Byggahus.se
Hej!
Jag har en grusplan, grusgång och grusplan runt huset.

Finns det något sätt, kemiskt gärna, för att gräva upp är inte ett alternativ, som för "evigt" gör att det inte kommer upp någon grönska där det inte ska vara?

Hört att man kan använda diverse skumma saker, öppen för förslag, men gärna något som är vanligt och inte något som kan vara olagligt att använda i Sverige.

Sen ett sidospår, vissa preparat får inte privata personer inte ta in i Sverige, för det krävs utbildning, men är det olagligt att använda?

Mönsterbetong växer det inget i.....

Mönsterbetong?

Diesel, men definitivt inte lämpligt.

• Gilla
Bergsgård
  • Laddar…
Effektivt men farbror Blå (eller snarare Grön) kommer och tar mig hårt i örat?
En del miljöböter på det?

B Bergsgård skrev:
Hej!
Jag har en grusplan, grusgång och grusplan runt huset.

Finns det något sätt, kemiskt gärna, för att gräva upp är inte ett alternativ, som för "evigt" gör att det inte kommer upp någon grönska där det inte ska vara?

Hört att man kan använda diverse skumma saker, öppen för förslag, men gärna något som är vanligt och inte något som kan vara olagligt att använda i Sverige.

Sen ett sidospår, vissa preparat får inte privata personer inte ta in i Sverige, för det krävs utbildning, men är det olagligt att använda?
Läs denna tråd
Är Roundup koncentrat borttaget från marknaden

Har själv beställt därifrån, och det funkar bra.

• Gilla
Bergsgård
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bergsgård skrev:
Nej, frön landar och gror varje år. Du måste rensa, bränna eller bekämpa kemiskt varje säsong.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar sprida ut gatusalt på min grusplan en gång per sommar (50kr för en 25kg-säck på Bauhaus). Såvitt jag förstår så brukar man salta grusvägar för att det inte ska damma, men det hjälper även väldigt bra mot ogräs.

• Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fast salt är ju en tråkig bekämpningsmetod. Saltet försvinner ju inte utan stannar kvar i jorden och rinner sen nedåt till grundvattnet. Det kan såldes förstöra eventuell brunn och sabba träd och buskar i närheten.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag har både gräs, buskar och träd precis intill gruset men dom verkar inte bry sig om saltet alls. Och jag tycker nog att gå över allt med gångskyffel (som jag gjorde första sommaren) var bra mycket tråkigare. ;)

• Gilla
Bergsgård
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det där med hur saltet slår beror ju på hur lokalmiljön ser ut. Det behöver inte bli något problem men blir det i vissa fall. Ett alternativ med mindre risker är ogräsättika. Bara att spruta ut, det är särskilt bra på att döda gräs. Sämre på maskrosor, de tenderar att komma tillbaka.

Ogräsättika är inte bra, dödar i stort sätt inget, är förbjudet i många kommuner, om man nu skall vara gnällig, kommer säkert snart ett argument/gnäll.

Claes Sörmland
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Ogräsättika är inte bra, dödar i stort sätt inget, är förbjudet i många kommuner, om man nu skall vara gnällig, kommer säkert snart ett argument/gnäll.
Berätta mer om att det är förbjudet i många kommuner, det hade jag missat.

Det bränner allt grönt som det träffar med verkar inte systemiskt på rotogräs. Enda nackdelen som jag har sett är att det ju luktar ättika. Och inte så lite heller.

Ättiksyran handlar väl om att den är frätande och inte att den är giftig :thinking:

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Berätta mer om att det är förbjudet i många kommuner, det hade jag missat.

Det bränner allt grönt som det träffar med verkar inte systemiskt på rotogräs. Enda nackdelen som jag har sett är att det ju luktar ättika. Och inte så lite heller.
Malmö,vellinge,Trelleborg ,Göteborg mfl kommuner får inte ättika användas som ogräsbekämpning, Trelleborg har ansökt om att få använda ättika, vet ej hur det gått med det,
Att bladen blir bruna betyder inte att den är död, den kommer igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.