Byggahus.se
Läst en del om hur man ska armera plintar men inte fått svar på varför man har armering.

Är armeringen till för att minska risken för att betongen ska spricka eller gör armeringen att betongen blir mer hållfast, för tryck eller sidokrafter.

I plintar i marken bör/ska man köra en kort järn mellan de långa järnen (som går i hela plinten) eller är det överkurs. Mina plintar är som mest ca 1 meter.

Det korta svaret på varför är att betong är superbra på att ta upp tryckande krafter, men dåligt på annat.

Så armeringen är till för att göra betongen/plinten mer stabil i sidled?

förstår jag dig rätt så?

• Gilla
C.Lundin och 1 till
  • Laddar…
Tack!

min slutsats är att det är tveksamt om armering behövs i plintar som gräva ner i mycket stabil jord. Blir inte mycket till sidokrafter.

• Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Tvärtom. Det är viktigt med armering.
är det snedlastning på nått sätt på plinten (vilket det garanterat kommer vara då ingen last lär vara prick 90 grader) så får du skjutande och dragande krafter. Som filmen visar.

Jag är med på att armering är viktigt men för just altanplintat nedgrävda i marken kanske det inte är lika viktigt som en hög betong pelare över marken.

Det slutade med att jag armerade med 2-3 st 10mm armeringar per gjutrör (15-20 cm). Där det var möjligt förankrande jag armeringen i berg. Annars slog jag ner armeringsjärnet 20-30 cm ner i marken under själva plinten. Gjutrören vägdes av i våg och sen ska det på justerbara stolpskor i sista gjutningen. Har dock svårt att se hur det kan bli stora sidokrafter i en sådan konstruktion.

24 plintar 52 säckar grovbetong

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.