14 236 läst · 44 svar
14k läst
44 svar
Trall, vedbod och bastu på sluttande berg
Före det är för sent, är det inte lite snålt med skruv i stolpskor och en del balkskor? Tänk att du inte kommer åt den delen när allt är färdigt och det ska helst hålla i 50 år.
Är det en ö så är det mycket fukt och kanske även saltvatten?!
Är det en ö så är det mycket fukt och kanske även saltvatten?!
Stämmer bra, väl noterat. Alla trallplankor ska bort, berget tvättas igen och vissa lågpunkter samt sprickor fyllas igen med cement. Då drar jag i alla ankarskruvar. Känns fortfarande som allt är en modell i skala 1 till 1!J Joelbit skrev:
Har ingen cement nu, så jag kör på.
Bra där att du bygger med nivå för nivå då när du behöver åtgärda kan ta del för del!
Du lär också behöva tänka på A4 skruv och mutter samt brickor
En annansak är hur du fuktskyddar virke i stommen jämfört med trallen använd syllpapp
Kommer bli ett jättefint projekt
Du lär också behöva tänka på A4 skruv och mutter samt brickor
En annansak är hur du fuktskyddar virke i stommen jämfört med trallen använd syllpapp
Kommer bli ett jättefint projekt
Stolpskor är inte så vackra att se på när det är klart. Du kan använda L-skor med L-et på insidan av regeln istället.mejner skrev:
För att undvika "ursågning" av regeln där den ligger nära berget kan jag rekommendera ett vinkeljärn på insidan - ena bladet med expanderbult i berget, andra bladet med ankarskruvar i regeln.mejner skrev:
Ah, ursågning när jag inte kan få mer stolpskon nära nog berget. Jag funderade på vinkeljärn och expanderbult men trodde det ansågs för klent. Tror inte jag hinner skaffa några men tack ändå!N Nikorasu skrev:
Idag blev det en specialare på grund av dom där reglarna jag drog in långt under trallens tredje nivå.
Behövde höja sedvanliga 20 cm så jag kapade av två cm ur en 70 mm balk som jag fäster en 145 mm balk i sen.
Blev så bra så jag kör samma mitt på bastun. Någon som har tips om dörrar med mycket glas för utomhusbruk? Det är ingen insyn så jag skulle gärna ha en dörr helt i glas.
Behövde höja sedvanliga 20 cm så jag kapade av två cm ur en 70 mm balk som jag fäster en 145 mm balk i sen.
Blev så bra så jag kör samma mitt på bastun. Någon som har tips om dörrar med mycket glas för utomhusbruk? Det är ingen insyn så jag skulle gärna ha en dörr helt i glas.
Tredje nivån / trappsteget klart. Nu ska det på en 145:a på lilla regeln, sen är det ”bastu-nivå”.
Vedboden blir spännande att göra, för bakre 60 cm eller så kommer ligga på en fjärde nivå. Men det blir som en låg hylla. Sett utifrån kommer fasaden att följa berget. Jag tänker mig ”offer-plankor” längst mer eftersom panelen kommer så nära berget.
Ett fönster ska monteras i vedbon, ett gammalt fönster jag har fått. Blir finare för grannarna och jag får övning.
Vedboden blir spännande att göra, för bakre 60 cm eller så kommer ligga på en fjärde nivå. Men det blir som en låg hylla. Sett utifrån kommer fasaden att följa berget. Jag tänker mig ”offer-plankor” längst mer eftersom panelen kommer så nära berget.
Ett fönster ska monteras i vedbon, ett gammalt fönster jag har fått. Blir finare för grannarna och jag får övning.
Hände inte mycket resten av juli. Att jag inte tänkte på att konstruktionen skulle ha trappsteg åt båda hållen fick komplikationer och lite sämre estetik. Men men.
Alla reglar på plats, inkl dubbelregel där väggen mellan bastu och vedbod ska vara. Betong gjutit i svackor för att hindra stående vatten. Betong runt stolpskor för att hindra vatten.
Nu blir det att lägga golv i vedbod-delen (den borte som har två nivåer).
Alla reglar på plats, inkl dubbelregel där väggen mellan bastu och vedbod ska vara. Betong gjutit i svackor för att hindra stående vatten. Betong runt stolpskor för att hindra vatten.
Nu blir det att lägga golv i vedbod-delen (den borte som har två nivåer).
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-