9 020 läst · 6 svar
9k läst
6 svar
Friggebod som bastu - hur nära huvudbyggnad
Vi ska resa en bastu på tomten (byggsats av timmer) och jag har funderingar kring hur nära huvudbyggnaden man vågar bygga. På stället vi skulle vilja placera bastun blir det 2,5m från vår husvägg till bastuväggen. Takutskjutet på friggen är 0,6m.
Bastun kommer att eldas med ved. Enligt Boverket står det såhär
5:6 Skydd mot brandspridning mellan byggnader
Föreskrifterna i avsnitt 5:61 gäller inte för komplementbyggnader som har en byggnadsarea på högst 15 m2. (BFS 2011:26).
Vår bastu faller in under denna då den bara är 6m2.
Vågar man bygga sin vedeldade bastu 2,5m från sin husvägg? Åsikter, eller finns det andra regler att ta hänsyn till? Hittade inget på Boverket gällande detta ang. eldstad.
Tack för synpunkter.
Andreas
Bastun kommer att eldas med ved. Enligt Boverket står det såhär
5:6 Skydd mot brandspridning mellan byggnader
Föreskrifterna i avsnitt 5:61 gäller inte för komplementbyggnader som har en byggnadsarea på högst 15 m2. (BFS 2011:26).
Vår bastu faller in under denna då den bara är 6m2.
Vågar man bygga sin vedeldade bastu 2,5m från sin husvägg? Åsikter, eller finns det andra regler att ta hänsyn till? Hittade inget på Boverket gällande detta ang. eldstad.
Tack för synpunkter.
Andreas
Skulle det vara motiverat med kortare avstånd på bastu med elaggregat? Jag tycker inte vedkaminen är en större risk än el med tanke på alla skyddsplåtar och skyddsväggar runt kaminen. Det skulle vara brandspridnigsrisken, konstigt att byggnader under 15m2 inte omfattas av reglerna.
Någon annan med kommentarer?
Någon annan med kommentarer?
Som sagt, man får ju ha vedeldad bastu inne i huset så det är nog ingen fara. Att mindre byggnader klarar sig utan extra brandvägg mot huset beror väl på att man räknar med att man hinner släcka alt. att det inte blir lika stor eld som ett större hus (>15kvm).
Det jag skulle tänka på är placeringen av bastun i förhållande till de förhärskande vindarna med tanke på röken från bastun. Framförallt om ni har ett 1 1/2 eller 2-planshus så kan det vara risk flr röklukt inomhus.
Det jag skulle tänka på är placeringen av bastun i förhållande till de förhärskande vindarna med tanke på röken från bastun. Framförallt om ni har ett 1 1/2 eller 2-planshus så kan det vara risk flr röklukt inomhus.
Inga problem. Bastun placerades som tänkt, dvs. 2.5m från huset. Sotaren kollade bara inne i bastun, iaf nämnde han öht inget om avståndet mellan byggnaderna.D Daniel V skrev:
Liknande trådar
-
Bastu i friggebod - vad gäller för el i väggarna för ytterbelysning?
El -
Friggebod/bastu med liten altan plus ett utegym - planeringshjälp
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur få fall i friggebods-bastu?
Bastu -
Bastu i del av friggebod - vilka lager och var?
Bastu -
Konstruktionsfråga - Bastu i friggebod
Bastu