11 985 läst · 44 svar
12k läst
44 svar
Montera Ikea metod, blåbetong
H hempularen skrev:Det finns ju diverse plugg på välsorterade byggvaruhus, som är specifikt för lättbetong. Jag skulle kanske prova det i första hand. Får du bara till det så att skruven tar ordentligt i pluggen, utan att pluggen börjar rotera, så håller det säkert. Och som sagt sätt några fler skruv än Ikea rekommenderar som säkerhetsmarginal. Deras rekommendation är troligen ändå tilltagen med marginal.
Ta till plugg och skruv som verkligen når in i lättbetongen, så de inte bara sitter i putslagret.
Ja, exakt, så får det bli. Deras marginaler bör vara hyfsat "idiotsäkra".
Ja, farsan hade nån variant hemma som det stod hilti på, nån värsting variant, såg ut som att den var nån kombination av skruv/spikplugg♂️ men den va nog 16cm så det blir lite väl drastiskt. Men ca 80mm bör räcka gott, och hyfsat grov. Den mesta tyngden går ju trots allt rakt neråt.
VI hade samma utmaning när vi satt upp våra överskåp i samma material.
Jag köpte 80mm betongplugg och 90mm skruv.
Och istället för att använda var 4:e/5:e hål som det står i instruktionen så satte vi varannat hål.
På dem ställen där det inte drog så gjorde det inget då det fanns många fästpunkter på metall-listen.
Jag köpte 80mm betongplugg och 90mm skruv.
Och istället för att använda var 4:e/5:e hål som det står i instruktionen så satte vi varannat hål.
På dem ställen där det inte drog så gjorde det inget då det fanns många fästpunkter på metall-listen.
Spikplugg är suveränt till betong men inte till lättbetong.P Piskfinne skrev:Ja, exakt, så får det bli. Deras marginaler bör vara hyfsat "idiotsäkra".
Ja, farsan hade nån variant hemma som det stod hilti på, nån värsting variant, såg ut som att den var nån kombination av skruv/spikplugg♂️ men den va nog 16cm så det blir lite väl drastiskt. Men ca 80mm bör räcka gott, och hyfsat grov. Den mesta tyngden går ju trots allt rakt neråt.
Kanske är försent, men vi bor i Siporex-hus från -53 och har testat allehanda plugg och infästningar. Det finns en som funkar, Fisher GB https://www.fischersverige.se/sv-se/produkter/standardinfaestning/nylonplugg/laettbetongplugg-gb
Den klarar allt. Särskilt om man tar en klutt montagelim typ PL600 I hålet också (dammsug ur först så limmet inte rullar i dammet). Sätt med 50cm mellanrum.
Allra bäst blir det om det finns möjlighet att regla upp på väggen med de pluggen och sedan fästa det du ska ha upp i regeln. Det blir enklare att fästa upp skivor/inredning snyggt då i regeln, än att försöka få hål perfekta för fininfästningen. I lägenheten från -42 vi bodde i var det ett mish-mash av blandningar, slagg och stenar som gör att hålen lätt kan vandra, vilket kanske inte gör så mycket för en regel men katastrof för att sätta upp ett skåp.
Med det sagt, se till att du har en riktig kvalitetsborr, lätt värt det. Minst lika viktigt om inte bättre än en dyr maskin.
Hoppas att det går bra! När du väl kommit in i det är det inga probs.
Den klarar allt. Särskilt om man tar en klutt montagelim typ PL600 I hålet också (dammsug ur först så limmet inte rullar i dammet). Sätt med 50cm mellanrum.
Allra bäst blir det om det finns möjlighet att regla upp på väggen med de pluggen och sedan fästa det du ska ha upp i regeln. Det blir enklare att fästa upp skivor/inredning snyggt då i regeln, än att försöka få hål perfekta för fininfästningen. I lägenheten från -42 vi bodde i var det ett mish-mash av blandningar, slagg och stenar som gör att hålen lätt kan vandra, vilket kanske inte gör så mycket för en regel men katastrof för att sätta upp ett skåp.
Med det sagt, se till att du har en riktig kvalitetsborr, lätt värt det. Minst lika viktigt om inte bättre än en dyr maskin.
Hoppas att det går bra! När du väl kommit in i det är det inga probs.
Varför kvalitetsborr? Jag använder träborr av billigaste sort eftersom de ändå blir slöa direkt. Spetsen ger precisionen i borrandet och allt biter på lättbetong ändå.
I alla andra material håller jag med.
I alla andra material håller jag med.
Tänkte tillägga, om inte annat för framtida läsare - undvik plugg som ser ut som vanliga plugg även om de påstås vara avsedda för lättbetong. När man använder dem med lite grövre skruv börjar de ofelbart snurra när man dragit i nästan hela skruven. Med resultatet att det är ett helvete att få ut skiten igen och sedan står man där med ett hål som är några millimeter större än vad det skall vara. Mycket frustrerande.
Är det homogent material, så visst, men det lät inte som att det är det. Å andra sidan, om du ändå klarar det med slö träborr kan du strunta i förborrandet och istället använda en montageskruv för lättbetong direkt. I stil med https://www.bauhaus.se/lattbetongskruv-essve-10x185mm-hltommib skrev:
Det sparar också mycket tid och huvudvärk om man har den lyxen. Framförallt i ytterväggar och andra bärande väggar har man sällan den lyxen tyvärr, i alla fall i äldre hus.
Redigerat:
259 kr för sex skruvar. Är det rimligt?JoLi81 skrev:
Är det homogent material, så visst, men det lät inte som att det är det. Å andra sidan, om du ändå klarar det med slö träborr kan du strunta i förborrandet och istället använda en montageskruv för lättbetong direkt. I stil med [länk]
Det sparar också mycket tid och huvudvärk om man har den lyxen. Framförallt i ytterväggar och andra bärande väggar har man sällan den lyxen tyvärr, i alla fall i äldre hus.
Hej! Inte varit så aktiv här, har hållt på med golv och tak. Nu är det dags för skenorna strax. Har experimenterat lite fram och tillbaka, en lösning som verkar sitta som berget är en trekantig plugg, borras dia 10, sen har jag slagit in den lite djupare så jag kommer förbi putsen, sen i med byggskruv 6x75mm
Medlem
· Göteborg
· 36 inlägg
Har precis själv monterat massa skåp i Siporex väggar.
Körde på Sormat KBT (lättbetongplugg), https://sv.sormat.com/products/kbt/ . Verkar sitta bra.
Körde på Sormat KBT (lättbetongplugg), https://sv.sormat.com/products/kbt/ . Verkar sitta bra.