1 131 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Minimalt rör för kondensvatten
Hej.
Har ett rum i källaren som jag kyler med ett konvektorelement till ca 12C. Till detta konvektorelement har jag för närvarande anslutit en 1,5L PET-flaska för att ta hand om kondensvatten. Det fungerar utan problem 10 månader om året då det egentligen inte bildas någon kondens alls.
Juli/augusti ser däremot annorlunda ut och flaskan behöver tömmas ett par ggr i veckan vilket jag börjar tröttna på.
I det intilliggande rummet finns en golvbrunn som jag funderar på att leda ut vattnet i. Problemet är att det p.g.a. befintliga hyllor är on om plats längs vägen dit. Att få mellan ett 32mm-rör är inte görbart utan stort arbete. Max diameter skulle jag gissa är 20mm. Finns det avloppsrör i denna dimensionen? Jag hittar inget när jag söker.
Skulle det gå att använda VP-rör? Jag hittar inget definitivt svar på om de tål vatten.
Andra idéer?
Har ett rum i källaren som jag kyler med ett konvektorelement till ca 12C. Till detta konvektorelement har jag för närvarande anslutit en 1,5L PET-flaska för att ta hand om kondensvatten. Det fungerar utan problem 10 månader om året då det egentligen inte bildas någon kondens alls.
Juli/augusti ser däremot annorlunda ut och flaskan behöver tömmas ett par ggr i veckan vilket jag börjar tröttna på.
I det intilliggande rummet finns en golvbrunn som jag funderar på att leda ut vattnet i. Problemet är att det p.g.a. befintliga hyllor är on om plats längs vägen dit. Att få mellan ett 32mm-rör är inte görbart utan stort arbete. Max diameter skulle jag gissa är 20mm. Finns det avloppsrör i denna dimensionen? Jag hittar inget när jag söker.
Skulle det gå att använda VP-rör? Jag hittar inget definitivt svar på om de tål vatten.
Andra idéer?
Tack. Du kanske har rätt, jag har inte heller hört att vatten skulle bryta ner plast.joakim_j skrev:
Men någon form av styvt rör måste det nog bli om det ska se bra ut så olika slangar undviker jag helst.
Jag får helt enkelt testa med VP-rör.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Borra ett hål (10-12mm lagom för att få ner slangen i) i plattan ner till bärlager/dränering?R RoAd skrev:Hej.
Andra idéer?
Ok, inser att min fråga var otydlig. Om jag ska använda kopparrör vill jag inte ha en skruvad skarv var N-te meter. Min fråga skulle väl egentligen varit om det gick att skarva enbart rör mot rör utan specialverktyg som löd- eller klämutrustning.Dan_Johansson skrev:
Intressant lösning. Det borde ju inte göra något med så lite vatten extra under betongen. Problemet är att jag inte har en aning om hur tjockt lager jag måste igenom. Rummet är i källaren och huset är byggt på 70-talet. Här har dessutom oljetanken stått och det verkar som om golvet var extra förstärkt här.H hapazard skrev:
Klart värt ett extra övervägande dock, inte sugen på att dra rör om jag slipper.
Liknande trådar
-
Plaströr utanför avloppsrör (toa)
Vatten & Avlopp -
Hur gör man med Duro Easy cover vid rörgenomföringar och manschett på väggen?
Färg, Måla & Tapetsera -
Varför åker det här röret upp? Sluten tank, vaccumtoa.
Vatten & Avlopp -
Funderingar för rör och anslutningsplats för laddbox
El -
Vad för isolering behöver jag till bergvärmerör?
Värmepumpar