna.
Risken för att en markentreprenör inte vill ta ett fuskjobb finns också. Inte säkert att hen vill bryta mot miljöbalken.
Går tippen in på andras tomter så finns också risken att den upptäcks i någon annan ände än hos dig...
Menar inte att leka polis men vill bara informera om vad du riskerar att ge dig in i.
Sanera är dyyyyrt. Det är fastighetsägaren som åker på kostnaden för ev sanering. Miljöförvaltningen kan om de får reda på det kräva att tomten ska saneras om den visar sig för förorenad.
Om vi tar latrinen som exempel, nu kanske det är ren latrin så inte så farligt koncentrerad men om det är slam från tex ett reningsverk så är det säkerligen för höga halter av kvicksilver och bly för att marken ska kunna klassas som ren.
Är man någorlunda med i matchen så tar man inte emot såna fyllmassor gratis. Låt säga att någon bonde inte bryr sig om risken för upptäckt från miljöförvaltningen så lär han väl iaf vilja ha minst 1000 kr per lass (16 ton) i tippavgift. Att få tippa de volymerna på någon ÅVC utan att de bryr sig är inte så troligt, räkna med minst 100 kr / ton om det är den lättaste föroreningagraden och att en kubik väger 2 ton cirka. Volymvikten varierar givetvis något beroende på typ av massor.
Det behöver inte lukta eller se misstänkt ut för att vara väldigt förorenat. Har nyligen sanerat ett jobb som visade sig innehålla sopor och det kan vara väldigt förorenat även om det inte luktar eller ser så illa ut.
Förslagsvis skickar du några jordprover på massor som ser olika ut och som ligger på olika djup för analys till eurofins eller någon annan som analyserar jordmassor. Kan vara lite svårt att förstå svaret på analysen men kan ev hjälpa till lite. Man måste jämföra med olika gränsvärden för att kunna sätta en klass på massorna.
Risken för att en markentreprenör inte vill ta ett fuskjobb finns också. Inte säkert att hen vill bryta mot miljöbalken.
Går tippen in på andras tomter så finns också risken att den upptäcks i någon annan ände än hos dig...
Menar inte att leka polis men vill bara informera om vad du riskerar att ge dig in i.
Redigerat:
Eller som D09 skrev, ta in en konsult som kan bedöma hur många provgropar som ska grävas och villa massor som ska skickas på analys. Vi pratar dock redan här om en del pengar. Vet inte vad för summor i detta fall men grävmaskin samt miljökonsult för provtagning+ Analys+ Miljökonsult utvärdering av resultat.
25000 och uppåt för detta är inte någon fantasisumma. Kanske något man kan begära från säljaren? Man vill väl veta vad man köper för ”skit”.
25000 och uppåt för detta är inte någon fantasisumma. Kanske något man kan begära från säljaren? Man vill väl veta vad man köper för ”skit”.
På min tomt också, tidigare sommarstugetomt. Samt byggavfall, stora mängder glas och metall.M Mmhe71 skrev:
Jag har lagt på lite mer jord ovanpå och sedan fyller jag ut gropar varje år när de uppkommer. Ett par lass jord kostar inte mycket, sedan behöver man kratta, spade och skottkärra. Lite jobb varje år föredras framför ett jätteprojekt som inte kommer att leda till något bättre i slutänden.
Om massorna ligger stilla så försvinner nedgrävda plastpåsar "aldrig", dvs åtminstone inte på några hundra år.Guiden skrev:
Om man rör runt mycket i jorden (typ plogar varje år), så finfördelas plastpåsarna efter några årtionden till ett århundrade - de syns inte lika mycket men blir eventuellt ett större miljöproblem, eftersom diverse smådjur käkar upp dem. Sedan äter stordjuren upp dem och vi äter stordjuren...
/ Hälsningar, Fredrik
Plast och glas är det värsta man hittar i gamla sopor som tränger fram.
Olika plastbehållare osv ser helt opåverkade av att legat nergrävda, glas har ofta spruckit så man vill ha bort skiten så ingen skadar sig.
Konservburkar mm brukar ha rostat så pass att det smular sig.
Olika plastbehållare osv ser helt opåverkade av att legat nergrävda, glas har ofta spruckit så man vill ha bort skiten så ingen skadar sig.
Konservburkar mm brukar ha rostat så pass att det smular sig.
Fast glasflaskor brukar ha rundat till sig i skärvorna. Jag plockar lite varje år i min vall som löper längs en genomfart med gc närmast.T TheGame skrev:
Det ligger flaskor och sopor under jorden sen många år tillbaka. Och alla flaskor som varit krossade innan de har sjunkit under jord är inte vassa. Visst kan man ju trampa sönder en flaska men en flaska som legat har slitits till av tidens kant.
Det tråkiga hos mig är ju att ägarna innan kanske inte lagt någon tid alls i vallen på att rensa och ha sig. Men skulle det varit mitt på tomten hade jag iallafall beställt ett par lastbilar och höjt marken lite. Dels i min trädgård vågar jag inte gräva hur som helst då de tror att det går en bäck under (rör) fått lite diffus info om att kartorna kanske inte stämmer helt
Är det någon som vet vad man får gräva ner idag?
För 30-40 år sedan var det i Stockholms kommun ok att gräva ner byggrester som inte klassades som miljöfarliga.
Dvs gips, icke tryckt trävirke, betongrester etc.
För 30-40 år sedan var det i Stockholms kommun ok att gräva ner byggrester som inte klassades som miljöfarliga.
Dvs gips, icke tryckt trävirke, betongrester etc.
Liknande trådar
-
Trädgårdsavfall - återvinningscentralen eller hushållssopor?
Övrigt husrelaterat -
Kombinera Hasopor med XPS?
Byggmaterial & Byggteknik -
Grannens björkträd fäller mängder av frön
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Hasopor säljes, Örebro
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Sjuka mängder sniglar av alla sorter, genomsnitt 13 mördarsniglar per kvm.
Trädgård allmänt