Byggahus.se
Har deras original spotar i mina överskåp. Två sidor av köket.
Styrda med en vriddimmer på väggen.
Sitter en orginaltrafo per sida
Plötsligt har ena sidan slocknat. Började som lätt flimmer men slutade med att allt blev mörkt på den sidan.
Misstänkte förstås trafon så fram med mätinstrument, jodå, spänning fram men inget ut.
Inköp av ny orginaltrafo
Felet kvarstår. Nu fattar jag inget alls. Nån som har en susning var jag ska börja leta?
Har svårt att tro att alla fyra kablar till de fyra spottarna simultant gått sönder. Dom kopplas i en liten box vid trafon. Fick med en ny sådan med den nya trafon, så har bytt även den.
Provat polvända primärsidan. Sekundär är fabrikskopplad så där har jag inget rört.
Hjälp!

Kanske seriekopplade konstantströmsdioder där en spott har gått sönder. Blinkande spottar brukar vara orsakat av diodfel.
En bild på grejorna (trafo mm) kan ge ledtrådar.

Så kan det förstås vara. Hade nog trott att LED håller längre än tre år.
Har så jag kan prova i eftermiddag att koppla bort en i taget så får vi se.
Om det är så, så dyker ju nästa problem upp, hur sjutton byter man ut en sådan? Dom är ju inbyggda i själva överskåpen, inga synliga skruvar direkt. Man får kanske hoppas på att ”rätt” spot har gått så det inte syns så mycket. Tack för tips. Återkommer med besked efter test
/A

E
Har bytt ett gäng av de där. Loevschall är fabrikatet.
Har man tur så finns det bra med slack på sladdarna bakom skåpen, då kan man lossa den trasiga spotten och skarva på den nya med hjälp av presshylsor, gärna grön 0,25-0,75, men det går med röda 0,5-1,5 också då ledarna är 0,5mm²

För att lossa spottarna så får man vrida frontringen ett kvarts varv motsols och skruva loss de tre-fyra skruvarna som håller spotten på plats

• Gilla
AndersNaslund
  • Laddar…
Låter bra, då finns det hopp.
Jo, det är bra med slack förutom en av dom som är extremt kort. Men jag får väl binda på något i andra änden som gör att jag kan dra ut den lite, byta och sedan dra tillbaka orginalsladden.

/A

Man tackar för bra svar från er bägge. Hittat den trasiga spotten!
Blir lite besviken att en LED spot inte håller längre än 3 år...
Tack som sagt!
/A

AndersNaslund AndersNaslund skrev:
Man tackar för bra svar från er bägge. Hittat den trasiga spotten!
Blir lite besviken att en LED spot inte håller längre än 3 år...
Tack som sagt!
/A
Finns ballingslöv spottar på tradera nu. Men du har väl redan bytt nu

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.