6 281 läst · 27 svar
6k läst
27 svar
Svetsstrul (MMA)
Sida 1 av 2
Hur jag än bär mig åt så antingen bränner jag hål i plåten (1 mm) eller så fastnar elektroden eller tänds inte... är det bara att jag behöver träna eller gör jag något fel?
Pinnsvetsen ifråga ären billig historia från ett av våra vanligaste gubbdagis. Men kan det verkligen ha någon betydelse?
Pinnsvetsen ifråga ären billig historia från ett av våra vanligaste gubbdagis. Men kan det verkligen ha någon betydelse?
Svetsar du 1 mm plåt med pinne?
Det är inte så lätt, normalt använder man mig/mag eller tig till tunnplåt och pinne från kanske 3-4 mm och uppåt.
Det är inte så lätt, normalt använder man mig/mag eller tig till tunnplåt och pinne från kanske 3-4 mm och uppåt.
Jag har precis börjat lära mig svetsa och har samma problem med min pinnsvets. För mannen, som har svetsat lite för många år sedan, går det däremot mycket bättre om än inte så bra som han vill. Så jag tror att det till stor del är övning som gäller.
Jag har även märkt att jag får laborera lite med inställning av strömstyrkan och tjockleken på pinnen för att jag över huvud taget ska lyckas få den att tända och samtidigt inte smälta ner materialet. Först körde jag bara enligt den tabell som fanns på pinnförpackningen, men det funkade inte alls.
Sen har jag läst att det är stor skillnad hur lättsvetsade olika pinnar är och jag har för mig att Esab är ett av de märken som rekommenderas medan ex Stanleys är mycket svårare.
Jag har även läst att det är svårt att pinnsvetsa tunn plåt så det bästa är att börja med kanske 3 mm tjockt material innan man försökerssig på 1 mm tjockt. Jag har dock bara svetsat i rejält gods så om det stämmer vet jag inte, men jag har hört det från flera håll att om man nästan bara vill svetsa ex bilplåt så är det bättre att köpa en MIG/TIG
Jag har även märkt att jag får laborera lite med inställning av strömstyrkan och tjockleken på pinnen för att jag över huvud taget ska lyckas få den att tända och samtidigt inte smälta ner materialet. Först körde jag bara enligt den tabell som fanns på pinnförpackningen, men det funkade inte alls.
Sen har jag läst att det är stor skillnad hur lättsvetsade olika pinnar är och jag har för mig att Esab är ett av de märken som rekommenderas medan ex Stanleys är mycket svårare.
Jag har även läst att det är svårt att pinnsvetsa tunn plåt så det bästa är att börja med kanske 3 mm tjockt material innan man försökerssig på 1 mm tjockt. Jag har dock bara svetsat i rejält gods så om det stämmer vet jag inte, men jag har hört det från flera håll att om man nästan bara vill svetsa ex bilplåt så är det bättre att köpa en MIG/TIG
Svetsläge kan göra det svårt, det är tex svårare för ett blåbär att svetsa vertikalt än horisontellt. Sen får man välja pinne efter sin plåttjocklek och ibland även efter svetsen om den tex inte har likriktning.
Billiga pinnsvetsar har generellt lite taskiga tändegenskaper.
Billiga pinnsvetsar har generellt lite taskiga tändegenskaper.
Nej, det är väl det som är problemet antar jag.Fotografen skrev:
Skulle gärna köpa en MIG/MAG, men ännu har jag inte hittat någon som går på 10A-säkring som tyvärr är det jag har för det eluttag som jag kan använda.
Jo men det där med svetsläge har jag verkligen märkt.F fsn skrev:
Tycker att utbudet av pinnar är rätt begränsat, mrn jag har kanske letat på fel ställen?
Jag funderar på om en billigare maskin kanske ger mer ojämn strömstyrka?
Det är inga som helst problem, denna t.ex. https://www.jula.se/catalog/verktyg...h-lod/svets/mig-mag-svetsar/mig-svets-210045/ricebridge skrev:
1mm plåt är inget jobb för en pinnsvets.
Skulle hellre föreslå denna då, det är en smidigare och trevligare maskin.M Maximarcus skrev:
https://mam.esab.com/assets/1/3B26C...65ADB83CC2/430955-sv_SE-FactSheet_Main-01.pdf
Eller storebror med QSet. Även om den kanske behöver 16A för max effekt så svetsar den exakt samma effekt som C160i och högre effekt än på C141.
https://mam.esab.com/assets/1/BDBA5...3534623D59/430956-sv_SE-FactSheet_Main-01.pdf
Det finns andra märken med. Kemppi har tex motsvarande maskiner.
Klart det finns ännu finare maskiner. Den föreslagna kostar dock nästan dubbelt så mycket som den jag föreslog och förmodligen 10 gånger mer än pinnsvetsen som TS har.
Får väl sätta en rimlig budget först, även en MIG med flusstråd för ett par tusenlappar är en bättre tunnplåtsmaskin än MMA.
Får väl sätta en rimlig budget först, även en MIG med flusstråd för ett par tusenlappar är en bättre tunnplåtsmaskin än MMA.
1 Ja, runt dubbelt för den större, inte dubbelt för den mindre. I gengäld är det maskiner som håller ett bra begagnatpris med.M Maximarcus skrev:
2 ja det är det väl men det är gränsfall.
Något som gjorde det mycket lättare att tända pinnarna för mig var inställningen ”hot start” på svetsen, som ökar på strömmen precis i starten av svetsen. Plus att fila rent änden på pinnen om man ska återstarta en påbörjad pinne. Men jag är bara nybörjare. Svetsa med pinne på 1 mm plåt är iaf för mig helt omöjligt - jättehål direkt...
Vad kör du för pinne, vad har du för ströminställning och på vilken pol har du svetshandtaget anslutet?ricebridge skrev:
Sitter jordklämman i arbetsstycket eller i bordet?
Knackar eller skrapar du igång pinnen?